Kopplade in plus till GND i steg. Hjälp!

forslund_1
9 december 2014 · 71 Inlägg

Hej. Skulle sälja steget mitt till en kompis så han började koppla in det å skruvade fast Jord i + eller vad det står och + i GND. När remoten och lågnivån var i så skulle test spela men steget startade inte. Trodde remoten var trasig så vi tog "direkt plus på remoten" men eftersom kablarna var felvända var det jord vi tog istället. Då gick stereosäkringen, samt att glassäkringen till + kabeln hade gått. Säkringarna på steget var hela

Säkringarna bytes å han kopplade in det rätt denna gång men steget startar i 5 sec sen stänger de av sig  (protect mode) Något har ju självklart gått sönder så nu kommer min fråga.

*Vad kan möjligtvis ha gått sönder i steget? En kondensator? transistor? Spole ?? Alla svar är tacksamma
BTW Steget är ett MDS Torque t3 mono steg (Förra generationens)

BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "B7" (2008)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
RonnieV70D
9 december 2014 · 225 Inlägg

Hände mig en gång när jag bara hade svart kablage å var lite självsäker när jag koppla in men för mig var de bara att vända kablarna så funka de igen . Inte expert på ämnet men kolla övriga kablar om de är "rätt"  när man vill testa nått brukar man fuska rätt rejält med å koppla kablagetillverkaren bra wink

Jockk3
9 december 2014 · 1 426 Inlägg

forslund_1 skrev:
Hej. Skulle sälja steget mitt till en kompis så han började koppla in det å skruvade fast Jord i + eller vad det står och + i GND. När remoten och lågnivån var i så skulle test spela men steget startade inte. Trodde remoten var trasig så vi tog "direkt plus på remoten" men eftersom kablarna var felvända var det jord vi tog istället. Då gick stereosäkringen, samt att glassäkringen till + kabeln hade gått. Säkringarna på steget var hela

Säkringarna bytes å han kopplade in det rätt denna gång men steget startar i 5 sec sen stänger de av sig  (protect mode) Något har ju självklart gått sönder så nu kommer min fråga.

*Vad kan möjligtvis ha gått sönder i steget? En kondensator? transistor? Spole ?? Alla svar är tacksamma
BTW Steget är ett MDS Torque t3 mono steg (Förra generationens)

kan det inte vart så att du blåst bort signaljorden på huvudenheten?
dålig jord?

provat öppnat steget och kollat ?

lighter22
10 december 2014 · 436 Inlägg

antagligen har någon transistor gått öppna steget och mät transistorerna och kolla så att inte kondingarna är smällda.

är du osäker på hur man gör så ska du inte ge dig på det utan då är det nog bara att kasta.

forslund_1
11 december 2014 · 71 Inlägg

Tack för hjälpen! Öppnade upp och mätte transistorerna och alla var hela. samt kondingarna. Såg inget fel någonstans så skruva ihop det å testade i en annan bil där det fungerade.

Visade sig att han hade bränt + kabeln också även fast säkringen hade gått :S Den glappade på ett ställe så han har säkert klämt den en gång tidigare så de blev dålig kontakt där.

Så byta alltså + kabeln så fungerade allt som de skulle big_smile

Audi A4 "B7" (2008)
BMW E46 "Projekt" (1998)
Audi A4 "1.8ts" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang