Saab 9-5 Aero 00 multipe cylinder missfire ( p0300 ) Går skit.

Mreque89 Oturen själv
11 juli 2014 · 593 Inlägg

Tjena, har en saab 9-5 aero årsm 2000 som går lite knasigt. 32000 mil på mätarn och tvärkassa subframebussningar som ska bytas snart.

Får ingen motorlampa men en felkod i pending ( Tomgång/körning ) ibland.  P0300

När man startar märker man inte av det så mycket men låter man den stå i några sekunder och ger den lite gas några gånger så börjar den misstända ganska mycket på tomgång, och detta sker även under körning.

Iom detta så vill bilen inte släppa på något laddtryck, laddar aldrig på fullt till mellan det orangea och röda men laddar turbon på ( vilket den bara vill om jag låter den varva i 2500-3000 en stund innan jag gasar till mer )
så släpper den bara igenom det. Alltså får jag ingen kraft.

Vid 3000RPM så känns det som den stallar, vill ej ge mer kraft och känns som kraftiga misständningar.

P0300 är den enda felkod jag kan få ut vid körning och ingen vid motor av, lambdavärden ser ut att pendla som dem ska men mitt vakum ligger på 12,5hg på tomgång. ( sambons aero som är ett år nyare har cirka 19hg )

Letat som en jävel efter vacumläckor men hittar inget varesej med ögon och öron eller med startgas..

enda jag vet sett är lite tveksamt är V-band fästet mellan sugrör och turbo ( tror det är tätt men fästet är lite misshandlat )

det jag testat byta är Tändkasset och magnetventil. Tändstiften är helt sprillans ( Ja det är platina stiften ) och olja och filter med ( hade samma problem innan service ) bytt massa vacumslang och backventiler fungerar ( Ny mellan insug och vevhus vent).

Vad ska jag felsöka ?
Kompressionstest ska jag utföra på onsdag och jag hoppas innerligen att det är okey.. ska försöka trycktesta ifrån LMM och frammåt med..

blir smått skadad av detta, borde jag inte få någon mer felkod om en komponent var trasig?

Tack på förhand! Bor i varberg om någon är Saabguru och vill ge det en gas eller två.

Brum
AeroMackan
11 juli 2014 · 607 Inlägg

skulle testa att byta spridare med tanke på felkoden. Eller så köper du spridarrengöring så kan de också hjälpa.

Senast redigerat av AeroMackan (11 juli 2014)

Mreque89 Oturen själv
11 juli 2014 · 593 Inlägg

AeroMackan skrev:
skulle testa att byta spridare med tanke på felkoden. Eller så köper du spridarrengöring så kan de också hjälpa.

kört redline bränslesystems rengöring men ingen skillnad, dem kanske läcker igenom ?

Brum
Gizmojohan
11 juli 2014 · 3 295 Inlägg

Igensatt katalysator? Har du orginalsystem på? Låger som så eftersom den inte verkar kunna varva ur ordentligt, vanligt att innehållet i första katten lossaroch ramlar ner i den Nedre och sätter igen den..

Mreque89 Oturen själv
11 juli 2014 · 593 Inlägg

Slave_joe skrev:
Igensatt katalysator? Har du orginalsystem på? Låger som så eftersom den inte verkar kunna varva ur ordentligt, vanligt att innehållet i första katten lossaroch ramlar ner i den Nedre och sätter igen den..

Ganska säker på att katten är okey då den precis gick igenom besiktning?.

Brum
Mreque89 Oturen själv
12 juli 2014 · 593 Inlägg

Någon som har lite gott å blandat till en 00 aero tex insprut LMM etc etc får ni gärna höra av er.
Både jag å min sambo har 00 och 01 9-5 aero sedaner så kan behövas smile

Brum
_Ekholm_
16 december 2014 · 44 Inlägg

Hittade du felet?

För har fått exakt likadant sad

Sluta läs min signatur, Den är min!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang