BMW, sur vid kallstart och luktar skoter.

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
16 december 2014 · 860 Inlägg

Hejsan!

Första person som kommer med lösande idé får en klubba på posten, jag svär.

Bil: BMW e34 -89 525i Sedan.

Nybytt:

*Stift
*Rotor
*Olja
*fördelarlock
*Kamrem
*vattenpump

Sedan vintertiden vankades så började min bmw gå sämre och sämre vid kallstart..

Nu efter jobbet så startade jag bilen och den bluddrar, REJÄLT, bara hackar på varven och svarar ej på gas, efter någon minut när jag låtit motorn bara gå (skrapat rutor och dylikt) och ska börja köra iväg så märker jag:

1. Bilen har täckt hela jävla gatan med grårök, inte vit, inte svart, men grå.
2. det luktar skoter, verkligen skoter.
3. bilen dör och VÄGRAR starta
4. får gnugga på starten med fullgas i ca 3-4 minuter innan den hackar igår, och dör, detta händer 3 gånger.
5. när bilen väl startar så låter den verkligen som en skoter (ursäktar alla skoter referenser, jag är ifrån norrland så ha förståelse) Jag gissar på att den ej går på alla cylindrar, om ens 3... efter jag kört några meter och motorn fått upp lite varv samt värme så börjar den låta normalt och gå normalt, den ryker som en skorstensbindare, men går normalt.

Kan även tillägga att när jag bytte olja förra veckan så luktade det skoter även ur den gamla oljan.

Som sagt, ''tävlingen'' börjar nu, första bästa lösande svar blir prisat med en klubba på posten. (Jag kommer testa det först såklart så det var det som var felet)

Är man allergisk mot klubbor kan man få annat valfritt godis som finns på närmsta kiosk.

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
jockemek
16 december 2014 · 22 Inlägg

Verkar ju som att den får på tok för mycket soppa iaf, surar ner sej o dör... Kan vara fel på någon tempgivare(ibland sitter flera), som ger felaktigt värde vid kall motor och öser in alldeles för mycket bränsle. Om det finns en kallstartsventil kan man ju prova koppla ur den o se om problemet ändrar sej

Dodge RAM 2500 Cummins "VANILLA" (2004)
nixon89 klabbarpan
16 december 2014 · 3 041 Inlägg

Sitter två givare under insuget. Om jag minns rätt är det den främre som styr tempen för sprutet. Den andre för mätaren. 2 andra saker som faktiskt kan jävlas är bränsle relät samt vevaxelgivaren. Hade bekymmer med min gamle e34 där givaren var kass och sonika ett rent helvete att få igång den, sur och jävlig, dock startade den enkelt som tusan när den väl var varm.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
16 december 2014 · 860 Inlägg

Bra svar ifrån båda!

Ska iväg imorgon på min lediga dag för att se över bilen totalt, kommer kika på det!

Tusen tack för tipsen grabbar! smile

Administratör för JDM Life Sweden
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
nixon89 klabbarpan
16 december 2014 · 3 041 Inlägg

Skall dock påpeka, vid ohm mätning av min givare så gav den ett resultat som var inom toleranserna dock väldigt nära lägre gränsen. Minns ej gränserna i huvudet men kan kolla upp det, alt hittar du om du söker.  Har bråkat hela jäkla sommaren med e34:an elsystem då jag bytade från m50b20 med siemens sprut till m50b25 med bosch härva.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang