Xenonkonvertering ''The right way'' Bixenon projektor uppgradering

granadadr
24 november 2014 · 7 289 Inlägg

var kan man hitta riktiga xenon projektorer?? jag har ju vanliga projektorlampor och borde ju ej vara såååå svårt att montera för xenon,, visst ej lagligt osv,, men blir ju iaf bra smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
christAfer Wärmland
24 november 2014 · 943 Inlägg

it_mutt skrev:

christAfer skrev:

V70Drive skrev:
Missade det, sorry tongue annars så kan du ju kolla på ebay.co.uk och välja inom EU så får du ju snabbare smile

Hittade ett par där som jag beställde. Dock H1, men det får väl duga. Sen beställt h1-xenon kit, och denna veckan blir det att köpa Polymetylmetakrylat och fixa klarglas.

Någon som vet något bra material som man kan gjuta av glas med? Som härdar hyfsat snabbt, så inte betong. Funkar gips eller?

Blir inte "the right way", men bättre än i en reflektorstrålkastare iaf smile

Jo, vet det. Får köra på "the right way" i framtiden i mer avancerade byggen. cool

granadadr skrev:
var kan man hitta riktiga xenon projektorer?? jag har ju vanliga projektorlampor och borde ju ej vara såååå svårt att montera för xenon,, visst ej lagligt osv,, men blir ju iaf bra smile

Finns grejer på ebay, och theretrofitsource.com

Ööööööööööööh.....
Gamer
9 december 2014 · 130 Inlägg

när jag monterade på min 940 så använde jag ett räläkablage för h4 bixenon med ''magnetförflyttning'' av lampan för att styra skölden annars så hade jag problem med att den släckte lampan när man kopplade på helljuset.

dom projektorerna jag har är mini h1 projektorer men det finns ju projektorer med likande fastsättning och storlek som dom men med d2s. dock så verkar det inte vara så stor prestandaskillnad mellan dem och h1 modellen.

har nu 3st uppsättningar projektorer 2st mini h1(2,5'') och ett par fx-r(3'') samt ett par med bmw X5 äkta LED dimljus som bara ligger och väntar på att man ska hitta någon kul användning för då jag har xenon från början på bruksbilen nu mer smile

blir nog att sätta FX-R projektorerna på Bmw 740in när jag bara har rullat den genom besiktningen

och LED dimljusen blir nog att montera på 1-an så att man får lagliga E-märkta led dimljus som faktiskt har en funktion och inte bara ska synas!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
MammDiin
9 december 2014 · 2 019 Inlägg

Gamer skrev:
när jag monterade på min 940 så använde jag ett räläkablage för h4 bixenon med ''magnetförflyttning'' av lampan för att styra skölden annars så hade jag problem med att den släckte lampan när man kopplade på helljuset.

dom projektorerna jag har är mini h1 projektorer men det finns ju projektorer med likande fastsättning och storlek som dom men med d2s. dock så verkar det inte vara så stor prestandaskillnad mellan dem och h1 modellen.

har nu 3st uppsättningar projektorer 2st mini h1(2,5'') och ett par fx-r(3'') samt ett par med bmw X5 äkta LED dimljus som bara ligger och väntar på att man ska hitta någon kul användning för då jag har xenon från början på bruksbilen nu mer smile

blir nog att sätta FX-R projektorerna på Bmw 740in när jag bara har rullat den genom besiktningen

och LED dimljusen blir nog att montera på 1-an så att man får lagliga E-märkta led dimljus som faktiskt har en funktion och inte bara ska synas!

Själv fixade jag egna relä och kablar när jag monterade bixenon projektorerna, men var rätt så länge sen och reläkablage för H4 som jag valde till ballasterna såg inte värst bra ut i mina ögon så blev att fixa eget. Men idag så ser de helt bra ut de som följer med.

Hur många watt drar ett av de led dimljus du har? Och hur är ljusbilden?
Funderat själv på att köpa några Led dimljus. Men inte blivit av när de antingen varit rätt så dyra eller så hade de varit några original som inte varit det enklaste att få monterade på ett bra sätt.

Har för tillfället Hella Micro DE dimljus som lyser riktigt bra med 35W H3 xenon i och bredden på ljuset är riktigt bra om man vinklar dem lite utåt.
Men en nackdel är att de har en rätt så mjuk cutoff så kan vara att de bländar lite. Men å andra sidan så de projektorer jag hade innan så hade en skarp cutoff, så när man körde med dem på dagtid så var de flera som blinkade för att de syntes så dåligt att de lyste, fastän de var 35W xenon i dem.

Gamer
11 december 2014 · 130 Inlägg

led dimljusen finns på theretrofitsource i closeout sektionen, finns även bild på ljusbilden där. watt har jag ingen aning om men det är 2st ytmonterade dioder med en i övre reflektorn och en för undre. det lilla jag provat så lyser dem bra och dom är breda då dom är gjorda för bilar med statiskt kurvljus.

har i 1-an led varselljus så tycker att det skulle se dumt ut med led parkeringsljus och halogen dimljus om man skulle känna för att köra så ibland då all instrumentbelysning slocknar då varselljusen är på tongue

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
MammDiin
11 december 2014 · 2 019 Inlägg

Ja de ser ut att lysa brett och inget onödigt ljus neråt heller. Men de måste väl minst vara på 20 watt per dimljus för att lysa tillräckligt skulle man tycka. Du har ingen multimeter du kan mäta med?

Hur upplever du färgtemperaturen på dem då? Enligt bilden skulle jag gissa mellan 5000K och 6000K, men det vore inte så optimalt om man huvudsakligen tänkt använda dem som dimljus i dåligt väder.

Hur tror du de skulle funka att köra med dem dagtid istället för halvljuset då? Tycker cutoffen är rätt så skarp så kanske de syns dåligt?

Funderade själv också på att köpa dem när de kom upp på sidan men blev Hella istället när jag visste att de bara var att skruva dit utan modifieringar. Men nu så är jag intresserad av antingen DRL eller några billiga men bra dimljus att ha istället för halvljuset dagtid på en annan bil. Och vore inte fel med dimljus ifall man vill kunna se lite extra när det är dåligt väder.

Ja ser lite konstigt ut med halogen och led blandat, men 3000K i dimljusen ser inte helt fel ut fastän man har vitt ljus upptill tycker jag.

Gamer
12 december 2014 · 130 Inlägg

MammDiin skrev:
Ja de ser ut att lysa brett och inget onödigt ljus neråt heller. Men de måste väl minst vara på 20 watt per dimljus för att lysa tillräckligt skulle man tycka. Du har ingen multimeter du kan mäta med?

Hur upplever du färgtemperaturen på dem då? Enligt bilden skulle jag gissa mellan 5000K och 6000K, men det vore inte så optimalt om man huvudsakligen tänkt använda dem som dimljus i dåligt väder.

Hur tror du de skulle funka att köra med dem dagtid istället för halvljuset då? Tycker cutoffen är rätt så skarp så kanske de syns dåligt?

Funderade själv också på att köpa dem när de kom upp på sidan men blev Hella istället när jag visste att de bara var att skruva dit utan modifieringar. Men nu så är jag intresserad av antingen DRL eller några billiga men bra dimljus att ha istället för halvljuset dagtid på en annan bil. Och vore inte fel med dimljus ifall man vill kunna se lite extra när det är dåligt väder.

Ja ser lite konstigt ut med halogen och led blandat, men 3000K i dimljusen ser inte helt fel ut fastän man har vitt ljus upptill tycker jag.

tog fram och tittade på dom och det står ''12v 10w'' på varje

färgtemp är nog kring 5-6000k skulle jag vilja säga så ungefär som original xenon. sen hur dom syns är ju svårt att säga då jag inte har sett dom på varken någon annan bil ''in action'' eller provat dom själv, men skulle gissa på att det är nog inte helt olikt original dimljus på dom flesta andra bilar.

dom är ju 100% E-märkta och sitter i liknande modell på många nyare bmw med viss extrautrustning

Senast redigerat av Gamer (12 december 2014)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
MammDiin
12 december 2014 · 2 019 Inlägg

Gamer skrev:

MammDiin skrev:
Ja de ser ut att lysa brett och inget onödigt ljus neråt heller. Men de måste väl minst vara på 20 watt per dimljus för att lysa tillräckligt skulle man tycka. Du har ingen multimeter du kan mäta med?

Hur upplever du färgtemperaturen på dem då? Enligt bilden skulle jag gissa mellan 5000K och 6000K, men det vore inte så optimalt om man huvudsakligen tänkt använda dem som dimljus i dåligt väder.

Hur tror du de skulle funka att köra med dem dagtid istället för halvljuset då? Tycker cutoffen är rätt så skarp så kanske de syns dåligt?

Funderade själv också på att köpa dem när de kom upp på sidan men blev Hella istället när jag visste att de bara var att skruva dit utan modifieringar. Men nu så är jag intresserad av antingen DRL eller några billiga men bra dimljus att ha istället för halvljuset dagtid på en annan bil. Och vore inte fel med dimljus ifall man vill kunna se lite extra när det är dåligt väder.

Ja ser lite konstigt ut med halogen och led blandat, men 3000K i dimljusen ser inte helt fel ut fastän man har vitt ljus upptill tycker jag.

tog fram och tittade på dom och det står ''12v 10w'' på varje

färgtemp är nog kring 5-6000k skulle jag vilja säga så ungefär som original xenon. sen hur dom syns är ju svårt att säga då jag inte har sett dom på varken någon annan bil ''in action'' eller provat dom själv, men skulle gissa på att det är nog inte helt olikt original dimljus på dom flesta andra bilar.

dom är ju 100% E-märkta och sitter i liknande modell på många nyare bmw med viss extrautrustning

Okej så kanske 1000 lumen per dimljus då. Lyser väl kanske lite svagare än 55W halogen då, men drar förstås mycket mindre ström, och har finare ljusbild än de flesta:) Men projektorer har ju avskärmning också så det tar bort en del av ljuset också så då borde de väl inte lysa direkt sämre än 55W halogen i projektordimljus?

Kanske de passar utan större modifiering på din BMW 118D?
Hur höga är dem?

Gamer
13 december 2014 · 130 Inlägg

MammDiin skrev:

Gamer skrev:

MammDiin skrev:
Ja de ser ut att lysa brett och inget onödigt ljus neråt heller. Men de måste väl minst vara på 20 watt per dimljus för att lysa tillräckligt skulle man tycka. Du har ingen multimeter du kan mäta med?

Hur upplever du färgtemperaturen på dem då? Enligt bilden skulle jag gissa mellan 5000K och 6000K, men det vore inte så optimalt om man huvudsakligen tänkt använda dem som dimljus i dåligt väder.

Hur tror du de skulle funka att köra med dem dagtid istället för halvljuset då? Tycker cutoffen är rätt så skarp så kanske de syns dåligt?

Funderade själv också på att köpa dem när de kom upp på sidan men blev Hella istället när jag visste att de bara var att skruva dit utan modifieringar. Men nu så är jag intresserad av antingen DRL eller några billiga men bra dimljus att ha istället för halvljuset dagtid på en annan bil. Och vore inte fel med dimljus ifall man vill kunna se lite extra när det är dåligt väder.

Ja ser lite konstigt ut med halogen och led blandat, men 3000K i dimljusen ser inte helt fel ut fastän man har vitt ljus upptill tycker jag.

tog fram och tittade på dom och det står ''12v 10w'' på varje

färgtemp är nog kring 5-6000k skulle jag vilja säga så ungefär som original xenon. sen hur dom syns är ju svårt att säga då jag inte har sett dom på varken någon annan bil ''in action'' eller provat dom själv, men skulle gissa på att det är nog inte helt olikt original dimljus på dom flesta andra bilar.

dom är ju 100% E-märkta och sitter i liknande modell på många nyare bmw med viss extrautrustning

Okej så kanske 1000 lumen per dimljus då. Lyser väl kanske lite svagare än 55W halogen då, men drar förstås mycket mindre ström, och har finare ljusbild än de flesta:) Men projektorer har ju avskärmning också så det tar bort en del av ljuset också så då borde de väl inte lysa direkt sämre än 55W halogen i projektordimljus?

Kanske de passar utan större modifiering på din BMW 118D?
Hur höga är dem?

ja men det beror ju på om dom har räknat på 10w förbrukning vid 12v eller 10w Led förbrukning då det ju är en väldig skillnad då dom arbetar med olika spänning(beroene på vad dom använt för Leds). tog ut och provade koppla in en i bilen lite snabbt igår och jag upplevde den starkare än original halogendimljusen iaf. däremot fick jag lampvarning på den tyvärr så ska jag koppla in den måste jag göra något åt det med.

infästningen är väl inte direkt identisk men själva hålet i kofångaren och vinkeln på hålet är väldigt lik mot dessa

totalhöjd/bredd/djup ca 15cm/16cm/14cm och ljusuppningen bredd/höjd 10,5/10cm dvs något ovala

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
MammDiin
13 december 2014 · 2 019 Inlägg

Gamer skrev:

MammDiin skrev:

Gamer skrev:

tog fram och tittade på dom och det står ''12v 10w'' på varje

färgtemp är nog kring 5-6000k skulle jag vilja säga så ungefär som original xenon. sen hur dom syns är ju svårt att säga då jag inte har sett dom på varken någon annan bil ''in action'' eller provat dom själv, men skulle gissa på att det är nog inte helt olikt original dimljus på dom flesta andra bilar.

dom är ju 100% E-märkta och sitter i liknande modell på många nyare bmw med viss extrautrustning

Okej så kanske 1000 lumen per dimljus då. Lyser väl kanske lite svagare än 55W halogen då, men drar förstås mycket mindre ström, och har finare ljusbild än de flesta:) Men projektorer har ju avskärmning också så det tar bort en del av ljuset också så då borde de väl inte lysa direkt sämre än 55W halogen i projektordimljus?

Kanske de passar utan större modifiering på din BMW 118D?
Hur höga är dem?

ja men det beror ju på om dom har räknat på 10w förbrukning vid 12v eller 10w Led förbrukning då det ju är en väldig skillnad då dom arbetar med olika spänning(beroene på vad dom använt för Leds). tog ut och provade koppla in en i bilen lite snabbt igår och jag upplevde den starkare än original halogendimljusen iaf. däremot fick jag lampvarning på den tyvärr så ska jag koppla in den måste jag göra något åt det med.

infästningen är väl inte direkt identisk men själva hålet i kofångaren och vinkeln på hålet är väldigt lik mot dessa

totalhöjd/bredd/djup ca 15cm/16cm/14cm och ljusuppningen bredd/höjd 10,5/10cm dvs något ovala

Men 10W är 10W oavsett spänning smile Misstänker du tänker på ampere och spänning...

Misstänkte de var rätt så stora, De Hella jag har nu är på gränsen och de har en total höjd på 82mm. Dessutom skulle man behöva få något runt dem också för att de ska se snyggt ut, men kanske när man skaffar någon annan bil så kanske det går lättare att få plats med liknande dimljus.

christAfer Wärmland
16 december 2014 · 943 Inlägg

Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

Senast redigerat av christAfer (16 december 2014)

Ööööööööööööh.....
it_mutt Avstängd
16 december 2014 · 10 388 Inlägg

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

"Bara 35w"...vad tänkte du flänga runt med i halvljuset egentligen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MammDiin
16 december 2014 · 2 019 Inlägg

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

35W räcker bra, fastän jag själv kör med 50W (men man märker ingen direkt skillnad på 15W tycker jag)

Beror lite på vilken färg man har på bilen, och så har ju alla olika smak så ingen större ide att fråga andra smile

christAfer Wärmland
16 december 2014 · 943 Inlägg

it_mutt skrev:

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

"Bara 35w"...vad tänkte du flänga runt med i halvljuset egentligen?

100w. Nej men hade gärna haft 55w, men tog 35w för mina medtrafikanters skull.

MammDiin skrev:

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

35W räcker bra, fastän jag själv kör med 50W (men man märker ingen direkt skillnad på 15W tycker jag)

Beror lite på vilken färg man har på bilen, och så har ju alla olika smak så ingen större ide att fråga andra smile

Tänkte mest på om det ser skumt ut med svart bara i "halvljusreflektorn". Men det kanske ser bra ut om man kör på det i kombination med svart runt kanterna också(?).

Ööööööööööööh.....
Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

Tog mig friheten att kladda ett par minuter i Photoshop, så kanske du får en uppfattning av hur det skulle kunna bli. Min kladd är inte alls fotorealistisk, men det är lite svårt att utgå från den bilden också. tongue roll

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/proj01.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/proj02.jpg

christAfer Wärmland
16 december 2014 · 943 Inlägg

Mervolic skrev:

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

Tog mig friheten att kladda ett par minuter i Photoshop, så kanske du får en uppfattning av hur det skulle kunna bli. Min kladd är inte alls fotorealistisk, men det är lite svårt att utgå från den bilden också. tongue roll

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/proj01.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/proj02.jpg

Tack så mycket! big_smile
Det blir nog inte så dumt med svart ändå om man målar allt utom reflektorerna till dimljus och helljus.

Senast redigerat av christAfer (16 december 2014)

Ööööööööööööh.....
Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

christAfer skrev:

Mervolic skrev:

christAfer skrev:
Fått dit en projektor, 5000k. Dock bara 35w, men det blir nog bra när det är klart. Ska man lacka reflektorn svart eller inte?
http://i.imgur.com/ziPlXoVh.jpg

Tog mig friheten att kladda ett par minuter i Photoshop, så kanske du får en uppfattning av hur det skulle kunna bli. Min kladd är inte alls fotorealistisk, men det är lite svårt att utgå från den bilden också. tongue roll

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/proj01.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/proj02.jpg

Tack så mycket! big_smile
Det blir nog inte så dumt med svart ändå om man målar allt utom reflektorerna till dimljus och helljus.

Precis så jag försökte illustrera med sista bilden. smile

christAfer Wärmland
27 december 2014 · 943 Inlägg

Skulle det gå att dra en 12v värmeslinga inne i strålkastaren för att få bukt på problemet med is på glaset?

Ööööööööööööh.....
Mervolic Yawn...
27 december 2014 · 3 151 Inlägg

christAfer skrev:
Skulle det gå att dra en 12v värmeslinga inne i strålkastaren för att få bukt på problemet med is på glaset?

Det borde funka bra, så länge det inte blir för varmt.

kwansa Hmm, vet inte?
27 december 2014 · 1 775 Inlägg

Är det riktiga projektorer? som lyfter halvljuset när man slår över till helljus?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang