Passat B6 2006 - kylvätska minskas hela tiden

Sava93
23 november 2014 · 40 Inlägg

Hej på Er,har en Passat 2006, bensin. kylvätskan minskas hela tiden och jag måste fylla på den, lampan lyser typ varannan dag,  låt säga att den börjar lysa var 200km körning.

Varit hos en mekaniker och testade slangarna med sån som liknar luftpump som man skruvar istället för locket för vatten hållaren. Han sa att det verkar som att slangarna är okej, och han ser inga konstigheter!

Kan tillägga att när jag öppnar locket för att fylla på vatten, så är det ganska svårt att öppna det, känns som att det är motstånd, kan tro att det är som att luften är slut i hållaren och drar locket inåt om ni förstår vad jag menar. När jag fyllt på så öppnar och stänger locket smidigt utan problem.

Just nu fyller jag på med bara vatten utan kylvätska, känns onödigt och slänga pengarna på marken när man måste fylla på hela tiden! Men snart är det dags för -grader och då är det riktigt problem!

Vad kan problemet vara med vattnet?
Tack på förhand

Sava93
27 november 2014 · 40 Inlägg

Any help please?!

bronco_z
28 november 2014 · 604 Inlägg

Om vattnet inte rinner ut så rinner det in i motorn. Enkelt att ta reda på för de flesta verkstäder. Tycker du ska byta verkstad.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Stefan7neson
28 november 2014 · 394 Inlägg

Ifall det är en turbo kan vattnet försvinna därigenom om bilen gått långt. Då försvinner vattnet ganska fort.....
Dyrt men troligt fel.

Lycka till

Sava93
28 november 2014 · 40 Inlägg

Hej på Er, tack för svaren.
Motorn är 2.0 FSI

Tror jag behöver besöka en anna verkstäd.

Sava93
20 december 2014 · 40 Inlägg

Hej igen,
Besökte en verkstad, de sa att det är vattenpump som måste bytas, och rekommenderade att bytta kamrem samtidigt jag byter vattenpumpen.

Bilen har gott runt 10.000 mil. Behöver jag verkligen byta den?
Har någon nån aning om arbetskostnader? Hur mycket det kan ligga på?

Tackar

frasse4
20 december 2014 · 736 Inlägg

Fick du inget prisförslag av verkstan som felsökte? Sedan skrev du ovan att du bara fyller på vatten, inget att rekommendera då det är kallt i hela landet nu...

Om det läcker så mycket så den varnar efter 200 km tycker man ju det borde synas var det läcker...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
it_mutt Avstängd
20 december 2014 · 10 388 Inlägg

Sava93 skrev:
Hej igen,
Besökte en verkstad, de sa att det är vattenpump som måste bytas, och rekommenderade att bytta kamrem samtidigt jag byter vattenpumpen.

Bilen har gott runt 10.000 mil. Behöver jag verkligen byta den?
Har någon nån aning om arbetskostnader? Hur mycket det kan ligga på?

Tackar

Det handlar inte bara om miltal när det gäller kamrem. Det är "XXXX mil -eller- XXXX år" vilket som nu inträffar först.

Med en 06:a skulle jag nog tippa på att år-biten är uppnådd

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Meaganeowner
20 december 2014 · 2 250 Inlägg

Vattenpumpstätningar kan vara luriga. Läcker ibland bara när pumpen snurrar. Oftast kan man se torkade gröna eller blås spår efter vatten som läckt ut, kanske  vid Vattenpumpen.

En fråga. Har du originallock till expansionskärlet?
I detta lock brukar till de flesta modernare bilar sitta två ventiler. Det verkar som om den ena inte funkar då du får undertryck i systemet vid kall motor.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang