Volvo 240, lite frågor/massa problem.

Dupond och Dupont
11 december 2014 · 581 Inlägg

doglas2009 skrev:

Evildan skrev:

doglas2009 skrev:

Tack så mycket för tipset!

Idag har inte det "riktiga" ljudet kommit, alltså "gnällandet så jag har inte kunnat testa bromsa.

Jag kommer som sagt att plocka bort däcken i helgen och se om jag kan hitta några skavmärken någonstans.

Det jag "hoppas" på är bromssköldarna (eller vad det kallas?) för dom vet jag är vääldigt rostiga, det sticker ut flisor av rost från dom.

http://www.skruvat.se/Bromsskold-P18644.aspx

Kan vara flagorna som skrapar emot, är inte ovanligt med oljud när dom självåtervinner sig.

Jag hoppas verkligen det är det!

Om det nu är det och jag plockar bort dom, kan man åka utan bromssöldar ett tag då eller måste man ha dom på?

Bara att ta bort dem, ingen fara. Farsan körde utan på sin VOC bil, så tror även du klarar dig utan problem. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
doglas2009
11 december 2014 · 209 Inlägg

Dupond skrev:

doglas2009 skrev:

Evildan skrev:

http://www.skruvat.se/Bromsskold-P18644.aspx

Kan vara flagorna som skrapar emot, är inte ovanligt med oljud när dom självåtervinner sig.

Jag hoppas verkligen det är det!

Om det nu är det och jag plockar bort dom, kan man åka utan bromssöldar ett tag då eller måste man ha dom på?

Bara att ta bort dem, ingen fara. Farsan körde utan på sin VOC bil, så tror även du klarar dig utan problem. wink

Tack så mycket för svaret! Får kolla det i helgen.

Jag kommer inte ihåg om jag tidigare nämnt detta i tråden men när ljudet kom så kändes det ibland lite i ratten, som om det skavde till, är det fortfarande rimligt att det är rost som orsakat ljudet?

doglas2009
14 december 2014 · 209 Inlägg

En helt annan fråga, går det att göra något åt allt knarrande i all plast? Typ klabba på något eller liknande?

Senast redigerat av doglas2009 (14 december 2014)

doglas2009
6 april 2015 · 209 Inlägg

Det som gjorde att det gnisslade var att vänster bromsok fram var fastrostat, eller det byttes iaf och ljudet försvann...

Dock har jag ett nytt "problem". Jag åkte tidigare på en dålig grusväg, inte förskräckligt dålig men ganska dålig, och när jag körde över gånghastighet så var det nått som skramlade nått förskräckligt under bilen (i främre delen av bilen), och bilen gick väldigt vingligt? Någon idé om vad det kan vara? Kändes skumt i ratten, som om den hade ett eget liv typ. Jag kollade under bilen och slet i lite delar, men allt verkar sitta fast som det ska.

Edit: När jag kör på motorväg så tycker jag också att den går ganska vingligt, mycket vingligare än en dåligt servad 740 som har gått 12000mil mer än min, fast 740 kanske är mycket stabilare i motorvägshastighet?

Senast redigerat av doglas2009 (6 april 2015)

Djo
6 april 2015 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:
Det som gjorde att det gnisslade var att vänster bromsok fram var fastrostat, eller det byttes iaf och ljudet försvann...

Dock har jag ett nytt "problem". Jag åkte tidigare på en dålig grusväg, inte förskräckligt dålig men ganska dålig, och när jag körde över gånghastighet så var det nått som skramlade nått förskräckligt under bilen (i främre delen av bilen), och bilen gick väldigt vingligt? Någon idé om vad det kan vara? Kändes skumt i ratten, som om den hade ett eget liv typ. Jag kollade under bilen och slet i lite delar, men allt verkar sitta fast som det ska.

Edit: När jag kör på motorväg så tycker jag också att den går ganska vingligt, mycket vingligare än en dåligt servad 740 som har gått 12000mil mer än min, fast 740 kanske är mycket stabilare i motorvägshastighet?

en 240 ska ej vara vinglig i högre hastigheter.

kolla däcktryck och framvagn.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
doglas2009
6 april 2015 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:
Det som gjorde att det gnisslade var att vänster bromsok fram var fastrostat, eller det byttes iaf och ljudet försvann...

Dock har jag ett nytt "problem". Jag åkte tidigare på en dålig grusväg, inte förskräckligt dålig men ganska dålig, och när jag körde över gånghastighet så var det nått som skramlade nått förskräckligt under bilen (i främre delen av bilen), och bilen gick väldigt vingligt? Någon idé om vad det kan vara? Kändes skumt i ratten, som om den hade ett eget liv typ. Jag kollade under bilen och slet i lite delar, men allt verkar sitta fast som det ska.

Edit: När jag kör på motorväg så tycker jag också att den går ganska vingligt, mycket vingligare än en dåligt servad 740 som har gått 12000mil mer än min, fast 740 kanske är mycket stabilare i motorvägshastighet?

en 240 ska ej vara vinglig i högre hastigheter.

kolla däcktryck och framvagn.

Jag satte nyligen dit sommardäcken och la då i 2.5bar, det borde väl räcka?

Vad menar du men "kolla framvagn"? Men det på grusvägen var något extra skumt, det lät som om hela bilen skulle rasa... Men på vanlig landsväg är det inga problem alls.

Djo
6 april 2015 · 10 157 Inlägg

doglas2009 skrev:

Djo skrev:

doglas2009 skrev:
Det som gjorde att det gnisslade var att vänster bromsok fram var fastrostat, eller det byttes iaf och ljudet försvann...

Dock har jag ett nytt "problem". Jag åkte tidigare på en dålig grusväg, inte förskräckligt dålig men ganska dålig, och när jag körde över gånghastighet så var det nått som skramlade nått förskräckligt under bilen (i främre delen av bilen), och bilen gick väldigt vingligt? Någon idé om vad det kan vara? Kändes skumt i ratten, som om den hade ett eget liv typ. Jag kollade under bilen och slet i lite delar, men allt verkar sitta fast som det ska.

Edit: När jag kör på motorväg så tycker jag också att den går ganska vingligt, mycket vingligare än en dåligt servad 740 som har gått 12000mil mer än min, fast 740 kanske är mycket stabilare i motorvägshastighet?

en 240 ska ej vara vinglig i högre hastigheter.

kolla däcktryck och framvagn.

Jag satte nyligen dit sommardäcken och la då i 2.5bar, det borde väl räcka?

Vad menar du men "kolla framvagn"? Men det på grusvägen var något extra skumt, det lät som om hela bilen skulle rasa... Men på vanlig landsväg är det inga problem alls.

En framvagns inställning är det gjort ?

är det för däck dimension ?


Ljudet på grusvägg är svårt att svara på då jag ej vet hur det låter.

Senast redigerat av Djo (6 april 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Power-krille
6 april 2015 · 672 Inlägg

du har nog flera fel  1.det våldsamma skramlet! lägg an bromsarna lite försiktigt och lyssna om det försvinner.
haft 745 själv där framoken var glappa så det lät förfärligt när man körde på tvättbräde vägar.
2.vinglet kan jag nog inte gissa nåt om!

"Väx inte upp! det är en fälla"
doglas2009
7 april 2015 · 209 Inlägg

Djo skrev:

doglas2009 skrev:

Djo skrev:

en 240 ska ej vara vinglig i högre hastigheter.

kolla däcktryck och framvagn.

Jag satte nyligen dit sommardäcken och la då i 2.5bar, det borde väl räcka?

Vad menar du men "kolla framvagn"? Men det på grusvägen var något extra skumt, det lät som om hela bilen skulle rasa... Men på vanlig landsväg är det inga problem alls.

En framvagns inställning är det gjort ?

är det för däck dimension ?


Ljudet på grusvägg är svårt att svara på då jag ej vet hur det låter.

En framvagnsinställning gjordes i höstas. Bredden på däcken är 175, dom andra siffrorna kan jag inte i huvudet, kan dock kolla det snart.

doglas2009
7 april 2015 · 209 Inlägg

Power-krille skrev:
du har nog flera fel  1.det våldsamma skramlet! lägg an bromsarna lite försiktigt och lyssna om det försvinner.
haft 745 själv där framoken var glappa så det lät förfärligt när man körde på tvättbräde vägar.
2.vinglet kan jag nog inte gissa nåt om!

Det ska jag absolut testa, tack för tipset! Vad gjorde du åt det problemet?

Power-krille
7 april 2015 · 672 Inlägg

doglas2009 skrev:

Power-krille skrev:
du har nog flera fel  1.det våldsamma skramlet! lägg an bromsarna lite försiktigt och lyssna om det försvinner.
haft 745 själv där framoken var glappa så det lät förfärligt när man körde på tvättbräde vägar.
2.vinglet kan jag nog inte gissa nåt om!

Det ska jag absolut testa, tack för tipset! Vad gjorde du åt det problemet?

hmm, ingenting! när jag konstaterat så kändes det bättre så den fick fortsätta rulla på, inget som bilprovningen anmärkte på.

"Väx inte upp! det är en fälla"
doglas2009
18 april 2015 · 209 Inlägg

Nu så har ytterligare ett problem dykt upp!

Dom senaste veckorna har bilen varit lite tjurig=den startar inte, men så fort man gasar lite så hoppar den igång.

Igår när jag hade varit och handlat så startade inte bilen, jag testade gasa, det hjälpte inte. Med startgas hoppade den dock igång direkt, och gick lite dåligt i några sekunder sen var det inga problem alls.

Idag på förmiddagen var jag ute och åkte, var inga problem alls att starta, varken när den var kall eller varm.

När jag sen åkte igen på eftermiddagen så startade den direkt, men efter 40 minuter så startade den inte så jag testade med startgas då hoppade den igång i någon sekund, den gick på startgasen typ. Jag åkte då och köpte nya tändstift då jag länge misstänkt att dom är dåliga (bilen går lite ojämnt när den är kall). Tyvärr hjälpte inte det heller.

Är det någon som vet vad det elände kan bero på? Som vissa kanske har sett så har jag tänkt köpa en ny bil så egentligen vill jag inte lägga en spänn på 240:in men behöver ha den till jobbet.

Edit: Testade även att rulla igång bilen men det funkade inte.

Senast redigerat av doglas2009 (18 april 2015)

spillolja
18 april 2015 · 4 020 Inlägg

Låter som det är bränslerelaterat

kolla om det stömma ut bränsle i returledningen när den är igång

Har bränslefiltret bytt på mycket länge ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
18 april 2015 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
Låter som det är bränslerelaterat

kolla om det stömma ut bränsle i returledningen när den är igång

Har bränslefiltret bytt på mycket länge ?

Jag vet inte ens var returledningen sitter, men så mycket som vi testade att starta den innan så hade det märkts om det hade strömmat ur bensin.

Jag har inte gjort det under den tiden jag ägt bilen (sen Augusti förra året) och innan det hade den varit stående i några år. Är det något som en med VÄLDIGT lite mekkunskaper kan byta?

Djo
19 april 2015 · 10 157 Inlägg

Bränsle pumps reläet som börjar ge upp skulle jag gissat på iallafall.

Vad ska du skaffa för annan bil då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
spillolja
19 april 2015 · 4 020 Inlägg

doglas2009 skrev:
Är det någon som vet vad det elände kan bero på? Som vissa kanske har sett så har jag tänkt köpa en ny bil så egentligen vill jag inte lägga en spänn på 240:in men behöver ha den till jobbet.

ska du skaffa ett annat bekymmer istället big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

Djo skrev:
Bränsle pumps reläet som börjar ge upp skulle jag gissat på iallafall.

Vad ska du skaffa för annan bil då?

Tack så mycket för svaret! Får söka lite på det och se om det är något jag kan göra något åt.

Jadu, det är det som är frågan... http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 60&p=3

Hade ändå tänkt behålla 240:in ifall det skulle bli något krångel med den nya bilen+använda som vinterbil ibland...

doglas2009
19 april 2015 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Är det någon som vet vad det elände kan bero på? Som vissa kanske har sett så har jag tänkt köpa en ny bil så egentligen vill jag inte lägga en spänn på 240:in men behöver ha den till jobbet.

ska du skaffa ett annat bekymmer istället big_smile

Har svårt och tro att det blir värre än 240:in som jag lagt mellan 25-30k sen Augusti förra året...

doglas2009
3 maj 2015 · 209 Inlägg

Det visade sig vara en hållare till en säkring som hade rostat sönder (vet inte vilken) som gjorde att bilen inte startade.

Ytterligare en fråga. Jag har tänkt försöka mig på att byta växellåda/motor-kuddar, detta pga att det känns som att växellådan ska lossna när man gasar på 1:an. Någon som snabbt kan förklara hur man byter dom?

Mack Forum- och sitemoderator
4 maj 2015 · 26 134 Inlägg

doglas2009 skrev:
Det visade sig vara en hållare till en säkring som hade rostat sönder (vet inte vilken) som gjorde att bilen inte startade.

Ytterligare en fråga. Jag har tänkt försöka mig på att byta växellåda/motor-kuddar, detta pga att det känns som att växellådan ska lossna när man gasar på 1:an. Någon som snabbt kan förklara hur man byter dom?

Avbelasta med domkraft underifrån. (gärna med en gummikudde mellan domkraften och den valda lyftpunkten. Lyft dock inte i oljetråget!)
Skruva lös dom en efter en och byt dom en efter en.

Tror inte det behöver vara så mycket svårare än så..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang