Lådbygge kfc-w2502

Akke88
5 december 2014 · 80 Inlägg

Tjenare, jag har två st kfc-w2502 liggandes som jag behöver en varsin låda till.  Jag hade tänkt att använda dessa som hemmabio basar och vill även ha två separata lådor för att fördela ut basen över rummet bättre.

Nu till den stora frågan.. Vad bör man bygga? Portad eller sluten? vad kan bli bäst ?

här har ni specs för dom

FS : 39.80

Vas : 44.91 L

QMS : 7.800

QES : 0.550

QTS :0.510

Pmax : 400w

Z : 4ohm

Re : 3.30ohm


skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig med lådtips osv ! smile

If it's too loud...
You're too old
Drönirettab
5 december 2014 · 21 761 Inlägg

Basens Qts visar att slutet är lite bättre, men jag tror inte att den spelar speciellt djupt i en sån låda. Mitt förslag är 60 liter basreflex med 4" rör som är 23 cm lång (trattar behövs inte), sedan dämpmatta på innerväggarna. Det är för en bas alltså. smile

Enligt högtalardatabasen i mitt lådprogram tål basen 120 WRMS.

Akke88
5 december 2014 · 80 Inlägg

Drönirettab skrev:
Basens Qts visar att slutet är lite bättre, men jag tror inte att den spelar speciellt djupt i en sån låda. Mitt förslag är 60 liter basreflex med 4" rör som är 23 cm lång (trattar behövs inte), sedan dämpmatta på innerväggarna. Det är för en bas alltså. smile

Enligt högtalardatabasen i mitt lådprogram tål basen 120 WRMS.

Tack för ett snabbt svar! Jag hade tänkt å inhandla lite material imorgon eventuellt.  MDF 19mm ska väl duga antar jag.

Hur fick du fram att det ska vara 60liter föresten? skulle gärna villja veta hur man kan räkna ut det osv

mvh

If it's too loud...
You're too old
Drönirettab
6 december 2014 · 21 761 Inlägg

Jag provade med några olika lådvolymer i mitt lådberäkningsprogram och tyckte att 60 liter kunde vara ganska lagom, frekvenskurvan såg ganska hyfsad ut då. Det finns inget som säger att volymen måste vara 60 liter, låter man ett beräkningsprogram ge förslag på någon form av "optimal" låda så lär det antagligen bli en annan volym. smile

Akke88
6 december 2014 · 80 Inlägg

Okej, tack för hjälpen. Vad för lådprogram använde du? Skulle vara kul å försöka sitta själv å räkna ut lite sen smile

If it's too loud...
You're too old
Drönirettab
6 december 2014 · 21 761 Inlägg

Jag använder BassBox Pro. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang