Hej, förlåt och nu jävlar...
Äntligen så är den körbar!
Jag tänker inte babbla en massa före utan kör istället på bildmarathon med lite text.
Funderar ni över något så hojta till med en kommentar!
-----------------------------------------------------------
Tidigare ägare av bilen har nog kört den hårt, ni som följt tråden vet att den mest stått still i min ägo för ombyggnad eller reparation av tidigare fel. Nu har jag varit på och ordnat allt i drivlinan och nu lirar det äntligen, en ABS-givare kvar bara (efter drivknuts-massakern...).
Dubbelmassigt svänghjul + kopplingsdumpar leder till att saker går sönder och far runt med startkransen, detta blir resultatet. För att få loss lådan måste man ur med motorn med om man inte har en komplett verkstad...
Men lådan städades ur från spån, bytte urtrampningslager, svänghjul, tryckplatta och lamell. Svetsade igen saknat material och den kontrollerades att inget slagit sig eller att det fanns några försvagningar. Tyvärr är materialet redan från början tunt i botten på lådan så det gick inte att lägga igen, men där nitades det en plåt som förstärkning samt skydd.
-----------------------------------------------------------
Fjädrarna i svänghjulet hade gått av och såg ur som fjäderbrickor, dessa som svarvade lådan med...
Det händer tydligen ofta på 2.0Tdi, men nu är det bytt!
-----------------------------------------------------------
Hann hämta denna innan svänghjulet gav upp! Audi TT-motorkåpa som skall anpassas lite i färg!
-----------------------------------------------------------
Silver! bara detaljerna i svart som måste göras i ordning!
-----------------------------------------------------------
Och när bilen ändå står still så rev jag isär strålkastarna för lite modifikationer, främst för black optics... svart insats.
-----------------------------------------------------------
Men då halkade det i RGB-dioder med som senare skall kopplas in, sitter i xenonlinsen och påverkar inte ljuset när xenonet är igång
-----------------------------------------------------------
Syns tyvärr inte så mycket på denna bild, men den vänstra är orifginal och den högra är lackerad i mattsvart i insatsen.
-----------------------------------------------------------
När motorn är ur på lackerades blocket, tryckrör och slangarna gicks igenom för att kontrollera skickaet, allt fick tummen upp!
-----------------------------------------------------------
Efter en hel del slit så är låda och spis tillbaka på plats! Bara en del elektronik kvar och lite plåt...
-----------------------------------------------------------
Fick på en VAGIS logga bak med, lite kul pyssel när man ledsnat på andra änden av bilen
-----------------------------------------------------------
Gruppen finns på Facebook som VAGinScandinavia och på instagram som @V.A.G.I.S
Samlingsgrupp för alla VAG-bilar
-----------------------------------------------------------
Sen när det var dags att svetsa avgassystem så gav en drivknut upp, men tack vare Haldex/quattro så går den som tåget ändå men drivknut beställdes samt hjullager i det fall att även det skulle behöva bytas
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
Troligen har den fått lite stryk tidigare samt när knuten skulle lös för damaskbytet... men men, nu ska en ny dit!
-----------------------------------------------------------
Nya prylar från Tyskland, fint är det med fräscha grejer!
-----------------------------------------------------------
Insåg att 30K xenon kommer bli opopulärt hos både polis och besiktning, så blir att byta innan fronten ska på
Sommartid kan man nog komma undan med det, men på vintern är ljusutbytet för litet med dessa med.
-----------------------------------------------------------
Nya avgassystemet på plats, 2.5" med två mindre dämpare på mitten!
-----------------------------------------------------------
Fredrik syr för glatta livet när vinklarna blivit provade på plats
-----------------------------------------------------------
Rostfritt utblås från Biltema tillsammans med den nya s-line diffusern (2009) i blankt svart
-----------------------------------------------------------
En annan vinkel...
-----------------------------------------------------------
Smetade på ett par dekaler på sidorutorna med bak, 30cm i silverfärg
-----------------------------------------------------------
Svartlackerade grillramen för att få till black optics, stilrent och grillen ser något större ut
-----------------------------------------------------------
Silverfärgade broms ok klara!
-----------------------------------------------------------
SAMMANFATTNING:
- Svänghjul bytt
- Kopplingslamell bytt
- Tryckplatta bytt
- Urtrampningslager bytt
- Camfollower bytt
- Oljefilter bytt
- Motorolja bytt
- Kylvätska bytt
- Oljenivå i fördelningslåda samt växellåda kontrollerad
- BSH : 3" insugsrör, avskärming samt öppet sportluftfilter
- TT-motorkåpa
- Lackerat expansionskärl (mattsvart)
- Devil-eyes i xenon-linserna
- Damasker på drivaxlarna fram bytta
- Drivknut bytt
- Sline diffuser (2009), blanksvart, monterad
- Nytt avgassystem (cat-back) 2.5" med 2st dämpare.
- Lackerad grillram, blanksvart,
- Silver-lackade bromsok färdiga
-----------------------------------------------------------
Har ni funderingar över något så fråga på!
Jag funderar på att åka iväg på en träff i Strängnäs-trakten den 6 december, har någon mer tänkt att åka ditåt?
//T_one21
2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |