Mått på kardan axel volvo 242 -75

FreZz
13 december 2014 · 36 Inlägg

Tjena var igår iväg och köpte mig en volvo 242 av årsmodel 75 med en utbytt b230f och m45 (?) har jag för mig den är 5 växlad iallafall.

men igår då jag körde hem den, skulle köra ifrån ö-vik till sundsvall men då jag kommer till härnösand så smäller det och börjar skrapa som fan, visade sig att vara stödlagret på kardanaxeln som hadde gett upp och glidit ur sin balja typ.

Nu är det så att bilen sitter fast i härnösand och går att köra i snigelfart men jag är i sundsvall och ska köpa delar.
dock så har jag inte en aning vilka mått det är på min kardanaxel, är det någon som vet?
är det 44 eller 50?

Drönirettab
13 december 2014 · 21 761 Inlägg

Original borde det vara 44,5 mm ifall det satt en förgasarmotor i bilen om jag inte är helt ute och cyklar, men axeln kan ju även ha blivit utbytt i samband med motorbytet. hmm

FreZz
13 december 2014 · 36 Inlägg

Drönirettab skrev:
Original borde det vara 44,5 mm ifall det satt en förgasarmotor i bilen om jag inte är helt ute och cyklar, men axeln kan ju även ha blivit utbytt i samband med motorbytet. hmm

mm det är det jag är rädd för hmm
någon som vet kanske vilken kardan som ska sitta på motorn som sitter i nu orginal?

simlar
13 december 2014 · 5 525 Inlägg

Är den 5-växlad så är det en M47, såvida du inte har 5an på knapp då är det en M46. M45 är 4-växlad.

Varför inte bara hissa upp bilen och mäta med ett skjutmått?
Eller så köper du båda stödlagerna och lämnar tillbaka det som inte passar (om nu båda finns hemma på hyllan).

Sen när du byter stödlagret måste du se till att få ihop kardanhalvorna i samma läge igen för annars kommer du få vibrationer.

Senast redigerat av simlar (13 december 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FreZz
13 december 2014 · 36 Inlägg

simlar skrev:
Är den 5-växlad så är det en M47, såvida du inte har 5an på knapp då är det en M46. M45 är 4-växlad.

Varför inte bara hissa upp bilen och mäta med ett skjutmått?
Eller så köper du båda stödlagerna och lämnar tillbaka det som inte passar (om nu båda finns hemma på hyllan).

Sen när du byter stödlagret måste du se till att få ihop kardanhalvorna i samma läge igen för annars kommer du få vibrationer.

aa hittate en jätte bra video guide hur man gör, så ska följa den så fort jag har alla grejor.

Lite svårt att mäta då bilen står 6 mil ifrån mig och har ingen lyft hmm
blir nog att köpa båda lagerna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang