KÖPRÅD - Bil i 40 000 klassen

Cabriol
25 november 2014 · 7 Inlägg

hej hallå där!

Är på jakt efter en ny bil och behöver köpråd.

Mina kriterier är

# Relativt billig i skatt, försäkring och bränsleförbrukning
# Runt 40 000 kronor
# Inte så liten att det känns som man åker runt i en skokartong
# Gärna automat eftersom jag står mycket i bilköer
# En bil som inte pajar det första den gör
# Tycker det känns viktigt att den har ett snyggt interiör

Vad tror ni, kommer det bli någon bil för mig?

MVH

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

Volvo S80. Världens bästa bil. Kanske inte var vad du tänkte dig men fundera på saken iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AX3L
26 november 2014 · 398 Inlägg

DiwraZ skrev:
Volvo S80. Världens bästa bil. Kanske inte var vad du tänkte dig men fundera på saken iaf

S60 vore väl i så fall ett bättre alternativ, om han nu ska ha Volvo?

nixon89 klabbarpan
26 november 2014 · 3 041 Inlägg

Slår ett gott ord om v70in. Samma inredning som s60 fast öppnare. Tutta då på en facelift modell. Ett plus är om man inte är rädd för att köra miljövänligt är då bifuel alt flexifuel bilarna. Låg skatt. Relativt felfri bil. Fel kommer och går. Haft min egna bifuel sedan 2012 och har bara servat den. Första felet som kommit är nu en trasig styrled. Annars alltid varit turn key.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

AX3L skrev:

DiwraZ skrev:
Volvo S80. Världens bästa bil. Kanske inte var vad du tänkte dig men fundera på saken iaf

S60 vore väl i så fall ett bättre alternativ, om han nu ska ha Volvo?

Det tycker jag inte. S60 är en onödigt trång bil. En s80 har liknande driftkostnader mot sin lillasyster och du får det större utrymmet "gratis". Sen är en S60 dyrare i inköp än motsv S80 på grund av myten att s80 är en bensinslukande koloss. Men det är upp till TS att avgöra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

nixon89 skrev:
Slår ett gott ord om v70in. Samma inredning som s60 fast öppnare. Tutta då på en facelift modell. Ett plus är om man inte är rädd för att köra miljövänligt är då bifuel alt flexifuel bilarna. Låg skatt. Relativt felfri bil. Fel kommer och går. Haft min egna bifuel sedan 2012 och har bara servat den. Första felet som kommit är nu en trasig styrled. Annars alltid varit turn key.

Jo v70 är ju sveriges vanligaste bil av en anledning. Men du får ett mycket finare ex av s80 än V70 för samma peng. Därav mitt förespråkande av s80

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
nixon89 klabbarpan
26 november 2014 · 3 041 Inlägg

DiwraZ skrev:

nixon89 skrev:
Slår ett gott ord om v70in. Samma inredning som s60 fast öppnare. Tutta då på en facelift modell. Ett plus är om man inte är rädd för att köra miljövänligt är då bifuel alt flexifuel bilarna. Låg skatt. Relativt felfri bil. Fel kommer och går. Haft min egna bifuel sedan 2012 och har bara servat den. Första felet som kommit är nu en trasig styrled. Annars alltid varit turn key.

Jo v70 är ju sveriges vanligaste bil av en anledning. Men du får ett mycket finare ex av s80 än V70 för samma peng. Därav mitt förespråkande av s80

Helt klart, instämmer till fullo.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
dawwe ...has left the building...
26 november 2014 · 4 474 Inlägg

Jäkla tjat om att S80 är "världens bästa bil". Jag drar till med BMW E39 (5-serie 96-04) eller E46 (3-serie 98-06). Båda är körglada, relativt snåla (minst lika snåla som en S80 med 2.4 på 140 eller 170 kusar) om man väljer en "mellan modell", dvs 320i,323i eller 325i när det gäller 3-serien (rekommenderar 323i eller 325i, piggare o lika snåla som 320i). 520i,523i eller 525i när det gäller 5-serien, samma visa här 523i/525i är det rätta valet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 november 2014 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Jäkla tjat om att S80 är "världens bästa bil". Jag drar till med BMW E39 (5-serie 96-04) eller E46 (3-serie 98-06). Båda är körglada, relativt snåla (minst lika snåla som en S80 med 2.4 på 140 eller 170 kusar) om man väljer en "mellan modell", dvs 320i,323i eller 325i när det gäller 3-serien (rekommenderar 323i eller 325i, piggare o lika snåla som 320i). 520i,523i eller 525i när det gäller 5-serien, samma visa här 523i/525i är det rätta valet.

Eviga sanningar tål att upprepas. Jag är av den åsikten och önskar upplysa andra om dess förträfflighet i ren välvilja. Ser du hellre att jag hänvisar till annan tråd där jag lovordat Volvo S80 än att skriva det ordagrant när frågan ställs på nytt av nya rådvilla personer? Jag har väl aldrig tjatat på någon som inte vill ha en s80 att det måste ha en för att jag gillar dom? Eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zemet
26 november 2014 · 4 038 Inlägg

dawwe skrev:
Jäkla tjat om att S80 är "världens bästa bil". Jag drar till med BMW E39 (5-serie 96-04) eller E46 (3-serie 98-06). Båda är körglada, relativt snåla (minst lika snåla som en S80 med 2.4 på 140 eller 170 kusar) om man väljer en "mellan modell", dvs 320i,323i eller 325i när det gäller 3-serien (rekommenderar 323i eller 325i, piggare o lika snåla som 320i). 520i,523i eller 525i när det gäller 5-serien, samma visa här 523i/525i är det rätta valet.

Båda är mindre än S80n och inte lika välutrustade(?). Pigga och körglada bilar efterfrågades inte av TS och hur mycket körglädje får man med automat?

S80 ligger väldigt billigt med tanke på hur mycket bil man får för pengarna. Väldigt pålitlig bil över lag om man inte har T6an. Bra säten, krocksäkerhet och komfort mm.

Om man vill ha ett billigt bra motorvägslok är S80 svårslaget i den prisklassen skulle jag säga.

Kanske är fördomsaktigt av mig men bmw 3 serie i den prisklassen är väll ganska ofta kababracers som körts hårt mm?

En stor fördel med bmw för TS är dock att han slipper den förbannade kamremmen!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lowpass
26 november 2014 · 1 224 Inlägg

En Mazda 6 2.0 Automat smile

i-vtec Do you?
dawwe ...has left the building...
26 november 2014 · 4 474 Inlägg

Buick Roadmaster smile

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/1993-Buick-Roadmaster-Estate.jpg

Senast redigerat av dawwe (26 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Bosse-buss
26 november 2014 · 210 Inlägg

Nu är det ju så att om du vill ha en körglad och trevlig bil till ett bra pris så är det en Saab 9-3/9-5 du ska ha. Det finns hur många som helst och bara du köper den från en seriös bilfirma och kollar upp den så finns det ingen bil som är mer prisvärd för de är billigare än andra motsvarande bilar, egentligen finns det inga andra motsvarande bilar för de är inga Saabar! smile

Alla har turbo. Lågtrycksturbo, full tryck eller Aero, valet är ditt. Men jag kan säga då jag själv precis köpt en 15 år gammal 9-5 automat att lågtryck med sina 170 hk räcker gott och väl. Jag tänkte ju dock ev. köra in Maptuns Steg 1 för 4 800 kr och få 235 hk. En sladd till ODB2-uttaget och mjukvaran ändras med mer bränsle med mera och laddtrycket höjs från nuvarande 0,4 till 1,0.

Länkar till Saab automat hos bilhandlare, 30 000-40 000 kr på blocket.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … th&f=c

Lycka till med ditt bilköp och ett tips är att i varje fall provköra en Saab 93/95 hos en bilhandlare.

Senast redigerat av Bosse-buss (26 november 2014)

Evildan
26 november 2014 ·

Bosse-buss skrev:
Nu är det ju så att om du vill ha en körglad och trevlig bil till ett bra pris så är det en Saab 9-3/9-5 du ska ha. Det finns hur många som helst och bara du köper den från en seriös bilfirma och kollar upp den så finns det ingen bil som är mer prisvärd för de är billigare än andra motsvarande bilar, egentligen finns det inga andra motsvarande bilar för de är inga Saabar! smile

Alla har turbo. Lågtrycksturbo, full tryck eller Aero, valet är ditt. Men jag kan säga då jag själv precis köpt en 15 år gammal 9-5 automat att lågtryck med sina 170 hk räcker gott och väl. Jag tänkte ju dock ev. köra in Maptuns Steg 1 för 4 800 kr och få 235 hk. En sladd till ODB2-uttaget och mjukvaran ändras med mer bränsle med mera och laddtrycket höjs från nuvarande 0,4 till 1,0.

Länkar till Saab automat hos bilhandlare, 30 000-40 000 kr på blocket.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa … th&f=c

Lycka till med ditt bilköp och ett tips är att i varje fall provköra en Saab 93/95 hos en bilhandlare.

Ikke sa Nicke, det har dom inte alls.
9-3 1.8 130hk har ingen turbo.

Senast redigerat av Evildan (26 november 2014)

Evildan
26 november 2014 ·

Då kommer nästa tjatiga forumsnyttjare in i tråden. wink

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=1
Baksäte rymligt som i en S80.
Bagageutrymmet närapå.

Förbrukar 5.0l/100km om du kör genom tullarna som om du stulit den.

Årsskatt 360kr.

Alltid steglöst automatväxlat mjukgående med stop and go funktion vid köer, då rullar den förvisso ofta på enbart eldriften. (billigt köande) 111hk och 478Nm genererar hybridsystemet maximalt och tack vare den steglösa lådan finns alltid all kraft att tillgå när fartökningspedalen träffar mattan.

Hög krocksäkerhet. Flera kuddar och gardiner än på Jysk. wink

Interiörens utseende är väldigt subjektivt, det kan enbart du avgöra vad du gillar. Jag uppskattar den digitala instrumentgruppen och hur logiskt allt fungerar.

Pekskärm som styr 6cd vxl MP3 & WMA läsande stereon, klimatanläggningen om du inte väljer att göra det från rattkontrollerna.

Farthållare.

Nyckellöst lås, du behöver bara ha nyckeln i ngn ficka/väska när du låser upp och startar bilen likväl låser den.

Fruktansvärt hög driftsäkerhet.
Svaga punkter är bakre bromsskivor samt att stötfångarna kan vara lite skrapade då det kan för en ovan förare lite svårt att avgöra var bilen slutar pga den extremt strömlinjeformade designen.
Cd är låga 0.26 som en Nissan GT-R 2011 vilket även ger ett lågt vindbrus i kupen.

(Ja den fungerar utmärkt i kyla vintertid och nej hybridbatteriet är inte slitet efter för en Prius ynka 23000mil.)

granlundii
26 november 2014 · 8 Inlägg

I den prisklassen är det ju ingen ny bil, så jag skulle se på bilar som är kända för att hålla bra när dom är lite äldre. Vill du ha en medelstor/stor bil med inte alltför hög förbrukning så är mitt förslag Toyota Avensis. Mazda 6 som nämndes kan ju också vara intressant.

zemet
26 november 2014 · 4 038 Inlägg

Haha jag satt och väntade på ditt priusförslag Evildan:)

Evildans förslag är nog faktiskt inte dumt alls, speciellt om man sitter mycket i bilköer som du säger att du gör.

Jag är inte så kunnig på hybridreglerna men ett tag så slapp man väll betala parkering osv med dom, och kanske även trängselskatten?

Min erfarenhet och personliga åsikt är dock att toyota och många andra märken inte gör lika bra säten som saab/volvo. Volvon brukar ju ha ett ganska bra ljudsystem också, det vet jag inte hur Priusens system är i jämförelse. Men det blir nog helt klart mer ekonomiskt för dig att köra prius förutsatt att den håller och är relativt billig att serva:)

Det lär dock vara enklare och billigare att hitta delar och tillbehör till Volvon som tex en begagnad takbox eller fälgar, och eftersom man inte går till dyra märkesverkstäder med en 40K bil så lär det vara enklare och billigare att hitta duktiga verkstäder och folk som kan serva Volvon.

Men som sagt, provkör eller kolla på en prius för det kanske är bilen för dig!

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
26 november 2014 ·

zemet skrev:
Haha jag satt och väntade på ditt priusförslag Evildan:)

Evildans förslag är nog faktiskt inte dumt alls, speciellt om man sitter mycket i bilköer som du säger att du gör.

Jag är inte så kunnig på hybridreglerna men ett tag så slapp man väll betala parkering osv med dom, och kanske även trängselskatten?

Min erfarenhet och personliga åsikt är dock att toyota och många andra märken inte gör lika bra säten som saab/volvo. Volvon brukar ju ha ett ganska bra ljudsystem också, det vet jag inte hur Priusens system är i jämförelse. Men det blir nog helt klart mer ekonomiskt för dig att köra prius förutsatt att den håller och är relativt billig att serva:)

Det lär dock vara enklare och billigare att hitta delar och tillbehör till Volvon som tex en begagnad takbox eller fälgar, och eftersom man inte går till dyra märkesverkstäder med en 40K bil så lär det vara enklare och billigare att hitta duktiga verkstäder och folk som kan serva Volvon.

Men som sagt, provkör eller kolla på en prius för det kanske är bilen för dig!

big_smile
Du var nog inte själv som förutsåg det. wink

Trots att bilen är löjligt snål i enbart stadstrafik där HSD systemet arbetar som mest effektivt så stöttar det även på landsväg och gör bilen ännu snålare där. Jag körde min på 0,4289l/10km under de 1333.7mil jag ägde den.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666

Ljudet i den länkade business räcker gott till, 7st JBL högtalare ser till att det är så.
Faktiskt bättre ljud än i Volvo med HU 603.
HU 803 är likvärdigt då även den har en centerhögtalare.

Service är inte dyrt ens hos Toyotaverkstaden,ca 1800kr för den lilla och ca 3400kr för den stora och då byts bromsvätska, luftfilter, kupéfilter, kylarvätska till både motor och inverter.
På allbilverkstad blir det säkert ännu billigare.
Kamkedja.
Resten av bilen är lika simpel som en jämngammal Volvo att byta delar på.

Billiga delar finns det även till en Toylåda om man vill köpa från Tyskland, Frankrike, England.
Tillbehör är det givetvis inte lika mycket på marknaden av i Sverige.
Takbågar brukar det dock finnas att få tag på för 300kr begagnat.
Jag hade bågar till min 2008 genII, satte ut dom på blocket för 200kr, inte en käft hörde av sig, nu är dom säkert involverade i någons torktumlare eller kylskåp istället.

dawwe ...has left the building...
26 november 2014 · 4 474 Inlägg

Evildan skrev:
Jag körde min på 0,4289l/10km under de 1333.7mil jag ägde den.

Fantastiskt exakt angivelse big_smile. Med andra ord så tankade du 572,0239 liter, korrekt big_smile? Kan vi inte avrunda till 0.43 l/mil tongue ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
26 november 2014 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:

Evildan skrev:
Jag körde min på 0,4289l/10km under de 1333.7mil jag ägde den.

Fantastiskt exakt angivelse big_smile. Med andra ord så tankade du 572,0239 liter, korrekt big_smile? Kan vi inte avrunda till 0.43 l/mil tongue ?

Då stämmer det ju inte med tankade liter på Evildans LEEET:a körning (nörden från början på 90-talet kom fram i mig, så jag var tvungen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang