Får inte i ordning på missljudet i framvagnen

Haas
3 december 2014 · 385 Inlägg

Har under längre tid haft problem med missljud (klonk) i framvagnen.
Har lokaliserad krängningshämmaren/stabilisatorstagen som problemet.
Men nu har jag verkligen provat allt, och börjar smått fundera på om de verkligen är dom som är problemet i grund och botten..?

* Två uppsättningar kortare stag
* 1 uppsättning justerbara som jag ställt i alla dess olika lägen för att se om det är hämmaren som slår i, men utan framgång.
* Tog bort stagen helt i dag och körde utan en sväng, men fortsatt samma ljud fast kanske aningen svagare.

Man hör i bland om man svänger svårt i upp/nedförsbacke att de smäller till lite lätt. Ungefär som de är spänt och släpper lite av den snabba nivåskillnaden.

Jag har fått slut på idéer vad det kan bero på. Behöver tips och idéer vad jag kan fortsätta kolla.

Värt att tillägga är att det är ställbara dämpare (coilovers)

Har bra lust att bara lämna in den och säga -FIXA!
Men är inte så lätt när det är eftermarknadsgrejer.

Haas
4 december 2014 · 385 Inlägg

Noterade idag att högersidans stag satt lite löst i mot vänstersidans som var helt stum.
Sitter justerbara på nu som är kortare än original. Ska jag tolka det som att chassiet har snett tryck?

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Är fjäderbenslagringarna sjyssta? Annars kanske de är en bärarmsbussning?Eller någon annan bussning om din framvagn har fler gummidetaljer. Ibland kan de vara svårt att avgöra om de verkligen är bussningarna, för när bilen står still och är uppluft och man drar å sliter i grejjorna så kanske man luras. Det blir ju nämligen mycket större krafter åt alla håll när man kör bilen på landsväg än vad man orkar dra med armarna i grejjorna när de är i spänn och åtdragna osv...

Haas
11 februari 2015 · 385 Inlägg

Sent svar kanske smile
Satte dit nya fjäderbenslagringar när jag montera coiloversen, så dom borde inte vara problemet. Men vem vet egentligen, var ju inte direkt dom dyraste grejerna.
Ska montera av benen fram när det blir lite varmare ut och se om man kan se nåt som ser misstänkt ut.
Hört att ibland kan det vara hjälpfjädern som ställer till med en del missljud. Men är tveksam till de i detta fall.

Att det beror på några dåliga bussningar tror jag inte då bilen hade gått dryga 3000 mil när det monterades.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang