740 turbo problem!

Dr_struts
19 november 2014 · 1 861 Inlägg

turbosunken skrev:
Bytte spridare till orangea t5 och satte dit en btr. Så nu går den som den ska tills den surar ner sig då den får för mycket soppa istället, så va ska jag göra åt det? större lmm?

DU MÅSTE HA CHIPP som gör så den vet vad den ska göra... Du kan inte bara kasta i lite olika saker och hoppas på det bästa! Det blir ju helt fel anledningen att den surar ner sig nu är ju för att den pösar på med soppa som fan vilket funkar fint när man har ladd men på tomgång måste datorn veta att den ska ha mindra soppa pga större spridare! Och Saab turbo spridarna är "tegel bruna"

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
turbosunken
19 november 2014 · 59 Inlägg

Ska försöka få tag på boxarna, Spridarna kommer från en volvo t5 motor! Ingen saab

turbosunken
20 november 2014 · 59 Inlägg

Dr_struts skrev:
Hur vet du att den inte har spikat? tongue

Du kan åka med typ 0.6 bar i ladd lätt med turbo boxar och turbo spridare utan att kompsänka men du måste ha boxar som förstår vad som händer... Nu är inte motorn van vid tvångmatning och klarar inte att fetta på tillräckligt mycket när laddet kommer utan går snålt och i värstafall spikar... Turbo boxarna har en helt annan tändnings kurva och bränsle mapp... Har du någon koll på lambdat när du kör? tongue

vilka boxar passar? har lh2.2

Dr_struts
21 november 2014 · 1 861 Inlägg

turbosunken skrev:

Dr_struts skrev:
Hur vet du att den inte har spikat? tongue

Du kan åka med typ 0.6 bar i ladd lätt med turbo boxar och turbo spridare utan att kompsänka men du måste ha boxar som förstår vad som händer... Nu är inte motorn van vid tvångmatning och klarar inte att fetta på tillräckligt mycket när laddet kommer utan går snålt och i värstafall spikar... Turbo boxarna har en helt annan tändnings kurva och bränsle mapp... Har du någon koll på lambdat när du kör? tongue

vilka boxar passar? har lh2.2

Du lär ta och byta till 2.4 om jag inte har fel!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
nixon89 klabbarpan
21 november 2014 · 3 041 Inlägg

Oranga t5 flödar ca 310 cc vid 3.8 bar. Och du kör nu 3 bar. Där blir det med galet. Sedan så måste du öka lmm lika mycket i procent som du ökar spridarna.

Tex blåa t5 spridare ca 73mm i innerdiameter. Gröna 968 ca 76mm. Finns att räkna på detta.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
turbosunken
27 november 2014 · 59 Inlägg

nixon89 skrev:
Oranga t5 flödar ca 310 cc vid 3.8 bar. Och du kör nu 3 bar. Där blir det med galet. Sedan så måste du öka lmm lika mycket i procent som du ökar spridarna.

Tex blåa t5 spridare ca 73mm i innerdiameter. Gröna 968 ca 76mm. Finns att räkna på detta.

okej, har orangea t5 spridare i min, så vilken diameter borde jag ha på lmm,en då?

nixon89 klabbarpan
27 november 2014 · 3 041 Inlägg

Kör på ca 71-73mm

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang