Audi 60L - 1968 från skrot till bruksveteran

Donic
10 januari 2012 · 315 Inlägg

borde det inte finnas redan sådana färdiga ljuddämpare med utblåset på sidan? har för mig jag sett det på biltema iaf...

om det går med din lösning vågar jag inte svara på...

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
10 januari 2012 · 153 Inlägg

Donic skrev:
borde det inte finnas redan sådana färdiga ljuddämpare med utblåset på sidan? har för mig jag sett det på biltema iaf...

om det går med din lösning vågar jag inte svara på...

Så långt tänkte jag aldrig men det kan ju sitta en liknande konstruktion i nån annan bil. Det ska undersökas när avgassystemet är nere så jag kan ta måtten.

JoelJ
10 januari 2012 · 17 Inlägg

Jag löste det med en 90-graders böj och sen en U-böj när jag byggde nytt på min 60 i somras, försökte först hitta en som liknade originalet men utan framgång.

Audi S4 (1993)
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
10 januari 2012 · 153 Inlägg

JoelJ skrev:
Jag löste det med en 90-graders böj och sen en U-böj när jag byggde nytt på min 60 i somras, försökte först hitta en som liknade originalet men utan framgång.

Ska ta och kika lite hur det ser ut. Du har inte någon bild på din dämpare?

Så till kvällens pyssel

Då har jag kommit hem från garaget för ikväll. Blev mer att göra än jag väntat mig.

Planen var att förbereda lite inför inflytten innan kompisen, hyresvärden och min externa konsult Göran kom hem från jobbet. Det första var att försöka få loss alla bromsar igen vilket tog en väldans tid och slutade med att jag till sist slet ut alla beläggen för att få rull på hjulen. Därefter drog jag iväg in och fixade undan lite av det jag hade ogjort inne i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136877/136877-5906f546233f61d6cf08ee78ba2ca3dc.jpg
Alla verktygen på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136877/136877-0e79170bebf0aa0702e3f262acc45197.jpg
Plåtsax och bockningsmaskin som står i utrymmet

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136877/136877-0353fd29f89cf723eb5e640369fcc52a.jpg
Fikahörnan som gjorts i ordning av gubbarna som utnyttjar resten av lokalen

Efter att det blivit ordning på grejjerna var vi ut och lyfte Audin av släpet, Spolade bort is och snö med hetvattentvätten och skruvade på hjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136877/136877-a6f0b151d90ed4f0b8c7848b1bb17c79.jpg
Sen var det dags för det efterlängtade. Känndes riktigt bra att knuffa in den i garaget och ställa äntligen få den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136877/136877-aa4ebf66e7f0529b7e0d2f42c507c96f.jpg

Nu kommer det bli lugnt på den här fronten fram till helgen. Det där jädra jobbet stjäl ju en massa tid man annars kunde använda till att göra något roligt.

saab_sonett Handledare
10 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Var och tankade bilen vid OK Västhaga i Örebro i Söndags. Vad får jag se, om inte en ljusblå Audi 60. Är inte var dag man ser en sån. Dessutom såg det ut att vara en bruksbil men ändå i bra skick.

JoelJ
10 januari 2012 · 17 Inlägg

Farmer_power skrev:

JoelJ skrev:
Jag löste det med en 90-graders böj och sen en U-böj när jag byggde nytt på min 60 i somras, försökte först hitta en som liknade originalet men utan framgång.

Ska ta och kika lite hur det ser ut. Du har inte någon bild på din dämpare?

Ska försöka fixa en bild imorgon!


https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61559/61559-24d7386ebf1e11dfa2ef4adc1d3ece78.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61559/61559-8150f887ca608e2a987fd7b98f63782d.jpg

Senast redigerat av JoelJ (11 januari 2012)

Audi S4 (1993)
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
15 januari 2012 · 153 Inlägg

JoelJ skrev:

Farmer_power skrev:

JoelJ skrev:
Jag löste det med en 90-graders böj och sen en U-böj när jag byggde nytt på min 60 i somras, försökte först hitta en som liknade originalet men utan framgång.

Ska ta och kika lite hur det ser ut. Du har inte någon bild på din dämpare?

Ska försöka fixa en bild imorgon!


http://www1.garaget.org/gallery/images/62/61559/61559-24d7386ebf1e11dfa2ef4adc1d3ece78.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/62/61559/61559-8150f887ca608e2a987fd7b98f63782d.jpg

Det där ser ju riktigt bra ut. Blir nog att jag gör likadant när det är dags.

Blev några timmar i garaget i helgen men tyvärr bara en bild.
Har plockat ur allt som jag anser kan vara värt att spara till den "nya" motorn. Bland annat alla tänddelar som byttes när jag för första gången sattte tänderna i Audin. Generatorn vet jag saknas så den åkte också ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136877/136877-d6c41f03d267ec046b9b7b12cd5f4089.jpg

Blir mer och mer tomrum.

Sen dog batteriet i min kamera men skruvandet fortsatte. Nu står motor och växellåda på en pall bredvid bilen och det mesta som ska ur motorrummet innan det ska fräschas upp är urtaget.

Det är vad som hänt i helgen på bilfronten.

JoelJ
16 januari 2012 · 17 Inlägg

Kul att det börjat hända grejer igen, synd med kameran bara!

Audi S4 (1993)
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
16 januari 2012 · 153 Inlägg

JoelJ skrev:
Kul att det börjat hända grejer igen, synd med kameran bara!

Nu är kameran laddad igen men blir nog inte att jag hinner med nåt mer i garaget innan helgen. Blir för mycket att styra med inför sambons examensfest i veckan.

Var in i ditt fotoalbum och kikade lite. Vad är det för fälgar du har på din. Såg riktigt bra ut med dom på,

Johanness
16 januari 2012 · 853 Inlägg

Mer bilder, mer jobb vill vi se. smile Pren. lagd.

JoelJ
16 januari 2012 · 17 Inlägg

14" Cosmic fälgar med den lite udda 4x140 bultindelningen. Jag och min bror fick tag i en gammal audi 100 coupe s där dessa fälgar följde med.

Audi S4 (1993)
Lyngmo
16 januari 2012 · 466 Inlägg

jag hade en sån för många år sen.. fast grön men den sålde jag .

Lycka till med Audin

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
16 januari 2012 · 153 Inlägg

JoelJ skrev:
14" Cosmic fälgar med den lite udda 4x140 bultindelningen. Jag och min bror fick tag i en gammal audi 100 coupe s där dessa fälgar följde med.

Riktigt snyggt blev det iaf. Skulle du dyka på
några fler och inte vill ha dom kvar kan du sälja dom till mig tongue

Lyngmo skrev:
jag hade en sån för många år sen.. fast grön men den sålde jag .

Lycka till med Audin

Tackar. Vissa dagar känns det som att det behövs många lycka till önskningar.

JoelJ
10 maj 2012 · 17 Inlägg

Fyra månader sen uppdatering nu!! Har det gjorts några framsteg med gammelaudin? smile

Audi S4 (1993)
Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
27 juli 2012 · 153 Inlägg

JoelJ skrev:
Fyra månader sen uppdatering nu!! Har det gjorts några framsteg med gammelaudin? smile

Inte ett dugg. Blir förmodligen först till vintern jag kommer igång igen.
Har flyttat från lägenhet till hus, med en del renoveringsbehov. Men förhoppningsvis så kan jag börja va i verkstan mer efter älgjakten i september om det inte blir garagebygge i höst.

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
23 november 2014 · 153 Inlägg

Farmer_power skrev:
Inte ett dugg. Blir förmodligen först till vintern jag kommer igång igen.
Har flyttat från lägenhet till hus, med en del renoveringsbehov. Men förhoppningsvis så kan jag börja va i verkstan mer efter älgjakten i september om det inte blir garagebygge i höst.

Det var då det. Nu drygt 2 år senare varav sammanlagt 8 månader på sjukhus och 4 i rullstol börjar det fungera igen. Allt började med att jag fick tväront i magen. Tjurskallen i mig valde att vänta ett par dagar tills jag skulle till läkaren för jag känt mig lite hängig. När jag kom dit hade jag börjat skifta färg till gult och det blev inläggning på sjukhuset för att en gallsten slagit tätt i gallgången. Det ville dom åtgärda men kirurgen sa blankt nej. Jag var helt enkelt för fet för att operera, det skulle bli för stora risker. Dom lyckades i alla fall få bort stenen och någon månad senare var det dags för nästa vända på sjukan. Då hade gallblåsan blivit inflamerad. Resulterade i 14 dagar på sjukhuset med antibiotika och så rullade det på. Efter tredje inflamationen hade mitt kämpande med vikten gett sådana resultat att dom kunde operera bort gallblåsan och allt skulle bli frid och fröjd trodde jag.

I samband med operationen hittade dom en tumör på magsäcken så någon månad senare när jag återhämtat mig från den första operationen var det dags för nästa. En del av magsäcken och tarmen åkte väck och allt såg ut att ha gått bra. Gick några veckor och så fick jag feber och ännu värre magsmärtor. Hade blivit infekterat runt där dom skarvat ihop magsäcken med tarmen så det blev akutoperation och ännu mer åkte bort. Det gick någon månad och jag började så sakteliga komma tillbaka igen efter alla smällar. Kom igång med jobbet och hade precis börjat jobba heltid igen när nästa smäll kom. Denna gången fick jag in någon bakterie i blodet förmodligen via mjölken från någon sjuk ko. Men i stället för att utvecklas till blodförgiftning som tydligen är det vanligaste så slog det sig på muskler och leder. Till slut var jag såpass illa däran att jag inte kunde gå för egen maskin och fick flytta in hos svärföräldrarna som bor mer lämpat för rullstol än torpet jag bor i. Till slut hittade dom ett pencilin som jag tålde och som fungerade på skiten och så sakteliga började det vända. Så nu börjar jag fungera skapligt som människa och ska försöka ta mig an Audin igen.

Har flyttat hem den från ladugården där jag hyrde in mig tidigare. Har inte varit där många minuter de senaste två åren så nu står bilen uppallad bakom vedboden och alla delar ligger i kartonger i vedboden. Finns en isolerad barack på gården som kommer få funka som min verkstad framöver och just nu håller jag på fixar mig en arbetsbänk och lite enkare verktygstavlor där inne. 

Tanken är att jag på nån vecka ska kunna komma igång lite smått med att börja fixa lite småsaker som bromsok, kylare med mera och kanske ta mig an en lättare uppfräshning av motorn i vinter för att baxa fram karossen till sommaren när det går lite lättare att hålla till utomhus.

Så ligger det i alla fall till. Tråden är inte död än och inte jag heller för den delen även om det känns som det var nära.

Kommer någon update när jag har energin till att meka så det blir ett riktigt långtidsprojekt som kan komma att varvas med andra snabbprojekt allteftersom det dyker upp nåt roligt att sätta skiftnyckeln i.

uhlin
24 november 2014 · 2 834 Inlägg

Du har då gått igenom en hel del.... inte lite heller med allt som kom stick i stäv.

Ta det nu lugnt och i den takt som du orkar.

Kul att det blir lite liv i tråden igen, lycka till, och som sagt..... ta det lugnt.

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
26 november 2014 · 153 Inlägg

uhlin skrev:
Du har då gått igenom en hel del.... inte lite heller med allt som kom stick i stäv.

Ta det nu lugnt och i den takt som du orkar.

Kul att det blir lite liv i tråden igen, lycka till, och som sagt..... ta det lugnt.

Tackar.

Jo eländena har som avlöst varandra men nu kan det bara gå åt rätt håll tycker jag. Var och kikade lite på Audin ikväll och gjorde en liten inventering på alla grejjerna jag har liggande i vedboden. Har köpt på mig grejjer allt eftersom jag hittat och jag tror ta mig tusan att jag har det mesta som kommer krävas för att ro det hela i land. Någon gång måste jag ju få den färdig då det ligger alldeles för mycket pengar nedplöjt i bilen redan.

Ska ägna mig åt att få klart det sista i baracken i morgon kväll och få in ett par extra vägguttag så jag har möjlighet att ha en liten värmefläkt där inne sen kommer jag ge mig på drivlinan.

Min första plan var att fixa det nödvändiga för att kunna med nöd och näppe dra den genom besiktningen men alltefter som tiden gått har jag fått nya idéer. Kommer inte bli showfinish på den men planen nu är att renovera den till ett riktigt hyggligt skick men ändå hålla en ganska låg budget på det hela framför allt kommer det bli ett projekt där jag visar för mig själv att jag kan bara jag vill.

Planen just nu är att så fort baracken är städad och inredd ska jag börja med att ta mig an sådant som jag kan göra inomhus.

Börjar med växellådan. Fanns inga missljud i den när den ställdes undan men däremot vissa läckage så där blir det packboxbyten och sen lite ny färg för att få det rent och fint.

Motorn kommer få sig en lättare genomgång. orginalmotorn hade rostat ihop och efter visst våld tog jag upp den och konstaterade att blocket gjort sitt. På något sätt hade vatten tagit sig in i motorn och blocket var i mina ögon utom all räddning. Lite synd på det blocket då bilen rullat 11000 mil och allt det övriga var i gott skick. Lyckades i alla fall få tag på en annan motor efter lite detektivarbete. Den kommer från en bil som rullat 15 000 mil och verkar vara i hyggligt skick. Gick fint när den provstartade men inkontinent är bara förnamnet så den ska få sig en genomgång. Kommer byta alla lager, kolvringar och samtliga packningar i motorn. Ta upp och rengöra alltihopa samt kosta på blocket en färgskvätt. Toppen lämnar jag iväg och får renoverad på verkstad om det behövs. Ser det bara bra ut kan det räcka med att slipa in ventilerna och rengöra alltihop.

Det mesta andra är i aluminium så det ska putsas till och poleras. Ny vattenpump, samtliga tänddelar och en renoveringssats till förgasaren samt en ny bränslepump finns i lådorna så det åker också på. Koppling med urtrampningslager och tryckplatta har jag nytt så det plockar jag dit med. Startmotorn och generatorn kommer tas från gamla motorn och renoveras innan montering. Sen hoppas jag att den kommer ge mig många problemfria mil.

Kylaren kommer lämnas iväg på renovering, blästring, lack och nya cellpaket borde göra susen.

Bromsdelar har jag det mesta nytt utom oken men dom har jag renoveringssatser till. Skivorna lämnar jag iväg på svarvning och sen borde dom funka i många år.

När sommaren kommer ska jag plocka ner karossen helt och blästra, rostlaga och kosta på ny lack på den. Blir en garagelack som jag kommer göra själv. Har övat mig på en del skopor och jordbruksredskap genom åren så det borde kunna bli hyggligt. Hjulupphägningar och axlar skall blästras, lackas och sättas nya bussningar i. Har det mesta i lådorna inklusive nya stötdämpare och hjullager så det borde inte bli några större problem.

Som sagt planen är utstakad så när som på tiden. Orken är inte den allra bästa efter alla smällar men kommer jobba på i lugnt tempo och det får ta den tid det tar så enkelt är det.

uhlin
27 november 2014 · 2 834 Inlägg

Farmer_power skrev:

uhlin skrev:
Du har då gått igenom en hel del.... inte lite heller med allt som kom stick i stäv.

Ta det nu lugnt och i den takt som du orkar.

Kul att det blir lite liv i tråden igen, lycka till, och som sagt..... ta det lugnt.

Tackar.

Jo eländena har som avlöst varandra men nu kan det bara gå åt rätt håll tycker jag. Var och kikade lite på Audin ikväll och gjorde en liten inventering på alla grejjerna jag har liggande i vedboden. Har köpt på mig grejjer allt eftersom jag hittat och jag tror ta mig tusan att jag har det mesta som kommer krävas för att ro det hela i land. Någon gång måste jag ju få den färdig då det ligger alldeles för mycket pengar nedplöjt i bilen redan.

Ska ägna mig åt att få klart det sista i baracken i morgon kväll och få in ett par extra vägguttag så jag har möjlighet att ha en liten värmefläkt där inne sen kommer jag ge mig på drivlinan.

Min första plan var att fixa det nödvändiga för att kunna med nöd och näppe dra den genom besiktningen men alltefter som tiden gått har jag fått nya idéer. Kommer inte bli showfinish på den men planen nu är att renovera den till ett riktigt hyggligt skick men ändå hålla en ganska låg budget på det hela framför allt kommer det bli ett projekt där jag visar för mig själv att jag kan bara jag vill.

Planen just nu är att så fort baracken är städad och inredd ska jag börja med att ta mig an sådant som jag kan göra inomhus.

Börjar med växellådan. Fanns inga missljud i den när den ställdes undan men däremot vissa läckage så där blir det packboxbyten och sen lite ny färg för att få det rent och fint.

Motorn kommer få sig en lättare genomgång. orginalmotorn hade rostat ihop och efter visst våld tog jag upp den och konstaterade att blocket gjort sitt. På något sätt hade vatten tagit sig in i motorn och blocket var i mina ögon utom all räddning. Lite synd på det blocket då bilen rullat 11000 mil och allt det övriga var i gott skick. Lyckades i alla fall få tag på en annan motor efter lite detektivarbete. Den kommer från en bil som rullat 15 000 mil och verkar vara i hyggligt skick. Gick fint när den provstartade men inkontinent är bara förnamnet så den ska få sig en genomgång. Kommer byta alla lager, kolvringar och samtliga packningar i motorn. Ta upp och rengöra alltihopa samt kosta på blocket en färgskvätt. Toppen lämnar jag iväg och får renoverad på verkstad om det behövs. Ser det bara bra ut kan det räcka med att slipa in ventilerna och rengöra alltihop.

Det mesta andra är i aluminium så det ska putsas till och poleras. Ny vattenpump, samtliga tänddelar och en renoveringssats till förgasaren samt en ny bränslepump finns i lådorna så det åker också på. Koppling med urtrampningslager och tryckplatta har jag nytt så det plockar jag dit med. Startmotorn och generatorn kommer tas från gamla motorn och renoveras innan montering. Sen hoppas jag att den kommer ge mig många problemfria mil.

Kylaren kommer lämnas iväg på renovering, blästring, lack och nya cellpaket borde göra susen.

Bromsdelar har jag det mesta nytt utom oken men dom har jag renoveringssatser till. Skivorna lämnar jag iväg på svarvning och sen borde dom funka i många år.

När sommaren kommer ska jag plocka ner karossen helt och blästra, rostlaga och kosta på ny lack på den. Blir en garagelack som jag kommer göra själv. Har övat mig på en del skopor och jordbruksredskap genom åren så det borde kunna bli hyggligt. Hjulupphägningar och axlar skall blästras, lackas och sättas nya bussningar i. Har det mesta i lådorna inklusive nya stötdämpare och hjullager så det borde inte bli några större problem.

Som sagt planen är utstakad så när som på tiden. Orken är inte den allra bästa efter alla smällar men kommer jobba på i lugnt tempo och det får ta den tid det tar så enkelt är det.

Detta kommer bli kanon.... men som sagt, ta det lugnt och "skynda långsamt"

NightCruiser
28 november 2014 · 1 163 Inlägg

Fy fan, de va inga kul år du genomlidit....

Bättra på dig och skynda långsamt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang