Hydraul handbroms besiktning?

turbo5a Avstängd
26 maj 2009 · 424 Inlägg

Tjaa alla glada! Tänkte montera en hydraulisk handbroms på bilen roll , går det igenom besiktningen? Dum fråga kanske vissa tycker men ändå..

team Svineri. Volvos under construction.
FLindgren
26 maj 2009 · 5 089 Inlägg

nej. du måste ha två bromskretsar.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
turbo5a Avstängd
26 maj 2009 · 424 Inlägg

Skit också hmm Tack för svaret.

team Svineri. Volvos under construction.
H3dlund Med lem
26 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Du får inte använda en hydraulisk handbroms som parkeringsbroms. Finns däremot en original vajerstyrd sådan kvar ska det inte vara några problem.

turbo5a Avstängd
26 maj 2009 · 424 Inlägg

H3dlund skrev:
Du får inte använda en hydraulisk handbroms som parkeringsbroms. Finns däremot en original vajerstyrd sådan kvar ska det inte vara några problem.

Montera den hydrauliska vid sidan om då menar du? Det är ju faktiskt smart big_smile

När vi ändå snackar hydrauliska bromsar! någon som har tips på var jag ska handla?

team Svineri. Volvos under construction.
KHRacing
26 maj 2009 ·

...

Senast redigerat av KHRacing (13 december 2014)

schnauz
27 maj 2009 · 1 758 Inlägg

På ombyggt fordon och amatörbyggt fordon kan man få en hydraulisk handbroms godkänd. Var lite slappare bedömning förr, men på senare år har det skärpts så nu accepteras det i princip enbart om det inte GÅR att lösa på annat sätt (vilket det gör i typ 99 fall av 100).

KHRacing
27 maj 2009 ·

...

Senast redigerat av KHRacing (13 december 2014)

schnauz
28 maj 2009 · 1 758 Inlägg

KHRacing skrev:

schnauz skrev:
På ombyggt fordon och amatörbyggt fordon kan man få en hydraulisk handbroms godkänd. Var lite slappare bedömning förr, men på senare år har det skärpts så nu accepteras det i princip enbart om det inte GÅR att lösa på annat sätt (vilket det gör i typ 99 fall av 100).

det accepteras alltid på ombyggt/amatörbyggt smile

Nej, det gör det verkligen inte. Tidigare var det som sagt betydligt "friare", men nu har man skärpt reglerna.

H3dlund Med lem
28 maj 2009 · 1 127 Inlägg

KHRacing skrev:
det accepteras alltid på ombyggt/amatörbyggt smile

Det gör det inte alls!

Det accepteras om ABSOLUT INTE kan lösa det på något annat sätt. Men som nån sa tidigare så är det nästan alltid möjligt att använda "vanlig mekanisk" hanbroms.

KHRacing
30 maj 2009 ·

H3dlund skrev:

KHRacing skrev:
det accepteras alltid på ombyggt/amatörbyggt smile

Det gör det inte alls!

Det accepteras om ABSOLUT INTE kan lösa det på något annat sätt. Men som nån sa tidigare så är det nästan alltid möjligt att använda "vanlig mekanisk" hanbroms.

Enligt Gustav U så gör det de iaf. & han borde ju veta wink

H3dlund Med lem
30 maj 2009 · 1 127 Inlägg

KHRacing skrev:

H3dlund skrev:

KHRacing skrev:
det accepteras alltid på ombyggt/amatörbyggt smile

Det gör det inte alls!

Det accepteras om ABSOLUT INTE kan lösa det på något annat sätt. Men som nån sa tidigare så är det nästan alltid möjligt att använda "vanlig mekanisk" hanbroms.

Enligt Gustav U så gör det de iaf. & han borde ju veta wink

Hmm sökte lite nu, du hade visst rätt. Var bombsäker på aatt jag läst det i nån bilsport. Var visst "vanliga" bilar jag blandat ihop det med.

Men fortfarande lite konstigt, använda en hydraulisk handbroms som parkeringsbroms är ju helt värdelöst. Håller ju inte trycket hela tiden.

JimmyAndersson
11 december 2014 · 1 679 Inlägg

Vet att jag drar upp en gammal tråd, men bättre det än att starta en ny smile

Om jag tolkar er rätt och monterar in en hydraulisk handbroms på oken bak men behåller även den vajerstyrda originala hand bromsen så är det inte olagligt?

Eller är det ett fristående system för kryckan som gäller då? smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang