Vi som kör normal bil men ändå snålt, Hur går ni tillväga?

nozzen den enda som e som jag
7 december 2014 · 274 Inlägg

Jag och jobbarpolarn har en lite vardags tävlan om vem som kommer ner i förbrukning/kostnader vid normal körning.
Han har en:
115hk Passat 1.9TDi
Lastbilsreggad
5växl låda
borttagen katt.
195/65-15 däck
Han ligger på en förbrukning på 0.42l/mil 100-110km/h.
Detta är rätt bra för att köra "normal" Svensson kombi.

Själv ska jag komma förbi 0.42 gränsen och det med hjälp av min passat
1.9tdi
Lastbilsregggad
6vxl låda fast nackdelen är att jag har 130hk motorn.
Ska ta bort katten
lite högre däcktryck.
MEN, Har tänkt att blocka EGRen då jag har läst att dom gör detta i utlandet speciellt på Navara pickisarna för att få ned bränsle kostnaderna. Vad tror ni, gör det skillnad?
Sen har jag även hört att om man häller i oljetillsats i motorn så blir det mindre friktion och den drar lite mindre.

Inget får vara överdrivet, skall gå att köra normalt med!

Hur gör ni för att få ned kostnaderna på vardagsbilen?

Din dröm är min verklighet
Swemil93
9 december 2014 · 429 Inlägg

Tror att ett oljebyte är bättre än tillsatser, annars tror jag på välservat, olja, filter, bränslefilter, luftfilter, osv.

Testa att göra ett stopp till gaspedalen så att du absolut inte kan använda det där "sista" på pedalen, som förövrigt bara tar bränsle men tillför väldigt lite.
I övrigt så gäller ju att planera körningen noga, använd inte gasen mer än att du kommer framåt, håll hastigheten som gäller, kanske något under på motorväg...

Vet inte hur du jobbar eller bor, men om jag börjar klockan sju tex, så spelar det en jävla roll om jag ser till att komma hemifrån några minuter tidigare så man slipper trängas med resten av folket som ska in till stan. smile

Volvo V70 "D5" (2010)
burnin_rubber
9 december 2014 · 220 Inlägg

jämn fart,planera din körning så att du slipper stopp och köer,inga omkörningar utom i nödfall men då utan att öka din hastighet,välservad med rätt mängd olja mm i motorn och lådan,låt bilen bli varm först inna du börjar köra då en kall motor alltid drar mer bränsle,höj däcktrycket har en tumregel där att byt ut första siffran i tumstorleken på fälgen och sätt en 2:a där istället för rätt lufttryck dvs 15"-blir 2,5bar 16"-2,6 17" 2,7 18" 2,8 över 19" så kör jag med 3,0
Detta ihop med ecodriving eller som jag kallar det pensionärs drive borde ge dig bra siffror.
Men sedan hr trafiksäkert det är att leka så här på allmän väg det vette fasen.

torpis Forummoderator
9 december 2014 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
mb_pucken
9 december 2014 · 5 087 Inlägg

Snabbt upp i fart och sedan i med hög växel. Inga sega fartökningar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torpis Forummoderator
9 december 2014 · 10 572 Inlägg

mb_pucken skrev:
Snabbt upp i fart och sedan i med hög växel. Inga sega fartökningar.

Efter att kört elbil ett tag nu så kan jag konstatera att det går snålare ju segare man kör. Farthållare av, sacka uppför och ladda på fart nerför. Planera sina inbromsningar mot korsningar ger mycket också. En bensinbil kan inte regenerera så ta med farten, antingen så man stannar på rull vid korsningen eller ta med sig farten genom sv'ängen utan att bromsa.

Sen kan man givetvis vinna på att göra en omkörning och bli av med orosmomentet framför jämfört med att ligga bakom och vingla. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
partyvan
9 december 2014 · 1 071 Inlägg

Börja med 4,5bar i däcken.

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Evildan
9 december 2014 ·

Hoppa över växlar. 1-3-5 exempelvis.

Plocka ur allt skräp du har i bilen.
Baslåda, ölflak, halva verkstaden, kläder osv ... ur med skiten.

Motorvärmare.
Skrapa rutor med motorn avstängd.
Använd så lite elförbrukare som möjligt, stolsvärme, elbakruta, kör fläkten på så låg hastighet som möjligt utan att äventyra trafiksäkerheten.

Så kallad EcoDriving, motorbromsa fram till korsningar, du lär dig ganska snart när du ska släppa gasen för att nå korsningen i önskad hastighet.
http://www.ecodriving.se/sv/EcoDriving/Korsatt/
Jag är själv utbildad i EcoDriving år 2001. Fungerade dock inte särskilt mycket på mig då jag redan kunde principerna men på andra kursdeltagare fanns det mycket bränsle att spara samt vissa av delmomenten går även att applicera på en automatväxlad bil.

Du ska definitivt inte låta bilen stå och värma på tomgång, då förbrukas mycket bränsle och ditt snitt blir högre om ni nu inte enbart räknar på den körda sträckan och inte totalförbrukningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang