Hjälp Baslåde förslag!

N1ckes
30 november 2014 · 5 Inlägg

Hejsan, håller på att bygga ljud i min bil. Är en Volvo 142, så Byggde en låda med dubbla jbl gto 1214 med 2st 4" portar upp genom hatt hyllan och riktade basarna bak mot skuffen eftersom jag fick det som rekommendation. Men spelade inte alls så bra när skuffen var stängd. Så nu behöver jag hjälp hur jag ska lösa det här bäst. Antingen bygga bandpass eller vända så basarna spelar in i rygg stödet vad är bäst tycker ni?  Här  är förslag från jbl hur dom tycker lådan ska vara i volym väg. Tacksam för svar mvh Niclas
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … 1214TD.pdf

Drönirettab
30 november 2014 · 21 761 Inlägg

Hur högt är det mellan hatthyllan och golvet?

Bandpass kan nog funka, men om basarna inte får plats stående under hatthyllan så blir det i så fall lite annorlunda form på lådan skulle jag tro. Basreflex/sluten låda är förstås enklare. smile

Snoogiloo
1 december 2014 · 685 Inlägg

Problemet med 142an är ju att det inte finns någon skidlucka i baksätet och bakom ryggstödet är det rätt mycket plåt som även det försvårar, så det är mao inte jätte lätt att få in ljudet i kupén. Därav anledningen att mitt baksäte kommer flyga all världens väg i min 142a wink

Den enda vettiga lösningen om du vill ha kvar baksätet är att bygga bandpass.

Senast redigerat av Snoogiloo (1 december 2014)

N1ckes
1 december 2014 · 5 Inlägg

Mellan hatthyllan och bakaxeln är det 29-30, har byggt en låda nu som är vinklad mot ryggstödet så den delen är 31cm men är inte omöjligt att byta basar också. Går det inte ha basarna i en bandpass och spela uppåt rätt in i röret?

Snoogiloo
1 december 2014 · 685 Inlägg

Basen kan du ha vinklad hur du vill i princip MEN en 4e ordningens bandpass kommer bestå av en sluten och en portad kammare som denna bilden visar. Allt ljud kommer i detta fallet komma ur porten och den blir då lätt att rikta in i kupén genom hatthyllan smile
http://www.the12volt.com/12voltimages/bandpass.gif

Du kommer behöva en bra mycket större låda än vad du hade behövt till en standard portad/sluten låda.
Du kan vinkla basen inne i lådan om du vill det men det krävs en del räknande så att allting blir rätt då en bandpass låda inte är lika förlåtande som en portad/sluten.

Uträkningen av lådan i sig överlåter jag till drönirettab smile

N1ckes
1 december 2014 · 5 Inlägg

Man har ju rekomendationerna efter jbl, men frågan är om dom alltid är det bästa alternativet. Mätt lite ikväll så få plats med bandpass är inga problem portade lådan kommer hamna isf längst in mot ryggstödet för den biten får man ihop 70 liter på. Men vill ha det där trycket kvar man får med en portad låda. aldrig testat byggt bandpass. Spelar ju som bara den med skuffen öppen just nu och då har jag bara kopplat in 2st 6,9or och 2 basar blir 4st 6,5" sen med smile

Drönirettab
2 december 2014 · 21 761 Inlägg

Bandpassförslaget i manualen ser faktiskt inte så tokigt ut i teorin, lite småjusteringar kanske behövs. Eftersom att basarna är ca 31 cm i ytterdiameter så tvivlar jag på att de får plats inuti lådan under hatthyllan fastän de vinklas, magneten riskerar nog att ta mot botten.

Mitt förslag är då att ha den portade kammaren under hatthyllan och sedan låta den slutna kammaren (eller kammarna, om den delas i två delar) sticka utanför hatthyllan så att den kan byggas högre och förhoppningsvis kunna ge plats för basarna stående. smile

N1ckes
2 december 2014 · 5 Inlägg

Lådan för basarna hamnar ute i stora skuff delen om det blir bandpass, men skulle en portad låda med basarna mot ryggstödet som är tätad mot skuffen så inte luften kommer bak, med portarna i hatthyllan spela bättre?

Drönirettab
3 december 2014 · 21 761 Inlägg

Det borde bli mer tryck med bandpasslåda eftersom att ryggstödet ändå dämpar ljudet en del, men jag har dock inte gjort jämförande tester i en 140 så det är gissningar. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang