Volvo 740 vit rök, för mycket bensin?

Tobias123
13 december 2014 · 50 Inlägg

Någon som har några nya insikter? Börjar få slut på saker att kolla och skulle verkligen uppskatta lite nya, om så galna, idéer på vad som kan vara fel.
smile

Dr_struts
13 december 2014 · 1 861 Inlägg

Tobias123 skrev:
Någon som har några nya insikter? Börjar få slut på saker att kolla och skulle verkligen uppskatta lite nya, om så galna, idéer på vad som kan vara fel.
smile

Luftmassemätare? Olja i avgaset? Drar den nå olja? Luktar det avgaser ur olje lockets hål?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tobias123
13 december 2014 · 50 Inlägg

Luftmassemätaren är provad, drar ingen olja och luktar inte soppa i oljelocket. Drar inte heller något vatten.
Mvh
/Tobbe

zemet
14 december 2014 · 4 038 Inlägg

Min turbo fick väldigt ojämn gång och pendlade mellan typ 600-1800 rpm när jag hade lekage efter lmm. Ta en burk startgas och spraya runt luftfilter och insug mm och se om den ändrar gången.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Dr_struts
14 december 2014 · 1 861 Inlägg

Tobias123 skrev:
Luftmassemätaren är provad, drar ingen olja och luktar inte soppa i oljelocket. Drar inte heller något vatten.
Mvh
/Tobbe

Ingen rolig polare som haft i spill olja i avgas? x)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Meaganeowner
14 december 2014 · 2 250 Inlägg

Har dunkar med diesel, ren bensin o oljeblandad bensin till motorsåg.
Hur som haver blev det lite fel, så det blev diesel 1 liter i dunken med 20 liter ren bensin.

Blandade sen 5 liter av denna soppa till motorsågen (1 dl tvåtaktsolja på 5 liter vad jag trodde ren bensin ).

Herre min jösse, vad motorsågen rykte. Vit tjock rök, men den gick. Såg inte alla grenar, som skulle kapas på de fällda träden. Hostattacker kom tätt. Nåväl, en motorsåg är inte vattenkyld.

Tänkte köra upp resten av den diselblandade bensinen i traktorn , men den vägrade starta på detta.


Kommer ihåg när jag rensade bort sot på kolvarna till en gubbkörd 740. Sot på kolven slog emot toppen, med ett fruktansvärt knackande som följd. Gjorde så här enligt ett råd från Volvobilmeck.

Åkte ut i skogen. Startade bilen, fattade först inte varför. Lossade stora slangen mellan filter o förgasare. Fyllde en liten petflaska med diesel. Gav halvgas, kanske 3000 varv. Doppade i en smal slang i flaskan, andra änden in i förgasaren, till o från, så att motorn inte stannade.

Katalytisk förbränning av sot! Jisses,  vad det rök! Vit kraftig rök! Lovar att en pannlampa inte hjälpt. Kände mig fram.

Så oförbränd olja ger vitlök. Endera har du diesel i tanken, eller en turbo som läcker olja ut i avgasröret, där den blir upphettad.

Meaganeowner
14 december 2014 · 2 250 Inlägg

Vitrök som uppvisningsplan lämnar efter sig i luften, är inget annat än upphettad dieselolja.

Tobias123
14 december 2014 · 50 Inlägg

Tack för svar! Den drar inte någon tjuvluft heller och tyvärr så är det inte diesel i soppan, det hade varit lätt att åtgärda. Ingen spillolja heller wink

Dr_struts
14 december 2014 · 1 861 Inlägg

Tobias123 skrev:
Tack för svar! Den drar inte någon tjuvluft heller och tyvärr så är det inte diesel i soppan, det hade varit lätt att åtgärda. Ingen spillolja heller wink

Har du tillgång till avgasprovare? Kanske skulle gå och spåra vad det är om man visste vilket värde som sticker iväg om det gör det? Vet inte bara en tanke jag fick... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tobias123
15 december 2014 · 50 Inlägg

Låter som en bra idé! Ska höra med en bilmeckskompis om han kan testa avgaserna. Men det borde väl ändå inte kunna vara tändningen eller någon annan "inställning" eller hur? Det känns som att något är trasigt då den pendlar och har sig?

Borde väl inte vara oljeläckage heller då röken är vit och inte grå/svart som den blir när det är olja i cylindrarna. (?)

(Har provat att ställa tändningen och det hjälpte inte)

Dr_struts
16 december 2014 · 1 861 Inlägg

Tobias123 skrev:
Låter som en bra idé! Ska höra med en bilmeckskompis om han kan testa avgaserna. Men det borde väl ändå inte kunna vara tändningen eller någon annan "inställning" eller hur? Det känns som att något är trasigt då den pendlar och har sig?

Borde väl inte vara oljeläckage heller då röken är vit och inte grå/svart som den blir när det är olja i cylindrarna. (?)

(Har provat att ställa tändningen och det hjälpte inte)

Tändningen ska inte ha sån effekt... tongue Det är ju helt sjukt hur det inte kan va något läckage... När polaren kollar avgasvärdena be han hålla sonden över olje locket samt epantionskärlet när dom är öppna med så ser ni om det kommer avgaser! tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tobias123
23 december 2014 · 50 Inlägg

Nu har vi bytt lambdasonden och tyvärr utan effekt. Bilen fortsätter att ryka och lukta bensin och hostar till då och då, med en ännu större rökpust som resultat. Den pendlar också mycket på tomgången , går upp till 2000 varv utan problem och går upp till 3500 då och då för att sedan sjunka ner till 1100.

Har inte kunnat kolla avgasvärdena än. Några idéer? smile

Tobias123
23 december 2014 · 50 Inlägg

Såhär ser stiften ut....

Tobias123
23 december 2014 · 50 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207547/207547-ad6c34c5a0ac425f42c1b08c28fb07f0_tn.jpg

zemet
23 december 2014 · 4 038 Inlägg

haha:) Den går aningen fett:D

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Dr_struts
26 december 2014 · 1 861 Inlägg

Testat byta BTR?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tobias123
26 december 2014 · 50 Inlägg

vad är en BTR? wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 december 2014 · 3 730 Inlägg

Tobias123 skrev:
vad är en BTR? wink

Bränsletrycksregulator

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Tobias123
27 december 2014 · 50 Inlägg

okej, nej det har vi inte, var sitter den? smile

Dr_struts
27 december 2014 · 1 861 Inlägg

Tobias123 skrev:
okej, nej det har vi inte, var sitter den? smile

Sitter en klocka vid fuelrailen! Händer att den går sönder då blir det bara max smet på soppa hela tiden ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang