Volvo 855 t-5r t-gul renovering/förfining

Följ gärna med när jag renoverar/förfinar min Volvo 855 t-5r TGul, en volvo klassiker som jag ska ta hand om så gott jag kan. Det kommer bli allt mellan renoveringar och små uppgraderingar för att få en så fin orginalbil som möjligt. Det mästa kommer hända under vinterhalvåret. Håll koll på listan "Just nu" för att se vad jag gör... Precis just nu ;) Skriver oxå upp allt jag gjort hittils :) Just nu: Manuellkonvertering med diverse rengörning och lackering Byten av packningar/packboxar Gjort: Usa blinkers Monterat orginalratt Feritta halvsatts Skaffat fälgar i orginalfärg Nya tänddelar Monterat stänkskydd bak Satt tillbaka alla orginalemblem på bakluckan Högglanspolerat insug+kåpa för fuelrail
  • 66 Följare
  • 94 912 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 maj 2015
JonteWikman
21 september 2014 · 321 Inlägg

Pantsfoff skrev:
Haha vad har du hängt på för skopa på hjulgrävaren! Är det en snöskopa från en gammal baklastare eller? wink

Roligt projekt!

Haha jadu vet inte, är min farbros trädgårdsmaskin:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
JonteWikman
21 september 2014 · 321 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
Läst igenom hela tråden nu smile roligt projekt, följer !!!

Alltid kul med fler följare, tack smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Lill-pumba
21 september 2014 · 96 Inlägg

Du bor ju fan i Gryksbo jag ser denna svenska skönhet varjegång jag åker till syrrans stuga i Lustebo! Blir lika bla varje gång ;D

-Fuck cancer-
JonteWikman
21 september 2014 · 321 Inlägg

Lill-pumba skrev:
Du bor ju fan i Gryksbo jag ser denna svenska skönhet varjegång jag åker till syrrans stuga i Lustebo! Blir lika bla varje gång ;D

Ja du ser världen är liten, haha då får ja be om ursäkt att den e så skitig å allmänt ledsen nu då smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Lill-pumba
21 september 2014 · 96 Inlägg

JonteWikman skrev:

Lill-pumba skrev:
Du bor ju fan i Gryksbo jag ser denna svenska skönhet varjegång jag åker till syrrans stuga i Lustebo! Blir lika bla varje gång ;D

Ja du ser världen är liten, haha då får ja be om ursäkt att den e så skitig å allmänt ledsen nu då smile

Det är okej, Jag vill själv ha en T-Gul nån dag... Den är inte till salu för en tia va??

-Fuck cancer-
JonteWikman
21 september 2014 · 321 Inlägg

Lill-pumba skrev:

JonteWikman skrev:

Lill-pumba skrev:
Du bor ju fan i Gryksbo jag ser denna svenska skönhet varjegång jag åker till syrrans stuga i Lustebo! Blir lika bla varje gång ;D

Ja du ser världen är liten, haha då får ja be om ursäkt att den e så skitig å allmänt ledsen nu då smile

Det är okej, Jag vill själv ha en T-Gul nån dag... Den är inte till salu för en tia va??

Näe tyvärr, men jag tkr du verkligen ska passa på å hitta en, priserna är på botten å snart kommer vändningen å dom blir dyra igen smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Lill-pumba
22 september 2014 · 96 Inlägg

JonteWikman skrev:

Lill-pumba skrev:

JonteWikman skrev:

Ja du ser världen är liten, haha då får ja be om ursäkt att den e så skitig å allmänt ledsen nu då smile

Det är okej, Jag vill själv ha en T-Gul nån dag... Den är inte till salu för en tia va??

Näe tyvärr, men jag tkr du verkligen ska passa på å hitta en, priserna är på botten å snart kommer vändningen å dom blir dyra igen smile

Jo men man är ju bara en fattig 15 årig än men jag vill verkligen hitta ett T5 projekt i alla fall innan körkort så man ha nått å göra eftet skolan big_smile

-Fuck cancer-
JonteWikman
15 november 2014 · 321 Inlägg

Tjaba!
Går här hemma å trampar i väntan på att detska bli inflyttning i nya garaget, som vi räknar med att blir i mellandagarna.
Har hittils skaffat en t-5r knopp iaf inför vinterns manuellkonvertering så lite frammåt går det iaf.


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-5888767da63c6a5ae77f875707dea5dc.jpg

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
JonteWikman
26 november 2014 · 321 Inlägg

Har några frågetecken som snurrar runt i huvut inför konverteringen.
Vad tjänar jag på att bytakabelmatta till manuell? är det lätt?
Jag vet att jag kan köra med min gammla styrbox från när den var automat med förlorar jag effekt på det jämte å införskaffa en manuell styrbox.
Vill få allt så orginal/snyggt som möjligt, går det att plocka bort kablarna till automatlådan lr går dom ihop med motorhärvan osv.
Tankspridd mekaniker behöver hjälp wink

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Sickan_
26 november 2014 · 945 Inlägg

Läst igenom hela tråden nu, och måste säga att du gör ett riktigt bra jobb med bilen! smile Har fått lite idéer till min egna guling! smile Ska bli kul att följa detta!

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Extrazz En 5a är Livet.
26 november 2014 · 2 005 Inlägg

Det finns Nm begränsningar iaf på de första växlarna i Automatboxarna. Kabelstammen går att klippa ner och skarva in sig. Ta bort startspärr. Plocka hastighetsignal osv.
Men får man tag i en kabelstam från en manuell så är ju det bättre. Lättare och snyggare.

Automatens kablar går i samma kabelstam så det är byte som gäller eller bortklippning.
Kabelstammen är delbar vid elcentralen / Man måste plocka bort några kablar till ratten och sen allt i motorrummet. Den går att dela en gång i boxen där boxarna sitter.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
JonteWikman
27 november 2014 · 321 Inlägg

Sickan_ skrev:
Läst igenom hela tråden nu, och måste säga att du gör ett riktigt bra jobb med bilen! smile Har fått lite idéer till min egna guling! smile Ska bli kul att följa detta!

Tack så mycket, kul att höra smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
JonteWikman
27 november 2014 · 321 Inlägg

Extrazz skrev:
Det finns Nm begränsningar iaf på de första växlarna i Automatboxarna. Kabelstammen går att klippa ner och skarva in sig. Ta bort startspärr. Plocka hastighetsignal osv.
Men får man tag i en kabelstam från en manuell så är ju det bättre. Lättare och snyggare.

Automatens kablar går i samma kabelstam så det är byte som gäller eller bortklippning.
Kabelstammen är delbar vid elcentralen / Man måste plocka bort några kablar till ratten och sen allt i motorrummet. Den går att dela en gång i boxen där boxarna sitter.

Tack då blir det ju helt klart en manuell kabelstam, så kör jag med orginalboxen i början då jag har steg 2 i den så det bör jämna ut sig:)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
JonteWikman
15 december 2014 · 321 Inlägg

Nu ni jävlar å satan i gatan har vi invigt nya garaget, efter år in och ur ut legat på svallis och leriga grusuppfarter är nu lyckan total.
Projekt t-gul är nu igång smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-35295a22d5180c73b17f6eb657dcb853.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-bccb4df40436bbace0a0f065e670be7c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130489/130489-93aed664f8cc0fb386ac2878b8f40bcf.jpg

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
stefanwasa
15 december 2014 · 766 Inlägg

Vilket grymt garage, kan tänka mig att det känns gött! smile

Kontakten till draget ser lite "öppet" ut, men det kanske redan finns på "att göra listan"? smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
BlueScreeen
15 december 2014 · 2 030 Inlägg

kul med T-gul! Följer detta! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
JonteWikman
15 december 2014 · 321 Inlägg

stefanwasa skrev:
Vilket grymt garage, kan tänka mig att det känns gött! smile

Kontakten till draget ser lite "öppet" ut, men det kanske redan finns på "att göra listan"? smile

oja, även några kablar som tappat bort sig till kontakten smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
JonteWikman
15 december 2014 · 321 Inlägg

BlueScreeen skrev:
kul med T-gul! Följer detta! smile

Kul att höra smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
JonteWikman
15 december 2014 · 321 Inlägg

Vi börjar garagevistelsen med felsökning av motorn, ställde av den nu i september pga att den bluddrar misständer på hela registret, felkod 134 på sockel A1, så nu till min fråga runt det, vad betyder den och vad ska jag vidta för åtgärder, hittar inget matnyttigt på google.se

Vill att allt ska fungera innan jag börjar riva och plocka ur allt för konverteringen=)

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
JonteWikman
15 december 2014 · 321 Inlägg

JonteWikman skrev:
Vi börjar garagevistelsen med felsökning av motorn, ställde av den nu i september pga att den bluddrar misständer på hela registret, felkod 134 på sockel A1, så nu till min fråga runt det, vad betyder den och vad ska jag vidta för åtgärder, hittar inget matnyttigt på google.se

Vill att allt ska fungera innan jag börjar riva och plocka ur allt för konverteringen=)

kan tillägga att alla stift är sotiga och mer eller mindre fuktiga och luktar bensin smile

Vissa faller för Grupptrycket, Andra Laddtrycket
Volvo 740 glt t5 "Rödingen" (1990)
Volvo 855 T-5r T-Gul "Gulingen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang