Extraljus Led eller Xenon?

Ferrari17
16 december 2014 · 11 Inlägg

Behöver extraljus till bilen och undrar om man ska köra på LED eller Xenon? Vad kör ni på och vad är fördelarna respektive nackdelarna de olika teknikerna?

Hittat följande Led
http://www.ljusgiganten.se/178-3-pack-g … l-60w.html

Xenon
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … xenon.html

rolleyes:
Tack!

Concretum
16 december 2014 · 67 Inlägg

Den största skillnaden är väl att led ger full kraft direkt, men xenon tar det ett litet tag innan de får full kraft.

just nu har jag led på min bil och de tänds fortare än halogen lyset. Fast de kan väl bero på annat med elen i min bil.

Senast redigerat av Concretum (16 december 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2014 · 26 114 Inlägg

Concretum skrev:
Den största skillnaden är väl att led ger full kraft direkt, men xenon tar det ett litet tag innan de får full kraft.

just nu har jag led på min bil och de tänds fortare än halogen lyset. Fast de kan väl bero på annat med elen i min bil.

Det negativa med LED kontra Xenon är att LED idag inte har längden som Xenon uppnår.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Glesmark
16 december 2014 · 1 938 Inlägg

Mack skrev:

Concretum skrev:
Den största skillnaden är väl att led ger full kraft direkt, men xenon tar det ett litet tag innan de får full kraft.

just nu har jag led på min bil och de tänds fortare än halogen lyset. Fast de kan väl bero på annat med elen i min bil.

Det negativa med LED kontra Xenon är att LED idag inte har längden som Xenon uppnår.

Inte dom med lins heller?

Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2014 · 26 114 Inlägg

Glesmark skrev:

Mack skrev:

Concretum skrev:
Den största skillnaden är väl att led ger full kraft direkt, men xenon tar det ett litet tag innan de får full kraft.

just nu har jag led på min bil och de tänds fortare än halogen lyset. Fast de kan väl bero på annat med elen i min bil.

Det negativa med LED kontra Xenon är att LED idag inte har längden som Xenon uppnår.

Inte dom med lins heller?

Finns väl LED-modeller som lyser långt också, men mig veterligen inte lika långt som Xenon, nej.
Om jag har fel om mitt påstående så får någon självklart rätta mig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

Det är svårt att säga vilken som är bäst för dig, det beror på så många saker. Hur ser vägarna ut där du kör? Kör du många mörka sträckor där det är mycket trafik? Vill du kunna tända extraljusen mellan mötena? Om du svarar ja på de här två frågorna så är antagligen LED ett bättre alternativ för dig, då det dels tål att starta/stänga av betydligt bättre än xenon (xenonlamporna mår dåligt av att fipplas på och av hela tiden).

Om man har xenon och möter någon på en landsväg så går det finfint, mötet tar antagligen bara några sekunder och sedan startar man upp igen. Då är xenonlampan fortfarande varm och tänder snabbt. Men om man måste köra i ett par minuter med lampan släckt (på grund av många möten på rad t ex) och sedan tänder så har lampan hunnit kallna en del och kan ta längre tid på sig att tända. Det är det som sliter på lampan.

Om jag själv hade valet så skulle jag troligtvis välja xenon, då det dels är billigare och dels lämpar sig för min körning. Jag kör mycket landsväg med relativt lite trafik. Men jag är även sugen på en 50" LED-ramp på taket, blir en helt annan spridning och väldigt jämnt ljus sägs det. Plus att man då ser ner i dikeskanterna, vilket man inte gör med traditionella extraljus monterade ovanför regskylten.

Pierre2JZ
20 december 2014 · 71 Inlägg

Mack skrev:

Glesmark skrev:

Mack skrev:
Det negativa med LED kontra Xenon är att LED idag inte har längden som Xenon uppnår.

Inte dom med lins heller?

Finns väl LED-modeller som lyser långt också, men mig veterligen inte lika långt som Xenon, nej.
Om jag har fel om mitt påstående så får någon självklart rätta mig.

Det beror ju på vad du vill betala, Vision X light cannon serien lyser ju minst lika bra som ett xenonljus.

Sammoons LED alltså dom som säljs som PBE, Viklight osv är ju annars jäkligt prisvärda.

Över 700m vid 1 Lux för 225mm varianten exempelvis.

Här är en bild på mina 5 PBE225, 600m till huset på högersidan, bilden dock lite överexponerad på vägen strax framför bilen, annars får man inte med längden wink
Gick från 5 NBB225 med 100W xenon och dessa lyser i mitt tycke bättre.
http://s22.postimg.org/xcactzrkh/10827949_10152640680569064_2787955009972781949_o.jpg

Senast redigerat av Pierre2JZ (20 december 2014)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
MammDiin
20 december 2014 · 2 016 Inlägg

Pierre2JZ skrev:

Mack skrev:

Glesmark skrev:

Inte dom med lins heller?

Finns väl LED-modeller som lyser långt också, men mig veterligen inte lika långt som Xenon, nej.
Om jag har fel om mitt påstående så får någon självklart rätta mig.

Det beror ju på vad du vill betala, Vision X light cannon serien lyser ju minst lika bra som ett xenonljus.

Sammoons LED alltså dom som säljs som PBE, Viklight osv är ju annars jäkligt prisvärda.

Över 700m vid 1 Lux för 225mm varianten exempelvis.

Här är en bild på mina 5 PBE225, 600m till huset på högersidan, bilden dock lite överexponerad på vägen strax framför bilen, annars får man inte med längden wink
Gick från 5 NBB225 med 100W xenon och dessa lyser i mitt tycke bättre.
http://www.hidplanet.com/forums/attachm … 1417271239

Man måste vara medlem på Hidplanet för att kunna se bilden. Men svårt att få med bredden på ljuset ändå verkar det som.
Finns PBE225 med olika ljusbild? Och de är 20W mera än xenon du hade så borde helt enkelt lysa lite bättre då kan man tycka.

Pierre2JZ
20 december 2014 · 71 Inlägg

MammDiin skrev:

Pierre2JZ skrev:

Mack skrev:
Finns väl LED-modeller som lyser långt också, men mig veterligen inte lika långt som Xenon, nej.
Om jag har fel om mitt påstående så får någon självklart rätta mig.

Det beror ju på vad du vill betala, Vision X light cannon serien lyser ju minst lika bra som ett xenonljus.

Sammoons LED alltså dom som säljs som PBE, Viklight osv är ju annars jäkligt prisvärda.

Över 700m vid 1 Lux för 225mm varianten exempelvis.

Här är en bild på mina 5 PBE225, 600m till huset på högersidan, bilden dock lite överexponerad på vägen strax framför bilen, annars får man inte med längden wink
Gick från 5 NBB225 med 100W xenon och dessa lyser i mitt tycke bättre.
http://s22.postimg.org/xcactzrkh/108279 … 1949_o.jpg

Man måste vara medlem på Hidplanet för att kunna se bilden. Men svårt att få med bredden på ljuset ändå verkar det som.
Finns PBE225 med olika ljusbild? Och de är 20W mera än xenon du hade så borde helt enkelt lysa lite bättre då kan man tycka.

Bytte bildadress wink

Dom lyser varken längre eller bredare på så vis, men själva ljusbilden som blir går ej att få med en reflektor, inte i nått extraljus med xenon eller halogen jag sett iaf,
jämför jag med NBB225 pencil så slår ju dessa dom på fingrarna tack vare att ljusbilden är helt jämn utan en stark punkt i mitten, likt en klassisk ficklampa där det är starkt i en liten punkt och sedan en svagare cirkel utanför.
PBE har en stor stark cirkel med ljus som ger en jämn ljusbild både på vägen och en bra bit upp i träden, ja vad ska man med ljus i träden till tänker väl de flesta, jo det är jäkligt behagligt att ha ljust överallt istället för massa hotspots som ögonen lätt kan fastna omedvetet i.

Än så länge finns dom enbart i pencil, men det skall komma antingen filter eller annan optik med linser för bredare ljusbild.

Svårt att få med allt ljus som vanligt, https://www.youtube.com/watch?v=t3YteiInEZ4

Senast redigerat av Pierre2JZ (20 december 2014)

Toyota Tundra "The Daymaker" (2007)
qazse
20 december 2014 · 178 Inlägg

nu antar jag ju iofs bara saker, men ändå.
jag antar att du inte tänker ha bara ETT extraljus varesig du kör med led eller xenon (förutom möjligtvis om du kör med ledramp) finns det någon anledning till att inte kombinera dom båda sorterna?

ledramp/led lampor för att direkt lysa upp framför bilen och xenon som kommer lite senare för att få längden.

MammDiin
20 december 2014 · 2 016 Inlägg

Pierre2JZ skrev:
Bytte bildadress wink

Dom lyser varken längre eller bredare på så vis, men själva ljusbilden som blir går ej att få med en reflektor, inte i nått extraljus med xenon eller halogen jag sett iaf,
jämför jag med NBB225 pencil så slår ju dessa dom på fingrarna tack vare att ljusbilden är helt jämn utan en stark punkt i mitten, likt en klassisk ficklampa där det är starkt i en liten punkt och sedan en svagare cirkel utanför.
PBE har en stor stark cirkel med ljus som ger en jämn ljusbild både på vägen och en bra bit upp i träden, ja vad ska man med ljus i träden till tänker väl de flesta, jo det är jäkligt behagligt att ha ljust överallt istället för massa hotspots som ögonen lätt kan fastna omedvetet i.

Än så länge finns dom enbart i pencil, men det skall komma antingen filter eller annan optik med linser för bredare ljusbild.

Svårt att få med allt ljus som vanligt, https://www.youtube.com/watch?v=t3YteiInEZ4

Bra det så ser även de som inte är inloggade på hidplanet bilden direkt smile

Men exempelvis Sim pencil med xenon och speciellt IPF superrally 9316 ser enligt testets bilder ut lite som din beskrivning, men med lite starkare kärna: http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 092003.pdf
Men man kan väl säga att alla godkända extraljus är gjorda att monteras i par så säkert därför de oftast har lite starkare i mitten och svagare desto längre ut man kommer.

Och har man flera extraljus exempelvis 4 eller fler så gör det inget fastän de lyser en stor cirkel, men med ett par extraljus så blir det inte så bra med två cirklar av ljus enligt mig. Dessutom kommer nedre delen av ljusbilden vanligtvis lite störande nära bilen så man får en starkare punkt där istället för rakt fram.

patrikke
20 december 2014 · 1 749 Inlägg

MammDiin skrev:

Pierre2JZ skrev:
Bytte bildadress wink

Dom lyser varken längre eller bredare på så vis, men själva ljusbilden som blir går ej att få med en reflektor, inte i nått extraljus med xenon eller halogen jag sett iaf,
jämför jag med NBB225 pencil så slår ju dessa dom på fingrarna tack vare att ljusbilden är helt jämn utan en stark punkt i mitten, likt en klassisk ficklampa där det är starkt i en liten punkt och sedan en svagare cirkel utanför.
PBE har en stor stark cirkel med ljus som ger en jämn ljusbild både på vägen och en bra bit upp i träden, ja vad ska man med ljus i träden till tänker väl de flesta, jo det är jäkligt behagligt att ha ljust överallt istället för massa hotspots som ögonen lätt kan fastna omedvetet i.

Än så länge finns dom enbart i pencil, men det skall komma antingen filter eller annan optik med linser för bredare ljusbild.

Svårt att få med allt ljus som vanligt, https://www.youtube.com/watch?v=t3YteiInEZ4

Bra det så ser även de som inte är inloggade på hidplanet bilden direkt smile

Men exempelvis Sim pencil med xenon och speciellt IPF superrally 9316 ser enligt testets bilder ut lite som din beskrivning, men med lite starkare kärna: http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 092003.pdf
Men man kan väl säga att alla godkända extraljus är gjorda att monteras i par så säkert därför de oftast har lite starkare i mitten och svagare desto längre ut man kommer.

Och har man flera extraljus exempelvis 4 eller fler så gör det inget fastän de lyser en stor cirkel, men med ett par extraljus så blir det inte så bra med två cirklar av ljus enligt mig. Dessutom kommer nedre delen av ljusbilden vanligtvis lite störande nära bilen så man får en starkare punkt där istället för rakt fram.

Testet säger ju inget om vilka ballaster och lampor de använt.
Inte ens W utom på slutet.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
MammDiin
20 december 2014 · 2 016 Inlägg

patrikke skrev:

MammDiin skrev:

Pierre2JZ skrev:
Bytte bildadress wink

Dom lyser varken längre eller bredare på så vis, men själva ljusbilden som blir går ej att få med en reflektor, inte i nått extraljus med xenon eller halogen jag sett iaf,
jämför jag med NBB225 pencil så slår ju dessa dom på fingrarna tack vare att ljusbilden är helt jämn utan en stark punkt i mitten, likt en klassisk ficklampa där det är starkt i en liten punkt och sedan en svagare cirkel utanför.
PBE har en stor stark cirkel med ljus som ger en jämn ljusbild både på vägen och en bra bit upp i träden, ja vad ska man med ljus i träden till tänker väl de flesta, jo det är jäkligt behagligt att ha ljust överallt istället för massa hotspots som ögonen lätt kan fastna omedvetet i.

Än så länge finns dom enbart i pencil, men det skall komma antingen filter eller annan optik med linser för bredare ljusbild.

Svårt att få med allt ljus som vanligt, https://www.youtube.com/watch?v=t3YteiInEZ4

Bra det så ser även de som inte är inloggade på hidplanet bilden direkt smile

Men exempelvis Sim pencil med xenon och speciellt IPF superrally 9316 ser enligt testets bilder ut lite som din beskrivning, men med lite starkare kärna: http://egmont-media.s3-website-eu-west- … 092003.pdf
Men man kan väl säga att alla godkända extraljus är gjorda att monteras i par så säkert därför de oftast har lite starkare i mitten och svagare desto längre ut man kommer.

Och har man flera extraljus exempelvis 4 eller fler så gör det inget fastän de lyser en stor cirkel, men med ett par extraljus så blir det inte så bra med två cirklar av ljus enligt mig. Dessutom kommer nedre delen av ljusbilden vanligtvis lite störande nära bilen så man får en starkare punkt där istället för rakt fram.

Testet säger ju inget om vilka ballaster och lampor de använt.
Inte ens W utom på slutet.

Ja det har jag också undrat över, men misstänker det är 35W när de inte heller skriver ut det på andra med 35W xenon. Hittar någon sorts info på hemsidan som finns i beskrivningen: http://www.billjus.se/extraljus/xenon-e … ronik.html

Ferrari17
23 december 2014 · 11 Inlägg

Tack för alla svar! Det finns alltid två sidor av myntet.

Jag gick på ledlamporna och har nu installerat dem och är väldigt nöjd. Kör en del i mörka skogar med lång intervall innan man får mötande bilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang