Saab 9-5 2.0t , tjock vit rök efter turbobyte

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
19 november 2014 · 434 Inlägg

Tja ! Köpte loss en 9-5 2.0 t årsm 2003 , för en vettig peng med turboras .. Bytte turbo idag , men fortfarande så är det tjock vit rök ( tänk dig slaget vid Lytsen ) och så luktar det nyårsafton , dvs raketer .. Samt att den har jävligt ryckig gång när laddet kommer , kan det vara så att katalysatorn har fått på fan när den förra turbon tryckt ur sig olja ? Sen vill den i stort sett lägga av om man torrgasar med den ..

Vet att man ska väl egentligen plocka ner intercoolern och göra rent va , men latmasken var framme ..

Tacksam för svar !


Mvh

Bosse-buss
26 november 2014 · 210 Inlägg

Hur är det med kylvätskan? Är den oljeblandad kanske? Jag bytte turbo på min 9-5 från 1999 för några veckor sedan och det rök något fruktansvärt ett tag efteråt innan all gammal olja försvunnit från avgassystemet. Det rök blåvitt i några mil men sen blev allt bra igen. Jag plockade aldrig ner intercoolern och kollade efter skit utan bytte bara turbon och har kört 300 mil nu utan några problem.

Senast redigerat av Bosse-buss (26 november 2014)

Janneutanb
26 november 2014 · 7 271 Inlägg

Bytte ni eller åtminstone gjorde ren oljerören vid bytet?

Erick
26 november 2014 · 4 767 Inlägg

Beroende på vilken sida den gamla turbon har rasat på så har du oljefyllt antingen ic-rören och icn, eller hela avgassystemet. Bägge delarna ger sjuk rökutveckling även med ny turbo.

Har du oljefyllt avgassystemte tycker jag du ska ta ut och rengöra lambdasonderna. Sen kan du köra några mil på landsväg för att elda ur oljan.

Har du oljefyllt ic-rören och icn, så ta loss alla slangar och rör och rengör dessa. Det kan ligga flera dl olja i dom. Sen brukar jag med slangarna från icn bortplockade, luta hela bilen kraftigt nåt dygn så rinner det mesta av oljan ur icn. Så slipper du riva hela fronten för att få loss icn..

Och som Brains säger skall oljerören olja till och returen helst bytas men i nödfall NOGA rengöras för att säkerställa flödet i dessa, annars blir din nya gt1752 inte långlivad.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang