Check engine lampa tänds på Saab 9-5 Aero -00

Escan
26 november 2014 · 2 Inlägg

Jag har en Saab 9-5 Aero - 00 som har gått 16.000 mil.

Jag köpte den i augusti i år och några veckor senare tändes plötsligt check enginge lampan.
Hypernervös stannade jag bilen direkt och ringde en Saab kunnig vän som först bad mig dra ut  en "säkring" (Nej jag är inte ett dugg bilkunnig och det heter kanske inte ens säkring). Jag väntade i ca 20 sekunder innan jag satte tillbaka den och lampan var då släkt. Efter det var allt frid och fröjd.

En dryg månad senare tändes lampan igen och då kollade jag oljan som då nästan var helt slut. Fyllde på och lampan slocknade, inga problem alls.

Men så nu, i fredags så tändes den där jäkla lampan igen, varpå jag kollade oljan och vips var den nästan slut igen (ska dock tillägga att jag kollade oljan när bilen stod i nedförsbacke vilket korkade jag precis fått lära mig att man inte ska). Jag tog i samma veva ut säkringen igen och vips var lampan släckt.

Bilen har aldrig gått dåligt utan den har gått helt felfritt men jag är hypernervös att jag en vacker dag ska bli ståendes på motorvägen någonstans.

Så nu ber jag er proffs om lite hjälp här, vad kan detta bero på? Bilen läcker inte olja, det har jag tittat flera gånger så var den tar vägen det vet bara Gud.

Snälla rara, ha lite tålamod med mig. För det första är jag kvinna, kan inte ett skvatt om bilar och dessutom tog jag körkort i augusti och det här är min första bil smilecool

zekezeke Vila i frid, pappa..
26 november 2014 · 517 Inlägg

Du måste åka till en verkstad och be dem läsa av FELKODERNA på din bil.
När "Check engine", eller motorlampa som det också heter, tänds - har att bilen har något att berätta. Någonting har hänt med motorn och det måste du kolla upp. Detta kan du endast göra hos en verkstad som kan läsa av felkoder.
Ring till närmaste vettiga verkstad och fråga om just detta (att läsa av felkoder) och boka sedan en tid. Det kostar inte många hundralappar. Vad som sedan bör åtgärdas för att bli av med problemet helt och hållet kan däremot kosta lite vad som helst, beroende på vad det handlar om.

Senast redigerat av zekezeke (26 november 2014)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
andreas1
26 november 2014 · 1 020 Inlägg

Du har stängt tanklocket riktigt?
Ska klicka minst 3 klick.
Syrran gjorde den tabben ... Och då tänds motorlampan.
Kan vara gasspjället som börjar bli dåligt.
Läs av koderna så får du 100 procentigt svar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang