Skyline R33 GTS-T Rörramschassi - Uppdatering 2017-02-05 - Bromssystem, styrsystem

Nissan Skyline R33 GTS-T, rörramschassi 25.4B
  • 284 Följare
  • 738 331 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september 2018
lill3bror
19 november 2014 · 1 397 Inlägg

Xog skrev:

lill3bror skrev:

Xog skrev:
mm, för att skruva 4-länk är jäkligt svårt tongue

Vad tänker du är svårt? Att ställa in de kan jag tänka mig är lite småknöligt innan man får till de, men inget i byggnationen som jag kommit fram till skulle vara speciellt omständigt.

Byggnationen är ju oftast rätt rakt fram när man vet åt vilket håll alla rör ska peka smile men sen att skruva in det så man får en bil som är snabb är ju en annan femma tongue

Ja, jag räknar inte med att få en optimal inställning på något/några år, beroende på kör tillfällen osv.

Stay tuned, uppdatering är på G efter kvällens jobb.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
19 november 2014 · 1 397 Inlägg

Då så... de syns inte att så mkt blivit gjort, men har iaf kommit ganska långt, planeringsvis, med bakaxeln. Fick dit fyrlinks plattorna i karossen, inmätta osv.  Nu tror jag att jag, på ett ungefär i alla fall, att bakvagnen är på rätt ride height.

Mailade fraktbolaget som körde hem min bakaxel. Mina bromsar har fastnat i tullen... Dom ville kontrollera att alla papper stämde, vilket medför längre tid innan jag får mina grejjer... Förväntar mig att bromsarna bör komma ungefär samtidigt som uniballsen

Här är ett gäng bilder på när bakaxeln är på rätt position.

Däcken kommer komma någon cm längre ut sedan pga tjockleken på skivbromsarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-f3607e3d06367ea9def9ea6021e5e0db.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-5d11eeee37698b96178acc61173514a4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-5f9fe75563406f1a3c87f0d4277c08d7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-3541aa30cee9321b1e3ed845e7fd4b0b.jpg

Här har du Xog, ungefärlig ride height.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-3173e0b3e419411c1a917ee94508abd0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-cf2f45b980a324b1ad631192bc17bdd6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-7cd7c1a743d08e330bd04a5782739359.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-038e020a8468d8b3336b26e75f2b43f5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-5efca0a90ec03a874773a9d7e5424d4a.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nissan200sx-
19 november 2014 · 593 Inlägg

Ser riktigt fett ut! smile

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Johansen
20 november 2014 · 138 Inlägg

Nissan200sx- skrev:
Ser riktigt fett ut! smile

Spännande bygge , men tror du får höja bakaxeln lite om jag inte blir lurad av vinklarna på dina bilder.

Mvh Johansen:)smile

lill3bror
20 november 2014 · 1 397 Inlägg

Anledning till höjningen Johansen? Intressant att höra

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johansen
20 november 2014 · 138 Inlägg

lill3bror skrev:
Anledning till höjningen Johansen? Intressant att höra

Halloj ...jo det ser ut som kardan inte kommer i centrum mellan dina rör , men som sagt kan luras av vinklarna på dina foton .
Har du någon klump att hänga på bakaxeln ?

Mvh Johansen

lill3bror
20 november 2014 · 1 397 Inlägg

Johansen skrev:

lill3bror skrev:
Anledning till höjningen Johansen? Intressant att höra

Halloj ...jo det ser ut som kardan inte kommer i centrum mellan dina rör , men som sagt kan luras av vinklarna på dina foton .
Har du någon klump att hänga på bakaxeln ?

Mvh Johansen

Ja de kan du ha rätt i. Har ingen klump för tillfället men har tänkt låna en för att kunna mäta på riktigt. Tack för inputen smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
22 november 2014 · 238 Inlägg

Riktigt ballt! sjukt bra jobbat och vilket jäkla jobb smile 
Hur ser det ut med höjden fram? det ser ut som det kommer bli riktigt framåtlut på bilen men axeln så långt ner smile

Mvh
Ola Ekegren
lill3bror
22 november 2014 · 1 397 Inlägg

Xog skrev:
Riktigt ballt! sjukt bra jobbat och vilket jäkla jobb smile 
Hur ser det ut med höjden fram? det ser ut som det kommer bli riktigt framåtlut på bilen men axeln så långt ner smile

Har inte börjat på framvagnen än, koncentrerar byggnationen just nu till bakpartiet. När baken är någorlunda klar så kommer jag försöka passa in motorplåt, motor och växellåda för att till sist bygga framvagnen. Lite framåtlut kommer det nog bli, men hoppas inte de kommer se konstigt ut.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
22 november 2014 · 1 397 Inlägg

Känns som man inte gjort någonting idag i garaget. Varit där i flera timmar och det ända jag lyckades med var att helsvetsa fyrlinken på bakaxeln och tillverka fyrlinksstagen. Ja just de, mina uniballs kom idag. Här är bilder på allting.

Ordentliga doningar. 3/4 " och med spacers så blev de 5/8, alltså 16 mm. Åkte till Swedol och köpte M16 bultar också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-44c12dfc23e35cd5eae986a31b1951e9.jpg

Fick svarva ner svetsändarna för att passa de rör jag tänkt använda
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-f16095c093dd81f6d765988418446517.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-311658f3d5aab9c91c03c6fe08707351.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-8fce1bbe85c139f6d50e9e77b4c0c4c9.jpg

Nu är bakaxeln på "rätt" höjd. Som Johansen sa så ligger den nu i mitten både i höjdled och längsled.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-9a68e275a84e95e128cf5c22f68a2a8d.jpg

Lite närmare bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-ee864bf4f31b26b0761f3cabfda908e4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-2467524a2afec5043da846440a972fb2.jpg

Längden på rören är 50 cm, + svetsände och uniball.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-3402ed2e1ce10634aaa682a62052322d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-744b52051ca076b5cd2da21faf2f1ef1.jpg

Plattorna är helsvetsade + en förstärkning undertill. Ska även passa in bakre förstärkningen sedan med, den är ej med på bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-43bb70897c91af36c1eaa537e0ae5fee.jpg

Inmätt ride hight igen. Nu är däcken dock lite långt fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-fa38f0909e1399aacb8b871d08c42113.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-fa38f0909e1399aacb8b871d08c42113.jpg

Senast redigerat av lill3bror (22 november 2014)

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
22 november 2014 · 238 Inlägg

Du jobbar på bra smile
Jag hade nog försökt att flytta upp bakvagnen rejält för den kommer se lite ut som ett rymskepp enligt mig om du ska försöka få den i plan på karossen. Ananrs kan det nog bli rätt trixigt att få den att fästa upp om du måste ha upp nosen en dryg decimeter innan du börjar få vikten flyttad till bakhjulen.
Blir lite som en Stock/Superstock bil big_smile

Mvh
Ola Ekegren
Znurf
22 november 2014 · 207 Inlägg

Den ser inte så tung ut den där wink
Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P

lill3bror
22 november 2014 · 1 397 Inlägg

Xog skrev:
Du jobbar på bra smile
Jag hade nog försökt att flytta upp bakvagnen rejält för den kommer se lite ut som ett rymskepp enligt mig om du ska försöka få den i plan på karossen. Ananrs kan det nog bli rätt trixigt att få den att fästa upp om du måste ha upp nosen en dryg decimeter innan du börjar få vikten flyttad till bakhjulen.
Blir lite som en Stock/Superstock bil big_smile

Jag tror bilden lurar lite. Så hög kommer sen inte att bli i bak.när jag mätte på ett ungefär på höjde..innan Johansen sa att den skulle upp en aning. Så skulle markfrigången ligga på ca 24 cm. Men nu på bilderna ovan så har jag höjt den lite extra. Tycker det ska finnas lite mån så karossen kan "sätta" sig. Det bästa med en sånhär upphängning är att det går att ändra i efterhand smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
22 november 2014 · 1 397 Inlägg

Znurf skrev:
Den ser inte så tung ut den där wink
Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P

Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer  bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt  ... Jättesvårt att säga.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johansen
23 november 2014 · 138 Inlägg

lill3bror skrev:

Znurf skrev:
Den ser inte så tung ut den där wink
Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P

Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer  bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt  ... Jättesvårt att säga.

God morgon

Här är alltid lika kul att titta in , gillar att du lägger ut massa fina foton .
Vad har du tänkt att åka med för fyrlänk inställning ?
Har du koll på pinjong vinkeln ?

mvh Johansen

lill3bror
23 november 2014 · 1 397 Inlägg

Johansen skrev:

lill3bror skrev:

Znurf skrev:
Den ser inte så tung ut den där wink
Man kan behöva valsa skärmarna om man ska ha de där däcken på en orginal skajja, tror jag ;P

Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer  bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt  ... Jättesvårt att säga.

God morgon

Här är alltid lika kul att titta in , gillar att du lägger ut massa fina foton .
Vad har du tänkt att åka med för fyrlänk inställning ?
Har du koll på pinjong vinkeln ?

mvh Johansen

God morgon! Kul att tråden uppskattas. Inställbingen har jag inte tittat så mkt på annat än att undre stagen ska ligga horisontelt mot chassit och övre stagen ska peka mot mitten av tyngdpunkten (om du förstår vad jag menar). Pinjongvikeln ska hamna mellan -1 till -2 grader så att pinjongen hamnar i horisontellt läge med vevaxeln vid acceleration

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johansen
23 november 2014 · 138 Inlägg

lill3bror skrev:

Johansen skrev:

lill3bror skrev:

Svårt att säga exakt vad den kommer väga. Men jag tror inte att den kommer  bli så mycket läggare än original. Skulle gissa på runt 1100 kg. Som sagt  ... Jättesvårt att säga.

God morgon

Här är alltid lika kul att titta in , gillar att du lägger ut massa fina foton .
Vad har du tänkt att åka med för fyrlänk inställning ?
Har du koll på pinjong vinkeln ?

mvh Johansen

God morgon! Kul att tråden uppskattas. Inställbingen har jag inte tittat så mkt på annat än att undre stagen ska ligga horisontelt mot chassit och övre stagen ska peka mot mitten av tyngdpunkten (om du förstår vad jag menar). Pinjongvikeln ska hamna mellan -1 till -2 grader så att pinjongen hamnar i horisontellt läge med vevaxeln vid acceleration

Halloj

Jag förstår vad du menar och du tänker rätt , kor på nu så vi får mer bilder att kolla på .

lill3bror
26 november 2014 · 1 397 Inlägg

Det blev mycket tänka idag.. Tog för lång tid innan jag kom fram till hur jag skulle göra. Men nu har jag lite mera idéer. Har även blivit mycket mätande. Inte blivit så mycket gjort. Men lite bilder har jag tagit iaf. även ritat lite över hur jag ska bygga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-c9ddc0003f529c6886f3640f36a7840f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-a460acba507163cf4950fc7b133f9713.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-425141a6025ba48074f7088420816c31.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-889e648a284b49143c12f9fd35b4ff99.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-96f4ffc285108ca0f4400a1048191e3c.jpg

Sen en teckning över hur jag vill/tänkte bygga bakåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-5c006002f1b544d33bfc866bad8d9853.jpg

Kanske inte så spännande uppdatering. Men men tongue Mycket pill för att komma framåt

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
27 november 2014 · 115 Inlägg

Hej ett litet förslag bara...
På din teckning så ser det ut som infästningen för coil overserna är "mitt på" ett rör, försök få till det så att coil over infästningen är i en "knutpunkt" i stället, då är risken mindre att det flexar och du sprider ut kraften i hela chassit.
När du åker på bakhjulen så har du i princip hela bilens vikt på dom infästningarna.

lill3bror
27 november 2014 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Hej ett litet förslag bara...
På din teckning så ser det ut som infästningen för coil overserna är "mitt på" ett rör, försök få till det så att coil over infästningen är i en "knutpunkt" i stället, då är risken mindre att det flexar och du sprider ut kraften i hela chassit.
När du åker på bakhjulen så har du i princip hela bilens vikt på dom infästningarna.

Tack för feedbacken Jörgen. Håller med om de du säger, inget jag tänkte på.


Allting är jättelätt att rita när man inte vet hur det blir i bilen sen. Men de här är nya tanken. Nu får stötdämparen en rät stötta från huvudbågen hela vägen ner till infästning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-9cce304bd052cc6e1d7e24d7d26dfccc.jpg

Hämtar lite tankar och idéer från denna
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-dc516687979dd282711a570ad79aa5c9.jpg

Sen blir de självklart kryssning invändigt som inte går att rita på bilden.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang