Hjälp med val av steg

Micke1980
3 december 2014 · 10 Inlägg

kom över 2 st av dessa av en kompis som han inte ville ha längre för en billig peng, men var bara låda och basar, nu skulle ja behöva lite hjälp med vad ett vettigt slutsteg till dom skulle vara, vet inte om de gör nån skillnad men paketet kommer sitta i en V70
tacksam för svar!

http://eng.auto24.ee/products/detail_pr … ?id=346428

Tuffhaggman
3 december 2014 · 864 Inlägg

Hur mycket kan du tänka dig att lägga på ett slutsteg?

Micke1980
3 december 2014 · 10 Inlägg

så lite som möjligt men ändå lagom, de är svårt 1500 -2000 kanske? singel farsa med hsu och barn, ekonomin är väl inte på toppen så igentligen borde ja låta bli, men vill ha lite bättre än original i bilen och kom över basarna så billigt smile

Tuffhaggman
3 december 2014 · 864 Inlägg

Kör på detta isf.
http://www.mds.se/mds-torque-t3-x-drs.html

Sjukt bra pris och ska definitivt ge tillräckligt med kraft för att få fart på basarna. Billigare än så har jag svårt att tro att du hittar om du ska kunna driva baslådan bra.

Tänk på att du behöver kablar och säkring också.

//Tuffhaggman

Micke1980
3 december 2014 · 10 Inlägg

hur ska jag koppla mellan steg och basar sen för att få ut rätt, tummen mitt i näven när de gäller sånt tongue letat ltie på nätet men hittar så otroiligt mycket olika kopplingsscheman

och tack tuffhaggman blir nog de steget=)

Senast redigerat av Micke1980 (3 december 2014)

Tuffhaggman
3 december 2014 · 864 Inlägg

Det beror på hur baslådan är byggd. Har du en högtalaranslutning per bas eller är båda basarna kopplade till en anslutning?

Micke1980
3 december 2014 · 10 Inlägg

högtalarna ligger för tillfället lösa utanför baslådan, och den här "anslutnings grejen som ska sitta på baksidan" är borttagen så måste köpa en ny sån

Tuffhaggman
3 december 2014 · 864 Inlägg

Micke1980 skrev:
högtalarna ligger för tillfället lösa utanför baslådan, och den här "anslutnings grejen som ska sitta på baksidan" är borttagen så måste köpa en ny sån

Då är det enkelt.

Du kopplar båda basarnas plus till plus på terminalen, sen samma med minus. Sen är det bara att koppla baslådan till steget.

//Tuffhaggman

Micke1980
3 december 2014 · 10 Inlägg

http://www.mds.se/mds-torque-t5-x-drs.html

är detta steg vettigare för några hundralappar extra skulle du säga?

Tuffhaggman
3 december 2014 · 864 Inlägg

Ja, det skulle jag absolut säga. Var inne på att tipsa om det steget men lät bli när du gav en budget på 1500-2000:-. Med det steget ska det definitivt bli bra fart på grejerna.

Vad har du för övriga prylar i bilen? Huvudenhet, högtalare i dörrar osv?

Micke1980
3 december 2014 · 10 Inlägg

i dörrarna sitter original fortfarande, ja har en sony huvudenhet, minns inte namn nu direkt köpte den ny för kanske 2 månader sedan, ville ha möjlighet till blåtand och mp3=)

Tuffhaggman
3 december 2014 · 864 Inlägg

Då är det väl bara att tuta och köra så länge du tycker originalhögtalarna räcker till smile

Tänk som sagt även på att du behöver kablar och säkring, till ett så kraftigt steg behöver du ganska rejäla strömkablar.

Micke1980
4 december 2014 · 10 Inlägg

jag har  en plus och minus kabel som är 20 mm² och en säkring som är 80 A.

Tuffhaggman
4 december 2014 · 864 Inlägg

Det ska räcka bra. Det finns en liten liten risk att du kan blåsa en säkring på 80 amp ok du skulle maxa steget, men det kommer du högst troligen inte göra med de basarna. Skulle det ske är det bara att byta till en 100 amp.

Senast redigerat av Tuffhaggman (4 december 2014)

Fjong
4 december 2014 · 1 494 Inlägg

Detta är ett smidigt program för att se hur man ska koppla om du är i behov av det i framtiden tongue
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … izard.asp#

Skulle nog överväga att köpa grövre kablar (30-50mm2), är inte speciellt dyrt och du förlorar aldrig på att ha grova kablar. (antar att batteriet sitter bak?)

Micke1980
5 december 2014 · 10 Inlägg

japp batteriet sitter bak, jo jag satt och tänkte på lite grövre också.
tack fjong letat lite men aldrig hittat nåt sånt, när de komemr till hur man ska koppla och liknande saker har jag tummen mitt i handen och man vill ju gärna inte förstöra nånting :S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang