Cheva s10 "Cali-Pre" stuk

vanlig är tråkig
  • 36 Följare
  • 22 617 Visningar
  • Projektet avslutat 6 mars 2016
MarkusJH
19 november 2014 · 120 Inlägg

Tjena! får väl följa strömmen här o starta upp ett bygg projekts tråd..
mitt bygge/daily driver är en Chevrolet s10 -98.

lite små info om åbäket då.

Chevrolet s10 -98 ,
4,3l V6 vortec med 4L60e lådan (moderna th 700 i princip)
2wd ,
bytta kammar till något vassare men inte tillräckligt för att höja ögonbrynen.
42" led ljus ramp,
alldeles för stora däck ( 31") ..

mina planer med den är INTE att bottensänka den o göra den helt oanvändbar uttan helt tvärtom!
tanken är att den ska ha ett så kallat "Cali-Pre" stuk,
för er som inte vet va de innebär är att det är en blandning av Prerunner och daily driver..
alltså inte mega super dunder fjädring eller säkraste buren man kan ha, utan mer en stilren prerunner men ändå väglaglig i vårt avlånga land.

så de som står på listan inför detta projekt är följande:

3" lift kit bestående av 3" lift spindlar - 2" shacklar bak
Airaid (kall lufts intags system)
stötfångare fram o bak blir bockade 2" rör

sen kommer listan att fyllas på för varje gång jag ser bilen så börjar med detta o ser vart de leder till


i skrivande stund så ser den ut som på bilden som togs i helgen, kanske något smutsigare..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-18c0619f4721e1e691df1d9a1bf6b861.jpg


// MarkusJH

Senast redigerat av MarkusJH (26 november 2014)

MarkusJH
19 november 2014 · 120 Inlägg

så för att dela upp de lite så börjar jag med en update redan nu..

då feting däcken åkte på för tidigt o tar i överallt o svängradie som en jumbojet, så fick jag nu tummen ur röven o beställde hem längre bromsslangar som behövs vid höjning, så ett par sådana blev de beställt

höjnings satsen jag har haft liggande i nått år eller två är 3" spindlar och 2" schacklar , från märker Fabtech
så på tiden att för första gången vara seriös på denna bilen o inga mer " äh de blir bara tillfälligt" tänkande så drog jag på rost skydd på spindlarna... av nån anledning... jaja... de blev så iaf...

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-3e77b3bef92ecdaa118d7534bf0f2f77.jpg


Broms slangarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-d1b606859befb809764649d482360d2e.jpg

och såklart en bild till er som gillar maffigt stance... eller nått... min anledning att höja skiten

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-a2967fd062f13f97d1ae9640cd40c233.jpg


så imon blir de riva isär bilen o höjas, så en update blir de nog imon om vi har tur

// MarkusJH

Senast redigerat av MarkusJH (26 november 2014)

sumho
20 november 2014 · 71 Inlägg

Roliga bilar detta. i fall du ej visste så har du en kamaxel i denna stötstångsmotor

MarkusJH
20 november 2014 · 120 Inlägg

sumho skrev:
Roliga bilar detta. i fall du ej visste så har du en kamaxel i denna stötstångsmotor

så sant så! va tvungen o läsa igenom vad jag själv hade skrivit, o de va ju fel hehe, tack för rättningen wink

fookyu
21 november 2014 · 86 Inlägg

Jag hänger på!

Har en mattsvart 98a, v6 2wd, som jag ska slänga på 2,5" och 2" höjning fram och bak.
Sitter även 4cm spacers runt om och snart 30" däck på 15" white spoke fälgar.
Tycker det finns allt för mycket slammade pickisar!

Vad är det för annan kamaxel du har och vart fick du tag på den?
Kör på och länka gärna till allt du köper så att en annan kan kolla upp grejorna smile

Röda bilar är skit :(
MarkusJH
21 november 2014 · 120 Inlägg

kunde inte hålla med dig mer ! det finns allt för många! xD

kamen är av märket Crane , kommer inte ihåg hela betäckningen o lådan ligger i garaget,
höjningssatsen är av Fabtech o köptes via ebay, då fick man lift spindlar på 3" och 1" spiralfjäder block (bara hört dåligt om dem) och 2" shacklar till baken. riktigt billigt var de måste jag erkänna då man hört va dem tar i Sverige för samma grejer .
broms slangarna köptes från Hansen racing dock 4x4ans slangar, betydligt längre o ska tydligen passa..

finns uppsjöar av lift kit på ebay till dessa bilar så finns att välja på..
ska forska fram länkar när jag har tid o ork wink

MarkusJH
21 november 2014 · 120 Inlägg

liten update här då!

börja riva isär bilen idag o allt flöt på bra , inget som bråka eller gick sönder. stålborsten fick sig ett redigt arbetspass dock..
så de sista för att få bort orginal spindeln satte stopp för allt såklart.. många timmars bråkande och fortfarande inget bättre .. kulleder är riktiga svin måste jag säga.. några år på sig och dem blir helt omöjliga att losssa muttern på... dock e denna redigt äcklig.. 

så kort o gott.. såhär långt kom jag idag
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=201791&image=2318037

pga denna så tog de stopp
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=201791&image=2318038

så får se hur man ska lösa detta... google finns av en anledning som man brukar säga.

Senast redigerat av MarkusJH (21 november 2014)

MarkusJH
22 november 2014 · 120 Inlägg

är det bara för mig eller vill inte bilderna visas ? va gör jag fel isåfall?

mnowak
22 november 2014 · 49 Inlägg

Det är för alla och det är för att du kopierar adressen till sidan där bilden visas och inte till själva bilden wink

//Mattias
m.nowak@live.se
Subaru Legacy "2.0R" (2006)
MarkusJH
23 november 2014 · 120 Inlägg

kör en update igen då, hade lite tid över så passade på o göra färdigt så mycket som möjligt inför veckan. nya spindellederna kommer väl förhoppningsvis på tisdag så målet var att få allt färdigt så de bara är att byta lederna och montera höjningen.

så vad jag hunnit med idag är att jag fått bort orginal spindlarna på bägge sidor, bytt bromsslangarna och fått bort de gamla spindellederna..

så här löste man mutter problemet
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-ebddb256c5299ce3fbf5d3ae597ddf99.jpg

nästan färdig
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-2da93513597cd3d1f71c7cdd2a734f23.jpg

nya broms slangen, något längre kan man ju säga
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-5733eb4e0e4640affd89216477e2c697.jpg

MarkusJH
26 november 2014 · 120 Inlägg

upfade ! yäy! eller nått...

så i tisdags kom alla delarna men sen har allt bara bråkat och jag gjorde det stora misstaget att verka smart o ta loss hela nedre länkarmen o pressa ur spindellederna... ja de har jag ångrat länge nu.. att få ihop skiten har vart rent av helvetiskt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-1af5e69ebc8e2b1c541e7b8af7d71347.jpg


många tänker väl att de e bara o pressa ihop dem med fjäder spännar grej?

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-a003be95f8e2e83594de8495d122e622.jpg

kan säga att de funkar inte med en sån där version....

så de blev två idioter utan en endaste tanke på säkerhet och förnuft och 2 timmar senare så va bägge sidors spiraler på plats.. tack Nowak för hjälpen förresten! (här på forumet tror jag han heter mnowak)

efter de gick allt rätt ok, monterade tillbaka allt tills ena styrleden inte ville vara med så blir väl kanske en ny sån..

lite blandade bilder som man får för sig att ta för eran skull wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-5459166bbf81984feb605e9b43436b51.jpg

passade på o gå lös med rostskydd när jag inte kunde göra så mycket mer för dagen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-21ee42cfe60351bf8d57ed373181ee90.jpg

VictorP
26 november 2014 · 341 Inlägg

Många bilder fungerar inte för mig tyvärr...

Men får lov att följas detta! Är det en bensinare? Dom är väl törstiga so fan? smile

Mvh.

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
MarkusJH
26 november 2014 · 120 Inlägg

VictorP skrev:
Många bilder fungerar inte för mig tyvärr...

Men får lov att följas detta! Är det en bensinare? Dom är väl törstiga so fan? smile

Mvh.

vet inte vad de e med bilderna i början, har gjort på exakt samma sätt som dem andra men vill inte funka :S
bara dem senaste du kan se eller ?

ajjemen de e en bensinare, dem är faktiskt inte så törstiga som alla tror, min ligger runt 0,8-0,9 l/m blandad körning.. e ju trots allt en v6 aut.

VictorP
26 november 2014 · 341 Inlägg

Var bättre siffror än jag hade vågat drömma om, hört från många håll att dom är törstiga smile

Lyckatill med bygget! smile

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
MarkusJH
26 november 2014 · 120 Inlägg

VictorP skrev:
Var bättre siffror än jag hade vågat drömma om, hört från många håll att dom är törstiga smile

Lyckatill med bygget! smile

kan tänka mig att dem blir ruskigt törstiga om dem inte sköts riktigt, så de e nog från bil till bil

tackar ! smile

VictorP
26 november 2014 · 341 Inlägg

Kan mycket väl vara så. Såg att du fick ordning på bilderna med! Ser fint ut!

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
mnowak
27 november 2014 · 49 Inlägg

Hahaha, ja idioter är nog vad vi är med all säkerhet och allt. Men det gick och det blev bra wink

//Mattias
m.nowak@live.se
Subaru Legacy "2.0R" (2006)
MarkusJH
27 november 2014 · 120 Inlägg

UPDATE!

sådär fy fan va gött! bara halva delen kvar nu då... skit...

men fronten är färdig! hojningssatsen och allt sitter på o funkar som de ska big_smile
så imorgon kväll börjar del 2 av höjningen. dvs röven ska upp !

så här blev de iaf .

kommer ni ihåg "shoe stance test" som jag la upp i början? här kommer updateringen på den..
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-76930c1546b7e453f46409f2934a3136.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-c777489fbf7e06c767db635cbd509751.jpg

satsade på hotrod stuket men nån hade vänt på lådan så de blev visst pilsner stuk istället... visst hatar man när sånt händer.. haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-cabe4f6f3bb5ca2a3877a973e3b468f0.jpg


så denna helgen höjs den bak så fler updateringar kommer smile

MarkusJH
29 november 2014 · 120 Inlägg

värst va chevan vill vara bråkig , utan rätt verktyg så går ju allt 10 ggr långsammare som ni kanske märkt, så efter försöket att byta shacklarna bak igår så blev de nu lån av kompisens billyft , om man inte har rätt verktyg så får man helt enkelt testa sig fram..

så på schemat idag är bort med dessa fanskapen.. försök nr 2!

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-c7180eed3021a2247f50cf80de23fbb2.jpg

MarkusJH
4 december 2014 · 120 Inlägg

se på fan va en liten grej kan stoppa upp allt...

så för typ en vecka sen skrev jafg att jag skulle iväg o höja baken på bilen med, ja en enda liten grej som bråka och det tog stopp där.
så idag kom min lilla bussning ,
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-f578a16aec24b3efe561e40933c3423b.jpg

så hämtade delen och kompisen flinar o berättar hur kul dem är att byta, så farligt kan de väl ändå inte vara utan rätt verktyg.. kan dem på youtube så kan jag! tänkte jag... direkt drog jag till garaget för att börja meka.

nästan 6 timmar tog det att bråka bort den gamla bussningen... så ja, med rätt verktyg så hade det gått betydligt fortare..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-a0de9232c09a40c881569dd2fdeb42bc.jpg

med kasst tålamod så blev det att kapa bort gamla shackeln. o en kass värmepistol o tryckluft eldade jag bort gummit från bussningen

mycket våld och man fick ur de gamla ytterhöljet av bussningen...

sedan var de bara att montera tillbaka allt igen, andra sidan så var bussningarna bra och bultarna gick o få ur utan problem, så där tog totala arbetstiden ca 3 minuter...

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-0622895ad969a93bc13474678ed5aa0a.jpg

mycket jobb för dedär lilla.. blir större i framtiden,


så tips till er som tänkt byta bussningar utan rätt/bra verktyg, lura bort de till nån kompis istället för de e för jävligt o göra detta själv!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang