Ledramp på S60, lågt monterad, blir det någon längd?

berisen
3 december 2014 · 85 Inlägg

Jag har en S60 2005 som jag precis satt i xenon i helljuset och det blev hur bra som helst, snacka om skillnad smile

Som med allting får man ju mersmak, det är ju såhär det ska vara att köra i mörker inser jag nu. "Problemet" är nu längden som gärna skulle få vara något bättre. Snubblade nu på dessa ljusramper och undrar nu hur det kommer att fungera.

Se följande;
http://www.lucendi.se/22-reachline-100w … sramp/18-0
http://www.prestandabelysning.se/14-rea … ramp/192-0

Hur blir egentligen längden på en sån monterad under regskylten enligt nedan?

http://i.imgur.com/BMr9ODB.jpg

Att det är massor med ljus tvivlar jag inte på, men hur är längden/ljusbilden? Någon som testat och hur upplever ni att det fungerar om man jämför med 70W xenon? smile

LOBB
5 december 2014 · 11 Inlägg

Undrar samma sak,
väntar på min beställning från Kina:
http://www.aliexpress.com/item/Free-DHL … 88051.html

Ny asfärisk lins (projektorlins), undrar om det ökar ljuslängden?

Den här har redan kommit med posten:
http://www.aliexpress.com/item/13inch-5 … 46794.html

Den är väldigt liten så den tänkte jag montera med buntband på stötfångaren under vinterhalvåret. Återkommer med rapport om hur mycket av ljuset som försvinner vid låg montering.

Men jag förstår inte riktig varför du vill betala 1500 kr extra genom att beställa samma kinesiska produkt via en  svensk importör. 100w single row 10w cree led kostar ca 100 USD inkl frakt på Aliexpress. Jag stödjer gärna svenskt näringsliv som skapar ett mervärde men känner inte samma ansvar för importörer av kinesiska varor...

Senast redigerat av LOBB (5 december 2014)

Dometros
14 december 2014 · 434 Inlägg

@LOBB, Kollar man på de riktigt dyra ramperna (Rigid samt Vision X) Så har alla dessa en typ av Lins, Många av dom ramperna som säljs i Kina har ej dessa utan använder en liten typ av reflektor.

En CREE diod har en standardspridning på 10Grader och då sitter även dioden så pass långt fram att den ej utnyttjar reflektorn på rätt sätt. Så en Projektorlins är verkligen att föredra.


Där finns även HID led där det sitter en enda diod tillsammans med en reflektor, då är den anpassad eller tillräckligt stor för att kunna projektera ljuset på rätt sätt så skapas ett sjukt ljus (upp till 1,1Km) Kolla på Vision X Canon 50W om det är intressant.

Ronnielund
14 december 2014 · 28 Inlägg

Som dometros säger så får man ingen längd alls i ljuset utan projektor lins. Jämför man rigid och kina varianterna förstår man varför det skiljer i pris.

Dock att montera rampen sådär långt ner blir inte bra, vägen äter upp ljuset när den hamnar så långt ner.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
850heden
14 december 2014 · 557 Inlägg

Har åkt med folk som haft ramp monterat så lågt på bilar och de är inte alls bra. Antingen så äts ljuset upp av vägen och ibland så lyser de upp vägbanan precis framför så man blir bländad av sitt eget lyse.

MammDiin
14 december 2014 · 2 016 Inlägg

Dometros skrev:
@LOBB, Kollar man på de riktigt dyra ramperna (Rigid samt Vision X) Så har alla dessa en typ av Lins, Många av dom ramperna som säljs i Kina har ej dessa utan använder en liten typ av reflektor.

En CREE diod har en standardspridning på 10Grader och då sitter även dioden så pass långt fram att den ej utnyttjar reflektorn på rätt sätt. Så en Projektorlins är verkligen att föredra.


Där finns även HID led där det sitter en enda diod tillsammans med en reflektor, då är den anpassad eller tillräckligt stor för att kunna projektera ljuset på rätt sätt så skapas ett sjukt ljus (upp till 1,1Km) Kolla på Vision X Canon 50W om det är intressant.

En CREE diod har väl runt 120 graders spridning?

Dometros
14 december 2014 · 434 Inlägg

MammDiin skrev:

Dometros skrev:
@LOBB, Kollar man på de riktigt dyra ramperna (Rigid samt Vision X) Så har alla dessa en typ av Lins, Många av dom ramperna som säljs i Kina har ej dessa utan använder en liten typ av reflektor.

En CREE diod har en standardspridning på 10Grader och då sitter även dioden så pass långt fram att den ej utnyttjar reflektorn på rätt sätt. Så en Projektorlins är verkligen att föredra.


Där finns även HID led där det sitter en enda diod tillsammans med en reflektor, då är den anpassad eller tillräckligt stor för att kunna projektera ljuset på rätt sätt så skapas ett sjukt ljus (upp till 1,1Km) Kolla på Vision X Canon 50W om det är intressant.

En CREE diod har väl runt 120 graders spridning?

Ah, fel av mig, stämmer det du säger.

MammDiin
14 december 2014 · 2 016 Inlägg

Dometros skrev:

MammDiin skrev:

Dometros skrev:
@LOBB, Kollar man på de riktigt dyra ramperna (Rigid samt Vision X) Så har alla dessa en typ av Lins, Många av dom ramperna som säljs i Kina har ej dessa utan använder en liten typ av reflektor.

En CREE diod har en standardspridning på 10Grader och då sitter även dioden så pass långt fram att den ej utnyttjar reflektorn på rätt sätt. Så en Projektorlins är verkligen att föredra.


Där finns även HID led där det sitter en enda diod tillsammans med en reflektor, då är den anpassad eller tillräckligt stor för att kunna projektera ljuset på rätt sätt så skapas ett sjukt ljus (upp till 1,1Km) Kolla på Vision X Canon 50W om det är intressant.

En CREE diod har väl runt 120 graders spridning?

Ah, fel av mig, stämmer det du säger.

Men med djupare reflektor blir längden bättre, men kanske de inte vill göra de så djupa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang