Hur urskiljer man B230 FT, FK ET från varandra?

BrajjAxx 040 RedLine
9 januari 2011 · 1 219 Inlägg

På mitt block står där bara b230.

Den har oljekylning, men hur vet man om det är en ft eller fk?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2011 · 1 700 Inlägg

BrajjAxx skrev:
På mitt block står där bara b230.

Den har oljekylning, men hur vet man om det är en ft eller fk?

Blocken är likadana, kan vara tunnare stakar om det är en äldre FT. Men en FT och FK är likadana, olika/olika inställd wastegate bara.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
9 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Bensinskallen skrev:

BrajjAxx skrev:
På mitt block står där bara b230.

Den har oljekylning, men hur vet man om det är en ft eller fk?

Blocken är likadana, kan vara tunnare stakar om det är en äldre FT. Men en FT och FK är likadana, olika/olika inställd wastegate bara.

Aha, så jag kan aldrig ta reda på om jag har ett fk eller ft block då smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
schnauz
9 januari 2011 · 1 758 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Bensinskallen skrev:

BrajjAxx skrev:
På mitt block står där bara b230.

Den har oljekylning, men hur vet man om det är en ft eller fk?

Blocken är likadana, kan vara tunnare stakar om det är en äldre FT. Men en FT och FK är likadana, olika/olika inställd wastegate bara.

Aha, så jag kan aldrig ta reda på om jag har ett fk eller ft block då smile

Jorå - man kan säga att du har båda! Eller inget! tongue

Som Bensinskallen säger så finns det äldre FT-block som har de klenare stakarna, smalare lagrena etc. Men eftersom du har oljesprut på ditt så är det ett nyare block och då är det samma oavsett högtrycks- eller lättrycksturbo.

BrajjAxx 040 RedLine
9 januari 2011 · 1 219 Inlägg

schnauz skrev:

BrajjAxx skrev:

Bensinskallen skrev:

Blocken är likadana, kan vara tunnare stakar om det är en äldre FT. Men en FT och FK är likadana, olika/olika inställd wastegate bara.

Aha, så jag kan aldrig ta reda på om jag har ett fk eller ft block då smile

Jorå - man kan säga att du har båda! Eller inget! tongue

Som Bensinskallen säger så finns det äldre FT-block som har de klenare stakarna, smalare lagrena etc. Men eftersom du har oljesprut på ditt så är det ett nyare block och då är det samma oavsett högtrycks- eller lättrycksturbo.

Ja precis smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2011 · 1 700 Inlägg

schnauz skrev:

BrajjAxx skrev:

Bensinskallen skrev:

Blocken är likadana, kan vara tunnare stakar om det är en äldre FT. Men en FT och FK är likadana, olika/olika inställd wastegate bara.

Aha, så jag kan aldrig ta reda på om jag har ett fk eller ft block då smile

Jorå - man kan säga att du har båda! Eller inget! tongue

Som Bensinskallen säger så finns det äldre FT-block som har de klenare stakarna, smalare lagrena etc. Men eftersom du har oljesprut på ditt så är det ett nyare block och då är det samma oavsett högtrycks- eller lättrycksturbo.

Med en viss modifikation. Som jag förstått det finns det några årsmodeller FT efter -88 ( med grövre veven ) som har samma klena stakar som tidigare, men fick sedan grövre stakar, likadana som FK senare.

Här hur var? ingen aning wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
schnauz
9 januari 2011 · 1 758 Inlägg

Bensinskallen skrev:

schnauz skrev:

BrajjAxx skrev:

Aha, så jag kan aldrig ta reda på om jag har ett fk eller ft block då smile

Jorå - man kan säga att du har båda! Eller inget! tongue

Som Bensinskallen säger så finns det äldre FT-block som har de klenare stakarna, smalare lagrena etc. Men eftersom du har oljesprut på ditt så är det ett nyare block och då är det samma oavsett högtrycks- eller lättrycksturbo.

Med en viss modifikation. Som jag förstått det finns det några årsmodeller FT efter -88 ( med grövre veven ) som har samma klena stakar som tidigare, men fick sedan grövre stakar, likadana som FK senare.

Här hur var? ingen aning wink

Jo, vissa -88B och 89or ska tydligen ha de klenare delarna i motorerna. Beror säkert på att Volvo hade grejer kvar på hyllorna och byggde "gamla" motorer tills delarna tog slut istället för att slänga grejerna.
Tydligen fanns det även en del utbytesmotorer med klena delar stående ganska länge. Läste om nån som rasat sin motor runt 95-96 och då fått en utbytesmotor med klena delar i!

Lite offtopic här nu kanske, men för att gå tillbaks till tråden:
Eftersom motorn är såpass "ny" att den har oljesprut så har den garanterat de starkare delarna.

Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2011 · 1 700 Inlägg

När kom oljekylning in då? 91-92 FB har ju oljesprut, var de 91 som det blev standard på alla block i princip?

( det här är ju ontopic egentligen )

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
schnauz
9 januari 2011 · 1 758 Inlägg

Bensinskallen skrev:
När kom oljekylning in då? 91-92 FB har ju oljesprut, var de 91 som det blev standard på alla block i princip?

( det här är ju ontopic egentligen )

Säker på att FB 91-92 har det?
Vad jag vet dök oljesprut upp på turboblocken 1993, och först lite senare även på sugisarna.

B204FT/GT tror jag hade det redan från början 1989. Min B204FT är från 1991 (tror jag, kan vara från 1990 också) och den har iaf oljesprut.

Som vanligt med Volvo är det ett jäkla virr-varr. Finns sällan några exakta datum att gå efter. Även om vissa ändringar har införts till en viss årsmodell eller liknande så finns det alltid gott om undantag... Riktig djungel det här! smile

EDIT:
Nästa gång jag åker till skroten ska jag fan kolla alla block jag hittar! Tillverkningsdatum är ju ingjutet och om det är oljesprut eller inte ser man ju också lätt!

Senast redigerat av schnauz (9 januari 2011)

Almqvisst
15 december 2014 · 274 Inlägg

någon som vet om det finns någon märkning på vevaxeln om det är den grövre eller den klenare? eller får man helt enkelt prova:P vad sitter det för vev i B234F:en ? har för mig att det är den klenare men inte säker..

nixon89 klabbarpan
15 december 2014 · 3 041 Inlägg

Almqvisst skrev:
någon som vet om det finns någon märkning på vevaxeln om det är den grövre eller den klenare? eller får man helt enkelt prova:P vad sitter det för vev i B234F:en ? har för mig att det är den klenare men inte säker..

Beror på årsmodellen. Senare b230 90- har dem rejälare lagrena för veven. 87-88? Som är lågfriktions motorn. Senare 16v har den grova axeln lika dant stakarna. Dock har den tidigare bättre flöde i toppen.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang