Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

IX ____________________________________
29 oktober 2014 · 1 340 Inlägg

joH900 skrev:

RightFront skrev:

phortlund skrev:
Har besiktning på fredag och min tuta fungerar inte särskilt bra. Har inte tänkt på det förrän jag använde den igår och det känns lite tight att hinna fixa något "riktigt".

Är biltemas tutor något att hänga i granen eller? Isåfall, vilken är bäst?

Kan verkligen rekommendera deras kompressorhorn (431926) !

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … rge/431929
149 kr

Monterat det på fyra bilar och alla funkar prima! smile
Rekommenderar att bara köra på det långa hornet för att få det bästa ljudet

edit: verkar som om inte art. numret går att söka på.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rn-431919/

Kompressorhorn är inte godkänt som tuta på en vanlig bil eller har de ändrat på det?

Oj det kan jag inte svara på, besiktningen har inte sagt något iaf smile har besiktat över tio gånger på olika ställen med olika bilar(Men kan ju vara olagligt för det)

Biltema borde väl också skriva ut det isf smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
it_mutt Avstängd
29 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

RightFront skrev:

joH900 skrev:

RightFront skrev:

Kan verkligen rekommendera deras kompressorhorn (431926) !

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … rge/431929
149 kr

Monterat det på fyra bilar och alla funkar prima! smile
Rekommenderar att bara köra på det långa hornet för att få det bästa ljudet

edit: verkar som om inte art. numret går att söka på.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rn-431919/

Kompressorhorn är inte godkänt som tuta på en vanlig bil eller har de ändrat på det?

Oj det kan jag inte svara på, besiktningen har inte sagt något iaf smile har besiktat över tio gånger på olika ställen med olika bilar(Men kan ju vara olagligt för det)

Biltema borde väl också skriva ut det isf smile

VVFS 2003:22.
Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar.


22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)
Övergripande krav

1 §     Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på avgivande av ljudsignaler
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 70/388/EEG (se 2 kap. 9 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

2 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1987 eller senare års modell skall ha ljudsignalanordning som
1.       är typgodkänd enligt direktiv 70/388/EEG, eller
2.       är typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) med motorn frånslagen.

3 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1986 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger jämn ton.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.

Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

ECE;

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs21-40.html

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Dupond och Dupont
29 oktober 2014 · 581 Inlägg

Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn


Hur blir det med glassbilen då ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
it_mutt Avstängd
29 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Dupond skrev:
Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn


Hur blir det med glassbilen då ?

Lär säkerligen krävas tillstånd för glassbilarna (eller om det finns någon möjlig undantagsklausul)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
30 oktober 2014 · 1 705 Inlägg

Dupond skrev:
Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn


Hur blir det med glassbilen då ?

Den har säkerligen en vanlig tuta som uppfyller alla krav.

Sist jag kollade så är kompressorhorn och liknande helt ok att ha på bilen så länge du har den vanliga tutan kvar.
Kompressorhornet får alltså inte användas som en *ersättning* till tutan, men är helt ok som ett *komplement*.

Givetvis får inte heller kompressorhorn, spelande ljudsignaler och liknande användas i trafiken, men det betyder inte att man inte får ha dom monterade på bilen.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
below_ slappt&fint
30 oktober 2014 · 376 Inlägg

hade biltemas kompressorhorn på idag på besiktningen och det sa dom inget om

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
it_mutt Avstängd
30 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

below_ skrev:
hade biltemas kompressorhorn på idag på besiktningen och det sa dom inget om

Vad besiktningen säger/släpper igenom och vad som är lagligt, är två helt olika saker (nu säger jag dock inte att biltemas kompressorhorn skulle vara olagliga)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fadret
30 oktober 2014 · 1 125 Inlägg

it_mutt skrev:

below_ skrev:
hade biltemas kompressorhorn på idag på besiktningen och det sa dom inget om

Vad besiktningen säger/släpper igenom och vad som är lagligt, är två helt olika saker (nu säger jag dock inte att biltemas kompressorhorn skulle vara olagliga)

Håller med där,var i Måndags och besiktade vraket som jag har,enda 2:an på den var avsaknad av signal,hade i garaget kompressorhorn,monterade detta och åkte till ombesiktning,fortfarande 2:a på signal,enligt dom på bilprovningen är det inte godkänt.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
joH900
30 oktober 2014 · 414 Inlägg

Då kom jag ihåg rätt då med andra ord

rcy
31 oktober 2014 · 1 705 Inlägg

fadret skrev:

it_mutt skrev:

below_ skrev:
hade biltemas kompressorhorn på idag på besiktningen och det sa dom inget om

Vad besiktningen säger/släpper igenom och vad som är lagligt, är två helt olika saker (nu säger jag dock inte att biltemas kompressorhorn skulle vara olagliga)

Håller med där,var i Måndags och besiktade vraket som jag har,enda 2:an på den var avsaknad av signal,hade i garaget kompressorhorn,monterade detta och åkte till ombesiktning,fortfarande 2:a på signal,enligt dom på bilprovningen är det inte godkänt.

Precis som jag sa några få inlägg längre upp då.

"Kompressorhornet får alltså inte användas som en *ersättning* till tutan, men är helt ok som ett *komplement*."

Bosse-buss
15 november 2014 · 210 Inlägg

pukan2 skrev:
har köpte en laddtrycksmätare på biltema den Analoga mätaren, när den installerades ställde jag laddtrycket på 0,5 bar och har inte gjort nåt alls förutom att byt från 95 till 98 oktan efter det så laddar den 1.0 bar, och en mängd med felsökningar har gjort men jag hittar inga. nån som har nån erfarenhet om den anolaga laddtrycksmätaren.

bilen den sitter i är en volvo 945 ltt automat 1997.

Det kan ju inte vara tryckmätaren som helt plötsligt visar fel med det dubbla. Eller kan den det. Du måste ju märka om bilen verkligen laddar det dubbla utan att titta på tryckmätaren. Du har ju ca 50-60 hk mer med 0,5 bars extra tryck.

Bosse-buss
15 november 2014 · 210 Inlägg

Enligt biträdet i kundservice på Biltema Lund så har de inte haft några reklamationer på turboaggregaten överhuvudtaget. De säljer ca ett i veckan där i Lund sa han både till Saab och Volvo. Jag har ett på min Saab 9-5 från 1999 sedan några veckor tillbaka och märker inga konstigheter alls. Det står inte Garrett på aggregaten men i övrigt verkar det vara identiskt med originalet utan att ha öppnat det och studerat i detalj.

Det kan inte vara någon skillnad på insidan heller för antingen klarar delarna värmen upp till över 1 000 grader och ett varvtal på turbinaxeln på ca 200 000 varv/min eller så gör de inte det. Det finns liksom inga genvägar för att oljesmörja den flytande axeln utan det måste vara material ämnad för just ett turboaggregat och en kvalitetsolja. Många i olika forum säger samma sak som jag att Biltemas aggregat inte vållar några problem.

Senast redigerat av Bosse-buss (15 november 2014)

Extrazz En 5a är Livet.
15 november 2014 · 2 005 Inlägg

Tror att aggen funkar utan större bekymmer för de flesta. Dock så skulle jag vilja se om dessa agg klarar en Svensson behandling i 20 år dvs kallstart och massa småsträckor till ICA för att sen vara kokhet utan att kylas. Sen efter detta så kommer en finnig påg och ställer upp laddet till dubbla eller tredubbla. Undra vilka agg som håller bäst. Ett Biltema eller ett org?

Mycket är samma som original på Biltema. Dock kan nivån på kvalitén vara lägre satt i Biltemas grejor. Man kan ha tur och få ett bra ex eller ett sämre. Det kan vara lite sämre material som kanske inte syns. Lite som bromsar. Vissa dammar satan andra mindre. Tillsätt lite Asbets och man slipper dammet.

Dvs Jag tror att Biltemas grejor räcker för de flesta vid vettig användning och vad det kostar.
En kompis köpte en kompressor från Biltema för en 10-15 år sedan. Den gick sönder samma dag. Biltemas högtryckstvätt kan man tvätta äpple med men att få något rent med den då lägger jag hellre mer pengar på en Nilfisk eller likvärdigt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
andreas1
15 november 2014 · 1 020 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Enligt biträdet i kundservice på Biltema Lund så har de inte haft några reklamationer på turboaggregaten överhuvudtaget. De säljer ca ett i veckan där i Lund sa han både till Saab och Volvo. Jag har ett på min Saab 9-5 från 1999 sedan några veckor tillbaka och märker inga konstigheter alls. Det står inte Garrett på aggregaten men i övrigt verkar det vara identiskt med originalet utan att ha öppnat det och studerat i detalj.

Det kan inte vara någon skillnad på insidan heller för antingen klarar delarna värmen upp till över 1 000 grader och ett varvtal på turbinaxeln på ca 200 000 varv/min eller så gör de inte det. Det finns liksom inga genvägar för att oljesmörja den flytande axeln utan det måste vara material ämnad för just ett turboaggregat och en kvalitetsolja. Många i olika forum säger samma sak som jag att Biltemas aggregat inte vållar några problem.

Jag säger inte att aggregaten är dåliga,  men tro att biträdet skulle säga att jo det är skit o vi får 100 reklamationer om dagen finns inte.
Har aldrig hört något biträde erkänna en sån sak även om fallet är så.
Dom sade likadant till mig ang deras spindelleder till s80, trots att dom bevisligen skiljde mycket i mått att dom ej gick att använda.
Sen kan jag tro att det är svårt o få igenom reklamation på tex agg.
Kan ju likabra varit fel vid montering om dom skulle rasa.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
rcy
16 november 2014 · 1 705 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Enligt biträdet i kundservice på Biltema Lund så har de inte haft några reklamationer på turboaggregaten överhuvudtaget. De säljer ca ett i veckan där i Lund sa han både till Saab och Volvo. Jag har ett på min Saab 9-5 från 1999 sedan några veckor tillbaka och märker inga konstigheter alls. Det står inte Garrett på aggregaten men i övrigt verkar det vara identiskt med originalet utan att ha öppnat det och studerat i detalj.

Det kan inte vara någon skillnad på insidan heller för antingen klarar delarna värmen upp till över 1 000 grader och ett varvtal på turbinaxeln på ca 200 000 varv/min eller så gör de inte det. Det finns liksom inga genvägar för att oljesmörja den flytande axeln utan det måste vara material ämnad för just ett turboaggregat och en kvalitetsolja. Många i olika forum säger samma sak som jag att Biltemas aggregat inte vållar några problem.

Nu är ju inte materialet den enda faktorn vid hållfasthet på just en turbo, hur bra balanserad den är spelar rätt stor betydelse. Jag tvivlar på att dom billigare aggen är individuellt balanserade, utan antagligen balanserar dom ett agg och sen tillverkar dom tiotusen till efter samma mall och hoppas att dom blir exakt likadana.

Bosse-buss
26 november 2014 · 210 Inlägg

Extrazz skrev:
Tror att aggen funkar utan större bekymmer för de flesta. Dock så skulle jag vilja se om dessa agg klarar en Svensson behandling i 20 år dvs kallstart och massa småsträckor till ICA för att sen vara kokhet utan att kylas. Sen efter detta så kommer en finnig påg och ställer upp laddet till dubbla eller tredubbla. Undra vilka agg som håller bäst. Ett Biltema eller ett org?

Inget aggregat klarar en idiotisk behandling. Dock klaras kylning av på ett bra sätt i och med vattenkylningen. En vattenkylning som primärt finns just för att kyla av turbinaxeln när motorn stängs av och inte har någon större funktion under drift.

andreas1 skrev:
Jag säger inte att aggregaten är dåliga,  men tro att biträdet skulle säga att jo det är skit o vi får 100 reklamationer om dagen finns inte.
Har aldrig hört något biträde erkänna en sån sak även om fallet är så.
Dom sade likadant till mig ang deras spindelleder till s80, trots att dom bevisligen skiljde mycket i mått att dom ej gick att använda.
Sen kan jag tro att det är svårt o få igenom reklamation på tex agg.
Kan ju likabra varit fel vid montering om dom skulle rasa.

Tro att biträdet ljuger kan man ju. Du har inte pratat med biträdet mellan fyra ögon som jag gjort. Vad gäller spindelleder och annat så må det vara hänt att kvaliteten skiftar men jag för min del har aldrig köpt någon reservdel hos Biltema som felat på något sätt.

rcy skrev:
Nu är ju inte materialet den enda faktorn vid hållfasthet på just en turbo, hur bra balanserad den är spelar rätt stor betydelse. Jag tvivlar på att dom billigare aggen är individuellt balanserade, utan antagligen balanserar dom ett agg och sen tillverkar dom tiotusen till efter samma mall och hoppas att dom blir exakt likadana.

Du tror detta ja och det är noterat.

Senast redigerat av Bosse-buss (26 november 2014)

werd
1 december 2014 · 349 Inlägg

Vad tror folket?

Våtslipa ett bakljus och klarlackade med biltemas klarlack. Blev över förväntan.
Köpte toningsspray+borttagningssprayen och testa på ett annat bakljus och det såg trevligt ut med ett lager.
MEN vågar jag lägga på toningsspray på en-komponent klarlack? På borttagningssprayburken står det "spray paint remover" vilket fick mig och haja till tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
phortlund
2 december 2014 · 71 Inlägg

Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.

Volvo 944 ltt "Stridsvagnen" (1995)
it_mutt Avstängd
2 december 2014 · 10 388 Inlägg

phortlund skrev:
Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.

Beror ju på vad du tänkt använda för verktyg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
phortlund
2 december 2014 · 71 Inlägg

it_mutt skrev:

phortlund skrev:
Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.

Beror ju på vad du tänkt använda för verktyg

Mestadels mutterdragare och slip men också lite annat mindre som att fylla däck och blåsa lite luft bara.

Volvo 944 ltt "Stridsvagnen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang