Extraljus fråga canbus audi

jonkaa
10 december 2014 · 14 Inlägg

J

Senast redigerat av jonkaa (12 december 2014)

Ronnielund
10 december 2014 · 28 Inlägg

Hej, om du menar styrström till relät så funkar det att ta de från kontakten i lampan, mät upp vilken kabel som styr helljuset och ta ström där.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
jonkaa
10 december 2014 · 14 Inlägg

Min fråga är alltså vilken av dom kabelsatserna jag länkade som jag behöver till min bil

Mervolic Yawn...
10 december 2014 · 3 151 Inlägg

Till extraljus behöver du inte CANBUS-ballaster/relän då de ändå inte är ljusövervakade av CANBUS-systemet i bilen.

Ronnielund
11 december 2014 · 28 Inlägg

Som mervolic säger så behövs de inte canbus till extraljus i din bil. Enda bilen vi stött på som slår av spänningen till helljus om man försöker ta från helljuskabeln till lampan är på volvo från 2014.

Du behöver bara en vanlig kabelsats.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
SsS
11 december 2014 · 83 Inlägg

Plus från relät och jord ska in i de två små kontakterna. 
Om jag förstod frågan rätt.



Mvh

Ronnielund
11 december 2014 · 28 Inlägg

I bilden du länkar så ska plus o jord till den "tomma" kontakten i ballasten med hjälp av medföljande kabel (som ej visas på bilden). Och dem två små kontakterna som sitter fast i ballasten permanent ska till glödlampan.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
Ronnielund
11 december 2014 · 28 Inlägg

om jag nu förstår dig rätt.
Dem två kontakterna som går från ballasterna ska gå till dem två kontakterna i varje NBB xenonglöd?

Har lagt upp en bild i mitt album som du ser hur de ska vara kopplat, den lösa röda och svarta kabeln ska till spänning o jord.

Senast redigerat av Ronnielund (11 december 2014)

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
jonkaa
11 december 2014 · 14 Inlägg

Okej tack,  så canbus på verkas inte av extraljus?

Mervolic Yawn...
11 december 2014 · 3 151 Inlägg

CANBUS påverkas inte av extraljus. Det enda som CANBUS gör är att kontrollera att det inte drar mindre ström än vad en normal lampa gör. Om det drar mer ström spelar oftast ingen roll.

De två små kablarna ansluter du inte till en glödlampa, utan givetvis till en xenonlampa. I den tomma kontakten på bilden ansluter du reläkablaget.

MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Canbus påverkar inte när strömmen till ballasterna tas direkt från batteriet. Däremot när man tar strömmen till ballasten från original halogenlampa så brukar de bli problem om man inte har ballaster gjorda för canbus.
Men man kanske inte ska välja de allra billigaste ballasterna man hittar heller om man har en ny bil.
Till ballasten kopplas en (9006) kontakt med två kablar för ström:http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_slideshow/fullsize_10393.jpg
Och till lampan har du två ''AMP'':
http://www.mcculloch-hid.com/ebay/amp1.JPG

Mervolic Yawn...
11 december 2014 · 3 151 Inlägg

MammDiin skrev:
Canbus påverkar inte när strömmen till ballasterna tas direkt från batteriet. Däremot när man tar strömmen till ballasten från original halogenlampa så brukar de bli problem om man inte har ballaster gjorda för canbus.
Men man kanske inte ska välja de allra billigaste ballasterna man hittar heller om man har en ny bil.
Till ballasten kopplas en (9006) kontakt med två kablar för ström:http://www.ipdusa.com/uploads/images_pr … _10393.jpg
Och till lampan har du två ''AMP'':
http://www.mcculloch-hid.com/ebay/amp1.JPG

Jo, fast nu ska han ju köra med ett reläkablage, och den lilla strömmen som krävs för att reläet ska dra påverkar inte CANBUS smile

MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Mervolic skrev:

MammDiin skrev:
Canbus påverkar inte när strömmen till ballasterna tas direkt från batteriet. Däremot när man tar strömmen till ballasten från original halogenlampa så brukar de bli problem om man inte har ballaster gjorda för canbus.
Men man kanske inte ska välja de allra billigaste ballasterna man hittar heller om man har en ny bil.
Till ballasten kopplas en (9006) kontakt med två kablar för ström:http://www.ipdusa.com/uploads/images_pr … _10393.jpg
Och till lampan har du två ''AMP'':
http://www.mcculloch-hid.com/ebay/amp1.JPG

Jo, fast nu ska han ju köra med ett reläkablage, och den lilla strömmen som krävs för att reläet ska dra påverkar inte CANBUS smile

Skrev inte att styrströmmen inte kan tas från helljuset.
Men kom nu att tänka på om bilen i fråga har extra helljus eller endast bixenon? Brukar väl inte vara lika lätt att koppla in sig på endast bixenon?

Men Ronnielund skrev ju att på 2014 års Volvo så funkar det inte att ta styrström från helljuset till extraljusrelä, men i detta fall var det ju inte en Volvo, men kan vara bra att veta förstås ifall man ska fixa extraljus på en ny Volvo.

Mervolic Yawn...
11 december 2014 · 3 151 Inlägg

MammDiin skrev:
Men kom nu att tänka på om bilen i fråga har extra helljus eller endast bixenon? Brukar väl inte vara lika lätt att koppla in sig på endast bixenon?

Det är iofs sant, tänkte inte på det. Trodde A4:an hade extra helljus, men det verkar enbart vara bixenon.

jonkaa
11 december 2014 · 14 Inlägg

Vart kan man ta styrströmmen från helljuset?  De är bixenon.
är de någon som har erfarenhet av inkoppling av extraljus på en audi a4 med b8 chassiet?

Tack för alla svar!

Mervolic Yawn...
11 december 2014 · 3 151 Inlägg

Bixenon fungerar ju som så att det skickas en svag ström till ett litet "lock" i lyktan, som normalt skärmar av ljuset och förhindrar det att spridas åt alla håll. När den strömmen för undan locket så kan ljuset spridas fritt och vips har du helljus. Den strömmen kommer antagligen genom en kabel till lyktan, troligtvis är den kabeln strömförande så länge som helljuset är igång. Därifrån kan du stjäla lite signal till ditt extraljusrelä, använd en multimeter / tångamperemeter för att ta reda på vilken kontakt det är.

Ronnielund
12 december 2014 · 28 Inlägg

Mervolic har helt rätt, på din audi ska de finnas en kabel som blir strömförande vid helljus påslag, men som jag sa tidigare så är de endast volvo från 2014 som vi hittills har stött på problem, då blir det att koppla in i elboxen bakom handsfacket och fara till volvo och programmera mjukvara.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang