18x9" på 940 - Har olika ET att välja mellan, vilket passar min bil bäst?

Fl4w3d
9 december 2014 · 139 Inlägg

Hej! har hittat ett par fälgar i 18x9" med 5x108 i bult, fälgarna i fråga finns att få i olika ET mått, enligt nedan!


ET
15,20,25,30,35,40,45,50


som jag har förstått det blir lägre ET = bredare kant på fälgen.

men frågan är då, för att klämma dit dessa utan att det tar i! (kör dock utan innerskärmar, men vill slippa valsa kanterna om det går). vilken ET borde jag köra?

har förstått att fälgar så som mk18 som är 18x8.5" har ET6, kan man anta att 18x9" borde sitta bra med et15?

någon lite mer kunnig får gärna hjälpa mig lite här! fälgarna ska sitta på en volvo 944.

Mvh, Fl4w3d

Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Fl4w3d
9 december 2014 · 139 Inlägg

om man jag förstått rätt så är ET45, 45mm från fälgens "mittpunkt"? om mk18 passar bra på ET6, och är 8.5tum breda.

tar jag ett par 18x9 i ET20 så är det 0.55 tum längre in än mk18. då 14mm = 0.55tum, och där är 14ET i skillnad?


känns som om jag kan vara helt ute och cykla.. tongue

Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
AntrE
10 december 2014 · 2 140 Inlägg

en 18x9s fälg i ET20 kommer i jämförelse med 18x8.5 ET6 att sitta 7.6mm längre ut och 20.4mm längre in. smile

Senast redigerat av AntrE (10 december 2014)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Maxen Teknisk
10 december 2014 · 328 Inlägg

18x9 ET20 ställer nog till det med fjäderbenen fram, så där bör du kanske välja en smalare fälg. Bak kan det gå, men det kan bli lite tajt inåt.

Fl4w3d skrev:
men frågan är då, för att klämma dit dessa utan att det tar i! (kör dock utan innerskärmar, men vill slippa valsa kanterna om det går). vilken ET borde jag köra?

har förstått att fälgar så som mk18 som är 18x8.5" har ET6, kan man anta att 18x9" borde sitta bra med et15?

Hävdar du alltså med detta att Ocean MK18 sitter bra på 940 utan att kapa/valsa skärmkanten? Det ställer jag mig tveksam till. I alla fall om man vill kunna åka lägre än originalhöjd (och med såna fjädrar ser det ju inte riktigt klokt ut).

Har du inte tänkt sänka bilen mera, inte tanka mer än halvtank, ingen baslåda, inga passagerare i baksätet etc, klarar du dig kanske från att modifiera skärmkanterna, men det känns som att bruksvärdet på bilen helt försvunnit då.


Själv kör jag med 18x9" ET5 bak på min 940. Då är man tvungen att trixa rejält med skärmarna, så det är väl kanske inte nåt att rekommendera i det här fallet.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Fl4w3d
10 december 2014 · 139 Inlägg

Maxen skrev:
18x9 ET20 ställer nog till det med fjäderbenen fram, så där bör du kanske välja en smalare fälg. Bak kan det gå, men det kan bli lite tajt inåt.

Fl4w3d skrev:
men frågan är då, för att klämma dit dessa utan att det tar i! (kör dock utan innerskärmar, men vill slippa valsa kanterna om det går). vilken ET borde jag köra?

har förstått att fälgar så som mk18 som är 18x8.5" har ET6, kan man anta att 18x9" borde sitta bra med et15?

Hävdar du alltså med detta att Ocean MK18 sitter bra på 940 utan att kapa/valsa skärmkanten? Det ställer jag mig tveksam till. I alla fall om man vill kunna åka lägre än originalhöjd (och med såna fjädrar ser det ju inte riktigt klokt ut).

Har du inte tänkt sänka bilen mera, inte tanka mer än halvtank, ingen baslåda, inga passagerare i baksätet etc, klarar du dig kanske från att modifiera skärmkanterna, men det känns som att bruksvärdet på bilen helt försvunnit då.


Själv kör jag med 18x9" ET5 bak på min 940. Då är man tvungen att trixa rejält med skärmarna, så det är väl kanske inte nåt att rekommendera i det här fallet.

fälgarna finns även i18x8", tänkte eventuellt köra 18x8 fram, 18x9 bak om det gick. 60/40 sänkning med sportdämpare runtom, samt dubbla 12or i skuffen. skulle det gå med något av de ET mått som finns? eller ska jag satsa på 18x8 fram och bak istället? värt att nämna att bilen enbart ska gå under sommar, så inga innerskärmar kommer finnas närvarande under mitt ägande. smile

ska medge att jag har dålig koll på detta, och min kunskap är enbart vad jag lyckats googla mig fram till.


vad kör du för däck bak på dina?

Senast redigerat av Fl4w3d (10 december 2014)

Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Maxen Teknisk
10 december 2014 · 328 Inlägg

Fl4w3d skrev:
fälgarna finns även i18x8", tänkte eventuellt köra 18x8 fram, 18x9 bak om det gick. 60/40 sänkning med sportdämpare runtom, samt dubbla 12or i skuffen. skulle det gå med något av de ET mått som finns? eller ska jag satsa på 18x8 fram och bak istället? värt att nämna att bilen enbart ska gå under sommar, så inga innerskärmar kommer finnas närvarande under mitt ägande. smile

ska medge att jag har dålig koll på detta, och min kunskap är enbart vad jag lyckats googla mig fram till.


vad kör du för däck bak på dina?

Jag har Continental 225/40-18 bak.

Törs inte säga vilket ET du ska välja, utan det är du nog tvungen att komma fram till själv, och det beroende på hur aggressivt du vill/törs modifiera bilen.

Själv har jag kapat bort allt + en rejäl valsning och det pga 9" och ET5.

Poängen med det hela är att du nog får vara beredd att modda skärmkanterna oavsett med 9" bak. Finns de som kört med både 9,5" och 10" bak på 940, men inte utan diverse trix. Ska du dessutom ha sänkningssats så är det ännu mer säkert att du blir tvungen att kapa ur kanten.

En annan sak som är bra att ha är justerbart panhardstag då bakaxeln förflyttas lite i sidled vid sänkning.

8" fram låter förnuftigt. Det går nog med 9" fram också, men då med högre ET än 20. Risken blir då att de sticker utanför skärmkanten onaturligt mycket.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Fl4w3d
10 december 2014 · 139 Inlägg

Maxen skrev:

Fl4w3d skrev:
fälgarna finns även i18x8", tänkte eventuellt köra 18x8 fram, 18x9 bak om det gick. 60/40 sänkning med sportdämpare runtom, samt dubbla 12or i skuffen. skulle det gå med något av de ET mått som finns? eller ska jag satsa på 18x8 fram och bak istället? värt att nämna att bilen enbart ska gå under sommar, så inga innerskärmar kommer finnas närvarande under mitt ägande. smile

ska medge att jag har dålig koll på detta, och min kunskap är enbart vad jag lyckats googla mig fram till.


vad kör du för däck bak på dina?

Jag har Continental 225/40-18 bak.

Törs inte säga vilket ET du ska välja, utan det är du nog tvungen att komma fram till själv, och det beroende på hur aggressivt du vill/törs modifiera bilen.

Själv har jag kapat bort allt + en rejäl valsning och det pga 9" och ET5.

Poängen med det hela är att du nog får vara beredd att modda skärmkanterna oavsett med 9" bak. Finns de som kört med både 9,5" och 10" bak på 940, men inte utan diverse trix. Ska du dessutom ha sänkningssats så är det ännu mer säkert att du blir tvungen att kapa ur kanten.

En annan sak som är bra att ha är justerbart panhardstag då bakaxeln förflyttas lite i sidled vid sänkning.

8" fram låter förnuftigt. Det går nog med 9" fram också, men då med högre ET än 20. Risken blir då att de sticker utanför skärmkanten onaturligt mycket.

tänkte köra 225/35-18 däck, 18x8. om man skär bort kanten vid skärmen bak, skulle det vara tillräckligt för o få plats med 9" bak tror du? har du koll på om det går att på något sätt räkna ut/mäta vad för ET som skulle få det att passa?

detta med panhardstag ska jag kolla upp!

Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Fl4w3d
11 december 2014 · 139 Inlägg

AntrE skrev:
en 18x9s fälg i ET20 kommer i jämförelse med 18x8.5 ET6 att sitta 7.6mm längre ut och 20.4mm längre in. smile

har du koll på skillnaden om det hade varit 18x9" ET15?


då skärmkanter osv ska göras vid innan fälgarna ska dit, så överväger jag att valsa runtom innan lack. tycker de borde gå att få plats med?

Volvo 940 LTT SE "Flawed" (1997)
Volvo 944 "DailyDriven" (1992)
Maxen Teknisk
11 december 2014 · 328 Inlägg

Fl4w3d skrev:
tänkte köra 225/35-18 däck, 18x8. om man skär bort kanten vid skärmen bak, skulle det vara tillräckligt för o få plats med 9" bak tror du? har du koll på om det går att på något sätt räkna ut/mäta vad för ET som skulle få det att passa?

Vid det här laget borde de flesta känna till den här sidan, men om inte: http://www.willtheyfit.com/

Där kan du testa lite olika dimensioner både på däck och fälg, samt testa olika ET. Det krävs givetvis att du har en fälg som du vet dimensionerna på för att kunna jämföra med i praktiken.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang