Tagit bort bromsservot på volvo 240 bromsar ligger nu på

M-Lundqvist
9 december 2014 · 46 Inlägg

Är det någon som tagit bort bromsservon på en gammel volvo och fått det funka bra ?

är så att jag har satt i en 16v motor i min 245a och då fick inte bromsservot plats för att huvudcylindern kom för långt ut så att det låg för nära gasspjället så jag tog bort bromsservot och gjorde en platta som jag skruvade i torpedväggen och sen skruvade fast huvudbromscylindern i och sen med en pinne direkt från bromspedalen o rakt in i huvudcylindern.

dels så är bromsen verkligen stenhård nu men det bromsar om man trycker hårt på pedalen.
men bromsarna ligger på som rätt ordentligt nu sen ja byggde om det.

tänkte höra om det är någon som har haft samma problem och har någon lösning på det ?

tacksam för svar

//Micke

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
Hatta Bilproffs Amatör!
9 december 2014 · 25 Inlägg

justera staget du ska ha lite spel så kolvarna har en chans att gå helt tillbaka?
mvh

Volvo 945 Turbo "Gumman" (1996)
zzr94092
10 december 2014 · 4 388 Inlägg

du kommer ju att få ta i för kung o fosterland för att kunna bromsa utan servo,kunde du inte förlänga "struten" mellan torpeden o servot?

M-Lundqvist
12 december 2014 · 46 Inlägg

Hatta skrev:
justera staget du ska ha lite spel så kolvarna har en chans att gå helt tillbaka?
mvh

Okej ja det kan nog va det som är felet pinnen ja gjode kanske vart någon millimeter för lång ..

Idrott luktar svett , Sport luktar bensin
BMW M535i (1987)
JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Stenhård att bromsa pga hävstångsrörelsen mellan pedal och vart på pedalarmen infästningen på den tryckande pinnen sitter. Så du vet de iaf!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang