Vad för sommardäck till V70?

ludde__mannen draminbil.nu
28 november 2014 · 1 382 Inlägg

Nu har man till sist tvingats stoppa på de hemska vinterhjulen och planerna för nästa sommar börjar.
Däcken är slut, så ska införskaffa nya (V70 II 2013 T4 Polestar)
Har nu kört på Pirelli P Zero Rosso 245/40 zr18 97y (jag är något osäker på vad zr resp 97y står för?)

Nuvarande framdäck har blivit slitna i mitten av däcket. När man tittar på det ser det ut som en konkav inbuktning. Jag antar att denna uppstår pga. att däcket under belastning blir konvext och därmed slits på mitten?
Varför blir det så? Felaktigt lufttryck? För mjuka sidor?  Något med hjulinställnignen? Är det kanske rent av normalt på lågprpofildäck?


Nästa fundering är vad jag ska ha för däck nästa vända. Självklart vill jag ha de billigaste, med bästa grepp på alla underlag, låg bränsleförbrukning, låg ljudnivå, lång livslängd, snyggaste däcksidorna, samt snyggaste mönstringen..
Hur ska man tänka?
Kör relativt mycket (~3000mil/år). Så både komfort och ekonomi är viktigare än maximal prestanda.
Ofta kör jag väl lite snabbare än övriga trafiken, så mycket omkörningar, men sällan över 130-140km/h.
Jag upplever bilen som väldigt spårkänslig, vad för däck ska man ha för att undvika detta? (förutom att lågprofil är fel..)

Tack på förhand!

it_mutt Avstängd
28 november 2014 · 10 388 Inlägg

För högt lufttryck gör att däcket blir slitet i mitten.

MEN, det är inte hela sanningen;

Breda däck med låg profil kan även bli slitna i mitten av för lågt lufttryck.

Varför är det då så kan man fråga sig. Jo; anledningen att de slits i mitten när man kör med för lågt tryck är helt enkelt för att däcket blir varmt i mitten. Låg profil och brett däck gör att däcket är väldigt stabilt i "kanterna" men också, i förhållande, "sladdrigt"/mjukt i mitten. Därför behöver man då ett högre lufttryck för att helt enkelt "pressa ut" däcket i mitten, som annars blir för varmt i mitten, och helt enkelt slits fortare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Teho
4 december 2014 · 237 Inlägg

ludde__mannen skrev:
Nu har man till sist tvingats stoppa på de hemska vinterhjulen och planerna för nästa sommar börjar.
Däcken är slut, så ska införskaffa nya (V70 II 2013 T4 Polestar)
Har nu kört på Pirelli P Zero Rosso 245/40 zr18 97y (jag är något osäker på vad zr resp 97y står för?)

Nuvarande framdäck har blivit slitna i mitten av däcket. När man tittar på det ser det ut som en konkav inbuktning. Jag antar att denna uppstår pga. att däcket under belastning blir konvext och därmed slits på mitten?
Varför blir det så? Felaktigt lufttryck? För mjuka sidor?  Något med hjulinställnignen? Är det kanske rent av normalt på lågprpofildäck?


Nästa fundering är vad jag ska ha för däck nästa vända. Självklart vill jag ha de billigaste, med bästa grepp på alla underlag, låg bränsleförbrukning, låg ljudnivå, lång livslängd, snyggaste däcksidorna, samt snyggaste mönstringen..
Hur ska man tänka?
Kör relativt mycket (~3000mil/år). Så både komfort och ekonomi är viktigare än maximal prestanda.
Ofta kör jag väl lite snabbare än övriga trafiken, så mycket omkörningar, men sällan över 130-140km/h.
Jag upplever bilen som väldigt spårkänslig, vad för däck ska man ha för att undvika detta? (förutom att lågprofil är fel..)

Tack på förhand!

ZR är hastighetskoden, däcken är godkända upp till 270 km/h.
97 är belastningsindex, 97 = 730kg/däck = bilen får väga max 2920kg med däcken på.

Jag kör själv på Federal SS 595 och är nöjd. Stämmer in på alla dina punkter utom möjligtvis ljudnivån. Slits ca 1mm/1000 mil på min bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang