Volvo 760 GLE -88 med OM603 motor!

Jag införskaffade denna bil för att bygga om den till något som ingen annan hade, en Volvo 760 med en Om603. Visste jag vad jag gav mig in på? Näe, men nu är motorbiten snart klar och därefter blir det lite småpyssel om jag anser att den förtjänar det. Våga vägra D24...
  • 106 Följare
  • 131 161 Visningar
  • Projektet avslutat 4 augusti 2016
240Dizzel
25 november 2014 · 225 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

240Dizzel skrev:
Det är ju bara att ställa på pumpen ? smile

jo visst kan man ställa på pumpen 3,5varv ( som är max ) men du får ju fortfarande inte extra mkt sås när laddtrycket kommer är lite annorlunda på diesel om man jämnför med bensinare som sagt körde me sugis pump på min i början som va max upp skruvad men när ja montera ditt en standard turbo pump så gick den fortfarande 100 gånger bättre under laddtryck me sugis pumpen så såg ja att laddet kom o laddade men kände ingen ting till axx eftersom ska ha mera bränsle under ladd

Okej hur mycket laddade du då ungefär med sugispumpen ? smile jo de går ju inte att jämföra med större element wink

TobiasEkstranD
25 november 2014 · 796 Inlägg

240Dizzel skrev:

TobiasEkstranD skrev:

240Dizzel skrev:
Det är ju bara att ställa på pumpen ? smile

jo visst kan man ställa på pumpen 3,5varv ( som är max ) men du får ju fortfarande inte extra mkt sås när laddtrycket kommer är lite annorlunda på diesel om man jämnför med bensinare som sagt körde me sugis pump på min i början som va max upp skruvad men när ja montera ditt en standard turbo pump så gick den fortfarande 100 gånger bättre under laddtryck me sugis pumpen så såg ja att laddet kom o laddade men kände ingen ting till axx eftersom ska ha mera bränsle under ladd

Okej hur mycket laddade du då ungefär med sugispumpen ? smile jo de går ju inte att jämföra med större element wink

ja rörde aldrig wg :p haft 1,6 sen ja köpte bilen men som sagt ja såg laddet kom på mätaren men kände ingen knuff ingen ting tills ja byta pumpen till turbo pump

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
25 november 2014 · 411 Inlägg

Intressant det där wink Men jag hade tänkt såhär, om jag har kvar bilen och hittar en turbomotor alltså en Om603 som är turbo original så sätter jag i den senare eftersom nästan hela grovjobbet då är gjort och det bara är att hinka i den smile
Men eftersom det är pengarna som styr så får det bli som det blir lite wink

Det Går!!!
TobiasEkstranD
25 november 2014 · 796 Inlägg

Tinx2 skrev:
Intressant det där wink Men jag hade tänkt såhär, om jag har kvar bilen och hittar en turbomotor alltså en Om603 som är turbo original så sätter jag i den senare eftersom nästan hela grovjobbet då är gjort och det bara är att hinka i den smile
Men eftersom det är pengarna som styr så får det bli som det blir lite wink

ja exakt smile dock blir en 300D sugis me turbo kit o gå mkt bättre ja kör visseligen gamla 300D (om617)

som är turbo matad med , turbo spridare ,pump , turbo grenrör , turbo dock är min 300D sop slut för stunden och även när ja köpte den :p vart bara en till fällig motor då min 617.952 (turbo) rasa tills ja renoverat

o de ja tänkt gör me min är


bygga om olja in och ut till turbo
efter monterad intercooler
bygga nytt grenrör då orginalet e bajs
8mm 180cc dieselmeken
lite större turbo
3'' avgas
om stiftat svänghjul så ja får på värre tryckplatta
4puck sinter

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Albin96
26 november 2014 · 254 Inlägg

Följer smile

Volvo 242 "Om606 driftcar" (1976)
Volvo 744 (1988)
Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
26 november 2014 · 411 Inlägg

ja exakt smile dock blir en 300D sugis me turbo kit o gå mkt bättre ja kör visseligen gamla 300D (om617)

som är turbo matad med , turbo spridare ,pump , turbo grenrör , turbo dock är min 300D sop slut för stunden och även när ja köpte den :p vart bara en till fällig motor då min 617.952 (turbo) rasa tills ja renoverat

o de ja tänkt gör me min är


bygga om olja in och ut till turbo
efter monterad intercooler
bygga nytt grenrör då orginalet e bajs
8mm 180cc dieselmeken
lite större turbo
3'' avgas
om stiftat svänghjul så ja får på värre tryckplatta
4puck sinter

Oj jag såg inte detta,
Det återstår att se i så fall då smile
Jo men det verkar som en plan det där du wink

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
26 november 2014 · 411 Inlägg

Albin96 skrev:
Följer smile

Det gör du rätt i smile Din 240 ser bra ut smile
Får jag fråga hur du intygade effekten när du reggade den med 603:an som turbokonverterad eller är turbon eftermonterad? roll

Det Går!!!
Albin96
26 november 2014 · 254 Inlägg

Tinx2 skrev:

Albin96 skrev:
Följer smile

Det gör du rätt i smile Din 240 ser bra ut smile
Får jag fråga hur du intygade effekten när du reggade den med 603:an som turbokonverterad eller är turbon eftermonterad? roll

Tackar smile motorn som jag använt heter om603,912 (sug) så turbon och de hemmasnickrade grenröret är eftermånterat. Jag drog bilen till Motornord och bromsa, fick bromspapper på 76whp på 0,19kg i ladd.
Orörd pump vid bromsning för att gör det hela enkelt smile
Ska man regga orginal sug så skriver du bara ut på wikipedia där hästkrafter mm står och tar med det på reggningen. smile

Volvo 242 "Om606 driftcar" (1976)
Volvo 740 Tic "Militärn" (1990)
Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
27 november 2014 · 411 Inlägg

Albin96 skrev:

Tinx2 skrev:

Albin96 skrev:
Följer smile

Det gör du rätt i smile Din 240 ser bra ut smile
Får jag fråga hur du intygade effekten när du reggade den med 603:an som turbokonverterad eller är turbon eftermonterad? roll

Tackar smile motorn som jag använt heter om603,912 (sug) så turbon och de hemmasnickrade grenröret är eftermånterat. Jag drog bilen till Motornord och bromsa, fick bromspapper på 76whp på 0,19kg i ladd.
Orörd pump vid bromsning för att gör det hela enkelt smile
Ska man regga orginal sug så skriver du bara ut på wikipedia där hästkrafter mm står och tar med det på reggningen. smile

Okej det räckte alltså med en bromsning till intyg wink

Det Går!!!
Albin96
28 november 2014 · 254 Inlägg

Tinx2 skrev:

Albin96 skrev:

Tinx2 skrev:

Det gör du rätt i smile Din 240 ser bra ut smile
Får jag fråga hur du intygade effekten när du reggade den med 603:an som turbokonverterad eller är turbon eftermonterad? roll

Tackar smile motorn som jag använt heter om603,912 (sug) så turbon och de hemmasnickrade grenröret är eftermånterat. Jag drog bilen till Motornord och bromsa, fick bromspapper på 76whp på 0,19kg i ladd.
Orörd pump vid bromsning för att gör det hela enkelt smile
Ska man regga orginal sug så skriver du bara ut på wikipedia där hästkrafter mm står och tar med det på reggningen. smile

Okej det räckte alltså med en bromsning till intyg wink

Japp smile

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
30 november 2014 · 411 Inlägg

Albin96 skrev:

Tinx2 skrev:

Albin96 skrev:

Tackar smile motorn som jag använt heter om603,912 (sug) så turbon och de hemmasnickrade grenröret är eftermånterat. Jag drog bilen till Motornord och bromsa, fick bromspapper på 76whp på 0,19kg i ladd.
Orörd pump vid bromsning för att gör det hela enkelt smile
Ska man regga orginal sug så skriver du bara ut på wikipedia där hästkrafter mm står och tar med det på reggningen. smile

Okej det räckte alltså med en bromsning till intyg wink

Japp smile

Det var goda nyheter smile Tack för svaret wink

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
30 november 2014 · 411 Inlägg

Hej allihopa!
Som ni kanske har märkt har det knappt uppdaterats något med projektet men det är skolans fel som ni säkert kan förstå wink Men det har absolut inte stått still helt utan det har bara varit saker ivägen hmm
Här kommer bilder på ett par moment som varit det senaste smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-b6b7c531b9cd5e2181a736a79025621d.jpg
Såhär har det sett ut det senaste sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-d089fe85c365418024633567106b2444.jpg
Men för tillfället ser det ut såhär istället big_smile Insuget är inte 100 klart än men det kommer wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-12579481a1dca691d328d44358c22683.jpg
Fixat en kopplingscentral till generatorns kablar och till Glödstiftens styrenhet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-e4283da6fdbe8965b5bd7a4e2f5b51ae.jpg
Satt dit glödningslampan, för tillfället i alla fall wink Tyvärr ger blixten en tråkig bild av inredningen men den ser bättre ut wink Den är mest sketen också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-f0f7067fb4eb4bc7fd6846e2f31aaa21.jpg
Plockade bort farthållaren tills vidare eftersom den inte fyller någon funktion just nu och är mest i vägen för synes skull wink

Ja detta var en kort sammanställning av vad som har hänt med projektet det senaste som ville vara med på bild wink
Oljekylarens fästen har blivit målade idag också och kommer på så småningom smile
Sen så ska servopumpens oljeledningar skarvas ihop med volvons styrservo men det kommer bild på det när det är dags smile
Ha en trevlig kväll smile

Det Går!!!
Kydish
30 november 2014 · 143 Inlägg

Följes smile

Volvo 244 "Rostis" (1979)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
30 november 2014 · 411 Inlägg

Kydish skrev:
Följes smile

Alltid trevligt wink

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
11 december 2014 · 411 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-b76abdb0631b67d239193e9bb3a61307.jpg
Nypressade servoslangar som ska skruvad dit efter att jag modifierat luftburken litegrann smile
Eftersom jag är osäker på hur bra det kommer att infoga bilder via mobilen så väntar jag lite med det just nu wink

Det Går!!!
Danne_1977
12 december 2014 · 3 292 Inlägg

Glömde bort att säga det.. men du vet om att det ska finnas en glödningslampa i ditt mätarhus va ? Gjorde en sån här konvertering för flera år sen och jag satte i kabeln för glödningen direkt bak på kontakten på mätarhuset för orginal glödningen, funkade fint och blev ju mer "riktigt" eller vad man ska säga. Även denna nya karossen fanns med D24 turbo, fast inte i sverige, endast i ett fåtal andra länder i Europa, dom få som fanns här var importerade.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
12 december 2014 · 411 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Glömde bort att säga det.. men du vet om att det ska finnas en glödningslampa i ditt mätarhus va ? Gjorde en sån här konvertering för flera år sen och jag satte i kabeln för glödningen direkt bak på kontakten på mätarhuset för orginal glödningen, funkade fint och blev ju mer "riktigt" eller vad man ska säga. Även denna nya karossen fanns med D24 turbo, fast inte i sverige, endast i ett fåtal andra länder i Europa, dom få som fanns här var importerade.

Japp jag vet det men när jag hade satte dit denna hade jag inte plockat ur mätarhuset än så det var tillfälligt för att se att det funkade typ så får vi se om jag fixar det "riktigt" wink

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
16 december 2014 · 411 Inlägg

Hallå!
Igår försökte jag mig på att starta den för första gången och det gick bra förutom att den inte startade... Den gick runt men inte tillräckligt fort för att gå igång...
Batteriet var inte tillräckligt med kräm i och den fick inte tillräckligt med bränsle till spridarna, efter ett tag med batteriladdaren så försökte jag igen men bränslet förblev samma men satte upp bränslet i dropp så jag visste att den skulle få diesel. Efter det sista försöket så dog tändningen och glödningen bara sådär och jag kan därför inte försöka igen men jag misstänker att något hände med generatorn eftersom instrumentbelysningen lyser om man jordar i chassit istället för generatorn. smile
Har ni några tips på vad jag har glömt eller några idéer så dela gärna med er wink Jag hittade inget kabelbrott eller liknande med multimetern när jag kollade men vad vet jag....hmm
Tacksam för svar smile

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
18 december 2014 · 411 Inlägg

Hej igen,
Nu funkar allt som det ska igen med elen och den bör starta om man maler en liten stund så bränslet kommer fram smile Dock har jag inte fler tillfällen innan jul att hålla på med bilen på grund av annat men det kommer wink
Felen jag hittade var att det var lite väl dålig jord till motorn så generatorn ville inte riktigt funka, sen var det lite glapp i kopplingscentralen jag satt dit vid lamporna men det är fixat nu smile
Sen blev det en liten kabelbrand på grund av att jag inte tänkte mig för när jag satte dit en lite mindre kabel som minus från batterit vilket slutade i att jorden gick genom den lilla smala kabeln istället för min större jordfläta wink
Tack och hej smile

Det Går!!!
240Dizzel
18 december 2014 · 225 Inlägg

Tinx2 skrev:
Hej igen,
Nu funkar allt som det ska igen med elen och den bör starta om man maler en liten stund så bränslet kommer fram smile Dock har jag inte fler tillfällen innan jul att hålla på med bilen på grund av annat men det kommer wink
Felen jag hittade var att det var lite väl dålig jord till motorn så generatorn ville inte riktigt funka, sen var det lite glapp i kopplingscentralen jag satt dit vid lamporna men det är fixat nu smile
Sen blev det en liten kabelbrand på grund av att jag inte tänkte mig för när jag satte dit en lite mindre kabel som minus från batterit vilket slutade i att jorden gick genom den lilla smala kabeln istället för min större jordfläta wink
Tack och hej smile

Aha gött att de löste sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang