Vad kan ha hänt med växellådan? Volvo 945 LTT 1996

Henkix
11 december 2014 · 6 737 Inlägg

Hallå!
Något hände med pappas bil idag när vi åkte från jobbet.

Det är en volvo 945a ltt från 96 med M90 låda som har gått 33-tusen mil. Bilen har aldrig vart buskörd.

Påväg till jobbet i morse märktes inget alls, den gick som vanligt. Och så skulle vi åka hem då. pappa kör ut från parkeringen på 2an o i ca 40 ska han lägga i 3an då skrapade det till o spaken for tillbaka till neutral-läge. sen vart spaken helt konstig , ibland gick den inte att dra i sidled o ibland kunde man dra i spaken precis som om att spaken hade lossnat från lådan. höll man på o ryckte o hade sej så kunde det skrapa till o så gick en annan växel i. tex en gång när pappa drog spaken mot backen då gick 2an i. Precis som om att nånting inne i lådan som har med spaken att göra har lossnat. En gång hände det att 1an o 2an kändes som vanligt sen bara vart spaken stum igen. När vi nästan vart hemma igen så lyckades pappa att få spaken så den stod i neutralläge fast bilen fortfarande drev.

Vi kom iaf hem från jobbet (2mil ungefär) o inga missljud eller liknande hördes. o kopplingen fungerade som den skulle också.

Vi har inte tatt nån större koll på bilen än men jag var under en snabbis o kollade så att inte staget från lådan hade lossnat från spaken, vilket det inte hade.

Känner tyvärr ingen här omkring som har en M90 liggande så ifall det är lådan som e skrot kan man slänga upp en M47? Endel säger ju att den e så klen men pappa kör alltid snällt! smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
jockemek
11 december 2014 · 22 Inlägg

Låter som det hänt något med växelföraren i lådan. Ta bort lådan o öppna den så hittar du säkert felet. Dom är inte så svåra att öppna, finns säkert nån guide på nåt forum eller youtube. M47 går ju att få dit men passar ju inte rakt på riktigt, man lär byta kardan och ev svänghjul isåfall

Dodge RAM 2500 Cummins "VANILLA" (2004)
Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

3ans växel är ju akilleshälen på m90.

Men att sätta ditt en m47 nej bara dumt. Har man m90 så ska man ha m90. mycket skönare lägen på den lådan.

Felet på lådan ja det är bara riva ner och ta isär för att se det kan ju vara något simpelt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
TurboAnton Team VeboTrim
11 december 2014 · 322 Inlägg

Kolla först så det inte är plastbussningarna till länkaget som är dåliga.
Skulle det nu vara något i lådan så äre väll bara hämta en ny m90 på skroten. Eller nån annons. Inte så värst dyra direkt. Runt 1000lappen.

Team VeboTrim @ Facebook
Henkix
11 december 2014 · 6 737 Inlägg

jockemek skrev:
Låter som det hänt något med växelföraren i lådan. Ta bort lådan o öppna den så hittar du säkert felet. Dom är inte så svåra att öppna, finns säkert nån guide på nåt forum eller youtube. M47 går ju att få dit men passar ju inte rakt på riktigt, man lär byta kardan och ev svänghjul isåfall

okej tack så mycket för svaret! big_smile
står en 940 på skroten ja plockar allt från om vi inte får något mer liv i m90 smile

Djo skrev:
3ans växel är ju akilleshälen på m90.

Men att sätta ditt en m47 nej bara dumt. Har man m90 så ska man ha m90. mycket skönare lägen på den lådan.

Felet på lådan ja det är bara riva ner och ta isär för att se det kan ju vara något simpelt.

aha där ser man tongue
hade det vart min bil så hade jag ordnat en ny m90 men pappa är inte så noga o bryr sej inte om lägen eller något sånt smile
Jajjamän, ja började skruva ner lådan nu ikväll, den är förmodligen dän imon eller lördag tongue

TurboAnton skrev:
Kolla först så det inte är plastbussningarna till länkaget som är dåliga.
Skulle det nu vara något i lådan så äre väll bara hämta en ny m90 på skroten. Eller nån annons. Inte så värst dyra direkt. Runt 1000lappen.

dom är i bra skick smile
vi ska ta ner den o skruva isär den för o se om vi kan laga den smile det är pappas bil o han är inte så noga, får vi inte tag i nån m90 så ska han kasta upp en m47 då han vet att det funkar också wink M90 lådorna brukar ju säljas samma dag bilarna skrotats tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
11 december 2014 · 6 737 Inlägg

Vart o tatt en närmre titt nu. (Avstängd motor) 1-4 går fint o lägga i, 5an går inte lägga i. försöker man få i den så blir spaken stum igen o då måste man slita i backen då blir spaken som vanligt o 1-4an går att få i igen tills man lägger i femman. detta kom jag dock på med avstängd motor. påväg hem så hade vi svårt att få i alla växlarna.

Jag har iaf börjat skruva dän lådan nu sen ska vi öppna upp den o se om vi kan fixa det. smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
jockemek
11 december 2014 · 22 Inlägg

Det blir lite tokigt att kolla växlarna så när inte axlarna i lådan roterar eller kan roteras för hand, vissa inkopplingskugg kan då stå kugg mot kugg o endel växlar kanske inte kan läggas i, man kan bli lite lurad o tro att en växel är paj liksom

Dodge RAM 2500 Cummins "VANILLA" (2004)
Henkix
13 december 2014 · 6 737 Inlägg

jockemek skrev:
Det blir lite tokigt att kolla växlarna så när inte axlarna i lådan roterar eller kan roteras för hand, vissa inkopplingskugg kan då stå kugg mot kugg o endel växlar kanske inte kan läggas i, man kan bli lite lurad o tro att en växel är paj liksom

ja, men nu har vi hittat felet på lådan! smile kommer ett inlägg strax om det

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
13 december 2014 · 6 737 Inlägg

Nu har vi hittat felet på lådan. istället för massa text så tog jag några bilder smile

här har vi lådan då wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-cb9a8da09b34ec6efa268902fda76cc0.jpg

olja fans det iaf i den tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-efcc4ed209026cb6fb65ab19813fd4a2.jpg

öppnad! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7ef36a838b92c83598961f72d5ec6d3e.jpg

o här hav vi felet. (det inringade i blått)
Taggen eller vad man ska kalla det har ju gått av
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-76e22a04044b9d95af5d2880d7858cba.jpg

och en vända med magnetpennan så hittade vi taggen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fa702f1c43f3f17d0483c36fa072dcb0.jpg

så nu ska vi försöka fixa en ny såndär "plåt" eller vad det heter som taggen ska sitta i. jag tänkte kolla på vad en ny plåt kostar på volvo eller kolla om någon har en skrotad m90 liggande som vi kan plocka den från.
Pappa fundera på att ta med plåten till jobbet o skära ut en exakt lika dan i nån lasermaskin.

Någon som kanske vet hur man plockar ur den där plåthistorian? smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
H3dlund Med lem
13 december 2014 · 1 127 Inlägg

Finns inga delar att köpa till lådorna ens, allt som sitter på utsidan kan du köpa. Men invändiga delar tillhandahåller inte volvo.

Laga det du har på egen hand eller lådbyte som gäller tyvärr.

jockemek
13 december 2014 · 22 Inlägg

Bra jobbat!!! Tillverka en ny sån plåt eller svetsa ihop dendär så är ni snart ute på vägarna med kärran igen:)

Dodge RAM 2500 Cummins "VANILLA" (2004)
Henkix
21 december 2014 · 6 737 Inlägg

Jag vill tacka för all hjälp! smile

Kan nu meddela att bilen rullar igen och funkar fin fint.
Vi kollade först på en M90 på bildelsbasen men pappa ville ej lägga 2-tusen på en låda som man inte visste om den fungera. sen var vi på jönköpings bildemontering som tog 500kr för en m90 men alla vart redan plockade.
Så ja o pappa hämta en m47 på skroten med svänghjul o kardan för 400kr som vi monterade smile

Lärde mej en sak också under detta som kanske kan vara till hjälp för någon annan. svänghjul från en 740 91-92 med regina insprut passar ej på en 7/940 med bosch insprut. det var större hål  samt 2 mellanrum som vevaxellägesgivaren mäter på. som tur var så hade jag ett svänghjul liggande från en 745 med lh 2.4 big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Glesmark
22 december 2014 · 1 938 Inlägg

Ser ut som den hade gått att svetsa utan problem, tror inte det ligger några krafter på den direkt.

burnin_rubber
22 december 2014 · 220 Inlägg

bara att svetsa ihop M90 lådan och sälja den så har din snåla pappa "tjänat" på att M90 lådan rasade för han...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang