Xenon tänder bara ibland, vad är felet ?

liquisole
4 december 2014 · 1 237 Inlägg

zleepy skrev:

liquisole skrev:
Lånar tråden och hoppas på hjälp då jag har ett liknande problem.

Har en Mazda 3 2005 med Xenon standard i halvljuset. lyset på passagerarsidan har ofta problem att tända vid kallstart, brukar hjälpa att stänga och lägga på belysningen 5-10 gånger för att få igång den. Om jag nyligen kört och bilen är varm så är det oftast inga problem för det lyset att komma igång.

Antar att det är dåliga kablar/jordning som är boven? Eller kan det vara något relä?

/MVH liquisole smile

låter mer som ballasten inte tänder som den ska...
snart kommer den nog lägga av helt, så lika bra och förbereda dig på det smile

Det var det första (och dyraste självklart) som jag hade på känn att de kunde vara.. men läste en del om folk som haft samma fel dock med eftermonteringskit, och i deras fall har det ej varit ballasten som varit boven utan det har varit brist på ström eller liknande fel...

Senast redigerat av liquisole (4 december 2014)

MammDiin
4 december 2014 · 2 019 Inlägg

zleepy skrev:

MammDiin skrev:

zleepy skrev:

låter mer som ballasten inte tänder som den ska...
snart kommer den nog lägga av helt, så lika bra och förbereda dig på det smile

Går även att testa lampan från andra sidan och se om det då funkar. Då vet man rätt så säkert om det är ballasten eller lampan det är fel på.

Självklart, fast lamporna har den egenskapen att dom antagligen funkar eller inte, medans ballasten kan leka sitt egna liv när den är på "sista versen" så säga, har haft samma problem och det är -alltid- ballasten som håller på och gå sönder när lampan vägrar tändas men tillslut gör det efter man slagit av och på halvljus några gånger...
oftast när den är kall, men den sen funkar ganska bra när den har använts och är varm..

lite som ett relä, kan både funka och inte, strular ganska friskt när det håller på och gå sönder helt och hållet smile

Ja om det är Philips eller Osram lampor så brukar lamporna sällan ha några problem före de är nästan helt slut.
Men billiga lampor kan ge samma problem där de inte tänder när de är kalla pga. att de är dåliga från fabrik helt enkelt. Och billiga lampor kan även vägrar tända när de är varma men funkar vid kallstart.

zleepy Trucker
4 december 2014 · 1 391 Inlägg

MammDiin skrev:

zleepy skrev:

MammDiin skrev:

Går även att testa lampan från andra sidan och se om det då funkar. Då vet man rätt så säkert om det är ballasten eller lampan det är fel på.

Självklart, fast lamporna har den egenskapen att dom antagligen funkar eller inte, medans ballasten kan leka sitt egna liv när den är på "sista versen" så säga, har haft samma problem och det är -alltid- ballasten som håller på och gå sönder när lampan vägrar tändas men tillslut gör det efter man slagit av och på halvljus några gånger...
oftast när den är kall, men den sen funkar ganska bra när den har använts och är varm..

lite som ett relä, kan både funka och inte, strular ganska friskt när det håller på och gå sönder helt och hållet smile

Ja om det är Philips eller Osram lampor så brukar lamporna sällan ha några problem före de är nästan helt slut.
Men billiga lampor kan ge samma problem där de inte tänder när de är kalla pga. att de är dåliga från fabrik helt enkelt. Och billiga lampor kan även vägrar tända när de är varma men funkar vid kallstart.

Jag har köpt alla mina kit från ebay/vvme/kina och det är sällan lamporna som är problemet, utan ballasterna smile
men nu sa denne person att bilen är från 2005 så antar lamporna/ballasterna är original och frågan är väl när det byttes sist, jag sätter i alla fall mina pengar på ballasten, och du tror lampan, så lär visa sig sen vad problemet är smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
liquisole
4 december 2014 · 1 237 Inlägg

zleepy skrev:

MammDiin skrev:

zleepy skrev:

Självklart, fast lamporna har den egenskapen att dom antagligen funkar eller inte, medans ballasten kan leka sitt egna liv när den är på "sista versen" så säga, har haft samma problem och det är -alltid- ballasten som håller på och gå sönder när lampan vägrar tändas men tillslut gör det efter man slagit av och på halvljus några gånger...
oftast när den är kall, men den sen funkar ganska bra när den har använts och är varm..

lite som ett relä, kan både funka och inte, strular ganska friskt när det håller på och gå sönder helt och hållet smile

Ja om det är Philips eller Osram lampor så brukar lamporna sällan ha några problem före de är nästan helt slut.
Men billiga lampor kan ge samma problem där de inte tänder när de är kalla pga. att de är dåliga från fabrik helt enkelt. Och billiga lampor kan även vägrar tända när de är varma men funkar vid kallstart.

Jag har köpt alla mina kit från ebay/vvme/kina och det är sällan lamporna som är problemet, utan ballasterna smile
men nu sa denne person att bilen är från 2005 så antar lamporna/ballasterna är original och frågan är väl när det byttes sist, jag sätter i alla fall mina pengar på ballasten, och du tror lampan, så lär visa sig sen vad problemet är smile

Det är orginal jo, vet ej när lamporna är bytta senast då jag köpte bilen nyligen. Blir att lämna in på service bara då jag inte har något intresse av att pilla på standard xenon-installationer hmm

MammDiin
4 december 2014 · 2 019 Inlägg

zleepy skrev:

MammDiin skrev:

zleepy skrev:

Självklart, fast lamporna har den egenskapen att dom antagligen funkar eller inte, medans ballasten kan leka sitt egna liv när den är på "sista versen" så säga, har haft samma problem och det är -alltid- ballasten som håller på och gå sönder när lampan vägrar tändas men tillslut gör det efter man slagit av och på halvljus några gånger...
oftast när den är kall, men den sen funkar ganska bra när den har använts och är varm..

lite som ett relä, kan både funka och inte, strular ganska friskt när det håller på och gå sönder helt och hållet smile

Ja om det är Philips eller Osram lampor så brukar lamporna sällan ha några problem före de är nästan helt slut.
Men billiga lampor kan ge samma problem där de inte tänder när de är kalla pga. att de är dåliga från fabrik helt enkelt. Och billiga lampor kan även vägrar tända när de är varma men funkar vid kallstart.

Jag har köpt alla mina kit från ebay/vvme/kina och det är sällan lamporna som är problemet, utan ballasterna smile
men nu sa denne person att bilen är från 2005 så antar lamporna/ballasterna är original och frågan är väl när det byttes sist, jag sätter i alla fall mina pengar på ballasten, och du tror lampan, så lär visa sig sen vad problemet är smile

Han skrev ju tidigare att det var det dyrare så antar det är ballasten då.

Men som sagt om det är en bil från 2005 så börjar säkert både ballasten och lamporna vara på sista versen om de inte bytts. Men ifall lamporna blivit bytta av en tidigare ägare till ett billigare alternativ så hade det inte varit omöjligt att lamporna också hade varit fel på. Och som sagt är det rätt så enkelt att testa med en annan lampa för att säkerställa att det inte är lampan det är fel på, för lite onödigt att köpa en ballast om det inte är något fel på den.

Och om du har köpt lampor och ballaster som är billiga så är det konstigt om du sällan haft defekt lampa.
Men då igen så brukar de billiga ballasterna inte ge upp för att lampan är lite trög att starta upp utan de fortsätter mata på, däremot så är original grejer gjorda att inte tända lampan om den är trög att få igång pga. säkerheten som är ett krav för att få dem godkända.

Danne_1977
4 december 2014 · 3 292 Inlägg

Det är ett år och fyra månader sen jag startade denna tråden, mycket har hänt sen dess, jag har monterat 5 stycken Bosch 225 Blue och köpte nyligen nya 55 watts xenonkitt till dessa lampor, efter jag monterat xenonet så hade jag samma fel, en lampa tänder inte ibland men låter jag dom andra vara på ett tag och sen släcker o tänder igen då kommer det andra igång åxå, så verkar som när dom andra är varma så orkar den sista komma igång åxå.. skumt, dock inte jätte allvarligt men skumt endå.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10367134_10152333723740964_883899163132970585_n.jpg?oh=5331f572dbadac2e421575f56fbf42a1&oe=551CEEA5&__gda__=1427684085_95654c4fc943f5a38cd97943fc438916

Balasterna har jag monterat utanpå lykthusen på baksidan så dom syns knappt, och jag har tätat dom med smältlim åxå för att hålla fukten borta.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
liquisole
4 december 2014 · 1 237 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Det är ett år och fyra månader sen jag startade denna tråden, mycket har hänt sen dess, jag har monterat 5 stycken Bosch 225 Blue och köpte nyligen nya 55 watts xenonkitt till dessa lampor, efter jag monterat xenonet så hade jag samma fel, en lampa tänder inte ibland men låter jag dom andra vara på ett tag och sen släcker o tänder igen då kommer det andra igång åxå, så verkar som när dom andra är varma så orkar den sista komma igång åxå.. skumt, dock inte jätte allvarligt men skumt endå.


Balasterna har jag monterat utanpå lykthusen på baksidan så dom syns knappt, och jag har tätat dom med smältlim åxå för att hålla fukten borta.

Skumt är det jo.. Det värsta är ju när man inte vet om ballasterna eller lamporna är bytta av den förra ägaren heller. Kan ju vara så tokigt att förra ägaren lagt i fel lamptyp som kanske kräver mer ström eller något? Skulle det inte vara så dyrt med nya lampor och ballaster skulle man ju köpt nytt av allt genast och provat men nu vill man ju försöka utesluta något åtminstone hmm

xeno95
15 december 2014 · 735 Inlägg

Lånar tråden.

Har 3 st 100W xenon, två av ballasterna går på samma kablar och relä
Är nåt kablekit från kina, kablarna känns tunna (2.5mm2 eller mindre..)
relä på 70A
Dessa två ballaster tänder inte alltid, kan det bero på för tunna kablar?

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Danne_1977
16 december 2014 · 3 292 Inlägg

xeno95 skrev:
Lånar tråden.

Har 3 st 100W xenon, två av ballasterna går på samma kablar och relä
Är nåt kablekit från kina, kablarna känns tunna (2.5mm2 eller mindre..)
relä på 70A
Dessa två ballaster tänder inte alltid, kan det bero på för tunna kablar?

Kablarna som är mellan balaster och lampor ska du inte behöva ändra på, innan du börjar med några nya kablar, testa nya balaster och se om dom du har är felande, taskigt att byta kablar och så var det inte felet..

Jag har 5 stycken 55 watts och det är oftast bara en som inte tänder på första försöket, oftast funkar det som det ska men inte alltid, inget större problem för mig med den saken.

Vad menar du att två balaster går på samma kablar ? alla balaster har ju eget kabelkitt som levereras från fabrik.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
xeno95
16 december 2014 · 735 Inlägg

Danne_1977 skrev:

xeno95 skrev:
Lånar tråden.

Har 3 st 100W xenon, två av ballasterna går på samma kablar och relä
Är nåt kablekit från kina, kablarna känns tunna (2.5mm2 eller mindre..)
relä på 70A
Dessa två ballaster tänder inte alltid, kan det bero på för tunna kablar?

Kablarna som är mellan balaster och lampor ska du inte behöva ändra på, innan du börjar med några nya kablar, testa nya balaster och se om dom du har är felande, taskigt att byta kablar och så var det inte felet..

Jag har 5 stycken 55 watts och det är oftast bara en som inte tänder på första försöket, oftast funkar det som det ska men inte alltid, inget större problem för mig med den saken.

Vad menar du att två balaster går på samma kablar ? alla balaster har ju eget kabelkitt som levereras från fabrik.

Menar att jag kopplat 2 ballaster med 1 reläkabelsats, alltså att relät matar ström från batteriet till 2 ballaster

Volvo S70 "Greyline" (1999)
MammDiin
16 december 2014 · 2 019 Inlägg

Danne_1977 skrev:

xeno95 skrev:
Lånar tråden.

Har 3 st 100W xenon, två av ballasterna går på samma kablar och relä
Är nåt kablekit från kina, kablarna känns tunna (2.5mm2 eller mindre..)
relä på 70A
Dessa två ballaster tänder inte alltid, kan det bero på för tunna kablar?

Kablarna som är mellan balaster och lampor ska du inte behöva ändra på, innan du börjar med några nya kablar, testa nya balaster och se om dom du har är felande, taskigt att byta kablar och så var det inte felet..

Jag har 5 stycken 55 watts och det är oftast bara en som inte tänder på första försöket, oftast funkar det som det ska men inte alltid, inget större problem för mig med den saken.

Vad menar du att två balaster går på samma kablar ? alla balaster har ju eget kabelkitt som levereras från fabrik.

Menas kablarna före ballasten, och två ballaster delar på samma relä.

Kablarna kan det väl vara, om inte annat i kombination med exempelvis dålig kontakt eller dåligt pressat någon kabelsko som skapar spänningsfall, eller strömtjuv som inte får kontakt.

xeno95
16 december 2014 · 735 Inlägg

MammDiin skrev:

Danne_1977 skrev:

xeno95 skrev:
Lånar tråden.

Har 3 st 100W xenon, två av ballasterna går på samma kablar och relä
Är nåt kablekit från kina, kablarna känns tunna (2.5mm2 eller mindre..)
relä på 70A
Dessa två ballaster tänder inte alltid, kan det bero på för tunna kablar?

Kablarna som är mellan balaster och lampor ska du inte behöva ändra på, innan du börjar med några nya kablar, testa nya balaster och se om dom du har är felande, taskigt att byta kablar och så var det inte felet..

Jag har 5 stycken 55 watts och det är oftast bara en som inte tänder på första försöket, oftast funkar det som det ska men inte alltid, inget större problem för mig med den saken.

Vad menar du att två balaster går på samma kablar ? alla balaster har ju eget kabelkitt som levereras från fabrik.

Menas kablarna före ballasten, och två ballaster delar på samma relä.

Kablarna kan det väl vara, om inte annat i kombination med exempelvis dålig kontakt eller dåligt pressat någon kabelsko som skapar spänningsfall, eller strömtjuv som inte får kontakt.

Styrningen har jag tagit genom att ta strymströmkabel från ena ballasten, tvinnat ihop med styrströmkabel från dessa 2 ballaster och satt sockerbit till helljusets matning. Kanske det blir dålig kontakt här..

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang