Peugeot 308 sw -10. Ingen varmluft

Aafastnej
17 december 2014 · 7 Inlägg

Hej.

Vet inte om jag är på rätt sida nu. Är helt ny på detta forum. Ber om ursäkt om jag är fel ute.


Har haft en Peugeot 308 SW 1.6 16V års 2010 (gått ca. 8000 mil), inne i mitt garage i 2 dagar nu.

Min vän som äger bilen märkte att den gick ojämnt samt att kylar fläkten gick på max varv även om bilen varit igång några sekunder. Motorlampan lös och felmeddelande "Antipollution faulty".

Hur som. Jag hämta bilen. Börja fel söka lite lätt. Kom fram till att tempgivaren för kylarvattnet hade givit upp. Bytte den så gick fläkten normal igen..

Nu till ojämnheten i motorn. Hörde ganska snabbt att den bara gick på 3 burkar och provade där med att dra kabeln till en tändspole för att se om bilen gick sämre, alla verkade bra till jag kom till burk 4. När jag drog kabeln på den spolen så blev det ingen skillnad alls. Så för att komma fram till att det va spolen som dött så bytte jag spole på burk 3-4, då funkade burk 4. Så med andra ord va 1 tändspole paj. Bytte den och bilen gick rent.
Motorlampan samt felkoden va kvar efter allt va bytt och bilen gick som vanligt. Så jag drog ut och körde lite.. Låg runt 90 i 5-10 min sen åkte hem. Stängde av och starta igen. Så va lampan släckt och koden borta.

Där har ni lite tips om ni råkar ut för samma problem.

Har dock ett problem kvar som jag behöver tips om. Bilen har under en tid och nu ingen varmluft i kupén.
Har luftat systemet samt fyllt på vatten. Värme i alla slangar och slangarna in till värme paketet. Där står jag nu. Vad kan va fel eller va ska jag kolla efter. Haft bilen igång i 20 min samt en åktur på 10 min och det kommer fortfarande kall luft. Aningen ljummet men mer åt kallt hållet.

Tacksam för svar.

/Robin

Senast redigerat av Aafastnej (17 december 2014)

Aafastnej
29 december 2014 · 7 Inlägg

Ingen som någon idé?

Rille0
29 december 2014 · 2 021 Inlägg

Vad ligger motortempen på? säker på att han blir riktigt varm?
Sitter elektrisk termostat på dessa, bara att byta hela termostathuset som en enhet om det börjar krångla, vilket det brukar kunna göra.

Men börja med att varmköra rejält några gånger, kan vara rätt jobbiga att få ut luften ur.

Angående att kylfläkten snurra för fullt berodde det på att motorlampan lyste, kylfläkten går alltid för fullt vid antipollution fault. så tempgivaren böt du troligtvis i onödan.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Aafastnej
2 januari 2015 · 7 Inlägg

Lämna tillbaka bilen. Dom har kört den en vecka nu. Motortempen går upp till 90 och stannar där. Nu igår va dom ute och körde i ca 1h på landsväg. Då påstod han att d kommit lite värme.

En vän till mig som jobbar på scania tror att det kan vara luftficka/ slamstopp i värme elementet.


Och angående fläkten så sluta den gå för fullt efter byte av tempgivaren, då även fast motorlampan lyste och fel koden antipollution var kvar. Hur som om den va i onödan gör det inget. kostade bara 200 kr.


Någon har skrivit på en annan sida:
"Det finns flappar som styr luften så att luften går genom kylarpaketet, blandas med kalluft och går in i kupén. Varmvattnet går hela tiden genom kylaren. Någon flap har hängt sig på nåt sätt."

Kan det vara dom som krånglar? eller tror du på termostathuset?

Tack för svar.

Aafastnej
6 januari 2015 · 7 Inlägg

Fick det att funka. Va någon envis luftbubbla eller liknande.. Fyllde på vatten bakvägen via elementet. Så hosta den till och värmen kom. Tack för svar.

Mvh

Karo2000
16 januari 2023 · 1 Inlägg

Hej Aafastnej!
Jag har exakt samma problem det är fortfarande dåligt värme på min bil, vad menar du med fyllde du på vatten bakvägen via elementet, Kan du förklarar lite mer tack så att jag kan göra likadant?
Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang