Baslåda till MDS BEAST SPL ZR18D1

davidklang
8 december 2014 · 908 Inlägg

vill veta storlek på lådan som ja behöver till denna basen samt port storlek och längd.
http://www.mds.se/mds-beast-spl-zr18d1.html

sen har jag detta slutsteg och tänkte skaffa 1 till o köra dubbla steg till basen. vad rekommenderar ni ?
http://www.soundaround.co.nz/shop/Car+A … ifier.html

det ska sitta i en e34 touring. mvh

Jockk3
8 december 2014 · 1 426 Inlägg
davidklang
8 december 2014 · 908 Inlägg

Jo de hade de gjort men har redan 1 steg o  tänkte köpa ett mindre o köra dubbla steg ist

Drönirettab
8 december 2014 · 21 761 Inlägg

davidklang skrev:
sen har jag detta slutsteg och tänkte skaffa 1 till o köra dubbla steg till basen.

davidklang skrev:
men har redan 1 steg o  tänkte köpa ett mindre o köra dubbla steg ist

Här tycker jag att du har skrivit två olika saker, men man kan iaf konstatera att om du köper ett till likadant som ditt nuvarande steg så kommer inte det att fungera eftersom att det blir 1 Ohms belastning per steg och det tål bara ner till 2 Ohm enligt specen.

För att driva ut basen ordentligt så kan jag nog tänka mig ett steg som ger ut 2500 WRMS vid 0,5 eller 2 Ohm, alternativt två steg som ger ut 1200 WRMS vid 1 Ohm.

Ett teoretiskt lådförslag från mig är 150 liter netto med 400 cm2 slotport (50x8 cm i uträkningen) som är totalt 45 cm lång, avstämningen hamnar på omkring 35 Hz. smile

davidklang
8 december 2014 · 908 Inlägg

Drönirettab skrev:

davidklang skrev:
sen har jag detta slutsteg och tänkte skaffa 1 till o köra dubbla steg till basen.

davidklang skrev:
men har redan 1 steg o  tänkte köpa ett mindre o köra dubbla steg ist

Här tycker jag att du har skrivit två olika saker, men man kan iaf konstatera att om du köper ett till likadant som ditt nuvarande steg så kommer inte det att fungera eftersom att det blir 1 Ohms belastning per steg och det tål bara ner till 2 Ohm enligt specen.

För att driva ut basen ordentligt så kan jag nog tänka mig ett steg som ger ut 2500 WRMS vid 0,5 eller 2 Ohm, alternativt två steg som ger ut 1200 WRMS vid 1 Ohm.

Ett teoretiskt lådförslag från mig är 150 liter netto med 400 cm2 slotport (50x8 cm i uträkningen) som är totalt 45 cm lång, avstämningen hamnar på omkring 35 Hz. smile

tackar. e de bäst och ha porten på samma sida som basen eller baksidan lr vad?

Drönirettab
8 december 2014 · 21 761 Inlägg

Samma sida som basen brukar vara bästa alternativet för att basljudet ska bli tajt. I det här fallet skulle jag tro att porten måste vinklas mot bakre väggen, med tanke på portens längd. smile

davidklang
8 december 2014 · 908 Inlägg

om ja kör rör och bas uppåt då ?

Drönirettab
10 december 2014 · 21 761 Inlägg

I en kombi funkar det också bra, fast det ska vad jag vet bli bästa djupbasen när bas+port riktas bakåt. smile

davidklang
16 december 2014 · 908 Inlägg

Drönirettab skrev:
I en kombi funkar det också bra, fast det ska vad jag vet bli bästa djupbasen när bas+port riktas bakåt. smile

Varför slotport och inte aero port?

Jockk3
16 december 2014 · 1 426 Inlägg

davidklang skrev:

Drönirettab skrev:
I en kombi funkar det också bra, fast det ska vad jag vet bli bästa djupbasen när bas+port riktas bakåt. smile

Varför slotport och inte aero port?

lättare och vinkla en slotport än aeroport smile
porten blir så lång att den kan behövas vinklas så det blir som ett L

davidklang
16 december 2014 · 908 Inlägg

Oki men slotsporten ska va 8cm bred 50cm hög och 45cm in i lådan om ja inte har fel? Sen den vinklade delen hur lång ska den va?

Jockk3
17 december 2014 · 1 426 Inlägg

davidklang skrev:
Oki men slotsporten ska va 8cm bred 50cm hög och 45cm in i lådan om ja inte har fel? Sen den vinklade delen hur lång ska den va?

om du gör lådan så pass djup (53 cm elr mer insides mått) så behöver du inte vinkla.
porten ska vara totalt 45 cm lång
så är lådan bara 45 djup insides så ska portens längder vara 37 sen vinklas med en 8cm som ska sitta utanpå
dvs det ska vara 8 cm bred i porten hela vägen

tror att drönirettab räknat så iaf smile

Senast redigerat av Jockk3 (17 december 2014)

davidklang
17 december 2014 · 908 Inlägg

Ngn får gärna göra en skiss så de blir rätt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang