Saab 9-3 Aero -03 Felkod på grund av värmare?

Kalle1993
13 november 2014 · 19 Inlägg

Tjenare!

Köpte mig en 9-3 2003 "special Aero" det är en Vector med Aero motor och utseende som är utplockad av en montör på Saab som tog ut den innan Aero modellen fanns att köpa smile Den är ju då också såklart fullsmetad med utrustning! har allt förutom navigation.

Men nu imorses när jag körde iväg till jobbet börja motorlampan att lysa! Felkoden är:

P0442    Sluten tankventilation - litet läckage upptäckt    Slanganslutning(ar), insugsläcka, kolfilter för sluten tankventilation, evakueringsventil i sluten tankventilation.

Tycker ibland det luktar lite bensin om den och särskilt när man kört Bensinvärmaren! Värmaren är av märket Webasto med en fjärr med enbart On & Off knapp och en röd liten indikationslampa. Det finns ingen manual som jag hittat och inte riktigt haft tid än att riva ner fronten igen för att kolla vad det är för modell på den.

Det jag nu undrar är om någon här har lite kunskap om vad det nu kan tänkas vara för värmare som sitter i min bil och hur denna är kopplad på bilens bensintillförsel eller är det helt separat system? Tycker inte den funkar särsklit bra heller ibland, verkar inte som att kupefläkten startar med den igång. Tror också att den inte är monterad direkt från fabrik då det ser ut som dom har har skarvat sig in i ACC panelens kablage för fläktstyrning.

Kan alltså värmaren orsaka den här felkoden på något sätt på grund av att den är kopplad på bilen bränslesystem?

Kolla in mitt bygge i Saaben!
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263
Rockford Fosgate, Dayton Audio, Genesis, Mtx
Saab 9-3 (2009)
WebastoCenter Webastoexpert
21 november 2014 · 23 Inlägg

Kalle1993 skrev:
Det jag nu undrar är om någon här har lite kunskap om vad det nu kan tänkas vara för värmare som sitter i min bil och hur denna är kopplad på bilens bensintillförsel eller är det helt separat system? Tycker inte den funkar särsklit bra heller ibland, verkar inte som att kupefläkten startar med den igång. Tror också att den inte är monterad direkt från fabrik då det ser ut som dom har har skarvat sig in i ACC panelens kablage för fläktstyrning.

Kan alltså värmaren orsaka den här felkoden på något sätt på grund av att den är kopplad på bilen bränslesystem?

Hur ser startanordningen ut? Det kan hjälpa till att avgöra vad det är för värmare.
Brukar även finnas en lite lapp någonstans framför motorn som säger vad det är för värmare monterad.

Värmare har separat system ända bak till tanken, den har egen doseringspump (Bränslepump) och egna ledningar. Det enda stället den går ihop med bilens egna system är vid tankarmaturen, där kan det mycket väl blivit en bränsleläcka efter såpass många år bilen har på nacken! Bara lyfta på baksätet och kika in i luckan vi armaturen så ser du snabbt om det läcker!

Hoppas det hjälpte, trevlig helg.

Mvh: WebastoCenter.se
Gizmojohan
21 november 2014 · 3 295 Inlägg

Har du stängt tanklocket ordentligt? Man kan få felkoder ifall man inte drar åt tanklocket ordentligt, jag brukar alltid dra det så det klickar över typ 3 gånger..

Kalle1993
26 november 2014 · 19 Inlägg

Mycket bra info om värmaren! Tror det har löst sig! det var en 90 graders slang vid oljestickan som hade gått av!
Var tydligen ett vanligt fel och nu har jag inte fått tillbaka koden. (Förutom då när sambon inte lyckats stänga tanklocket!)

Tack ändå för tips!

Kolla in mitt bygge i Saaben!
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263
Rockford Fosgate, Dayton Audio, Genesis, Mtx
Saab 9-3 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang