Passat läcker in vatten vid torpedväggen

markusbacka
11 december 2014 · 68 Inlägg

Förra hösten felmarkerade nån airbagsensor. När den tittades till hittade verkstaden massa vatten i golvet under passagerarsätet, hela mattan var dyblöt. Så sensorn fick bytas ut och bilen torkas ur. De påstod att det berodde på att nåt hål där regnvatten rinner ner genom var igentäppt och att vattnet därför blev stående och följde med kablaget som går genom torpedväggen in i bilen.

Nu är det samma skit igen, men jag upptäckte det innan sensorn sa ifrån. Mattan är blöt och jag fattar inte var vattnet kommer in. Det hänger vattendroppar i plasten som finns bakom handskfacket och det har åxå runnit på torpedväggen, ser även ut som att det följer med smuts in (om den inte kommer från något annat, vad det nu kan vara).

Så, var läcker det in vatten och hur får jag det att sluta? Och ja, jag vet att vattenläckor är något av det svåraste att lokalisera, men det kanske finns något vanligt ställe på just passat. Är en 05a förresten, kombi om det skulle spela någon roll.

Tack :-) /Annika

Senast redigerat av markusbacka (11 december 2014)

Evildan
11 december 2014 ·

Det är förmodligen där batteriet är monterat som avrinningen är igentäppt.
1. Lyft bort plasten över batteriet.
2. Plocka bort batteriet.
3. Se om det är fullt med löv och gojs där i "diket".

Lycka till.

markusbacka
11 december 2014 · 68 Inlägg

Evildan skrev:
Det är förmodligen där batteriet är monterat som avrinningen är igentäppt.
1. Lyft bort plasten över batteriet.
2. Plocka bort batteriet.
3. Se om det är fullt med löv och gojs där i "diket".

Lycka till.

Har redan gjort så och det läcker fortfarande in. Får en känsla av att det läcker in ganska högt upp, med tanke på att det droppar vatten från samma höjd som handskfacket är. Tack ändå!

ottorb
11 december 2014 · 320 Inlägg

har du taklucka på bilen? kan vara avrinningskanalen igentäpt

markusbacka
11 december 2014 · 68 Inlägg

ottorb skrev:
har du taklucka på bilen? kan vara avrinningskanalen igentäpt

Nix, ingen lucka... Kan det vara rutan som är otät någonstans?

it_mutt Avstängd
11 december 2014 · 10 388 Inlägg

markusbacka skrev:

Evildan skrev:
Det är förmodligen där batteriet är monterat som avrinningen är igentäppt.
1. Lyft bort plasten över batteriet.
2. Plocka bort batteriet.
3. Se om det är fullt med löv och gojs där i "diket".

Lycka till.

Har redan gjort så och det läcker fortfarande in. Får en känsla av att det läcker in ganska högt upp, med tanke på att det droppar vatten från samma höjd som handskfacket är. Tack ändå!

"Plattformen" för batteri osv sitter/står på är ju ~20cm under rutan, det är trots allt i samma höjd som handskfacket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
markusbacka
12 december 2014 · 68 Inlägg

it_mutt skrev:
"Plattformen" för batteri osv sitter/står på är ju ~20cm under rutan, det är trots allt i samma höjd som handskfacket.

Det känns som att batteriet sitter mycket längre ner... Men det är som sagt förmodligen inte det ändå. När jag tog bort batteriet fanns där inte alls mycket skräp, tog dock bort det som låg där.

Sen tänker jag åxå att om vattnet kommer in med kablarna borde det väl följa med kablarna hela vägen och inte 'hoppa av' på plasten som är bakom handskfacket. Den plasten är dessutom hålig så det kan inte ligga vatten på den, utan jag tror att vattnet droppar ner någonstans ifrån... Men det är även blött på torpedväggen och i isoleringen som ligger mot den.

Skitvatten.

Muttley
12 december 2014 ·

Nu var de ju en tråd häromveckan.

Men kolla under kupefiltret, om packningen är hel.  Jag har ju samma fel, och har inte haft tid att lägga på den. Men jag gissar att min läcker ju där.

jaka54
12 december 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kan vara rutan som läcker någonstans.
Ett sådant läckage hade jag på min Audi 100 Avant -89 för två år sedan. Fullt av vatten under förarsidans matta.
Testade att hälla på vatten på rutan och efter mycket hällande kunde jag konstatera att det rann/droppade vatten bakom instrumentbrädan vid A-stolpen.
Bad glasmästaren ta bort rutan och mycket riktigt fanns det  rost nere vid vänstra hörnet på karossen.
Blästrade, svetsade och lackade med 2-komp lack och fick en ny ruta insatt och sedan dess har det varit tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d521176348ea3f47c7e4294863f03821.jpg
bortagning av ruta Audi 100-89

Senast redigerat av jaka54 (12 december 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang