M90 med sinter, hjälp ;)

-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

tjenare!

tänkte inhandla en 712 tryckplata o tänkte köpa en sinterlamell då med, men då undrar ja om man ska köra 4 eller 6 puckad o om den e 6 puckad fjädrad eller inte ?

för o nackdelar ? vill inte byta låda varje gång man ska ut för att leka lite.. för har hört att 4 puckad ätter m90 låder men stämmer detta ? wink

MVh

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
simlar
14 december 2014 · 5 525 Inlägg

Fjädrad 6-puckad om du vill ha lite mer bruksvänligt (lättare att slira på kopplingen vid start/krypkörning med 6-puck, inte lika mycket av-på-känsla som 4-puck)

Sen ofjädrad sinter äter ordentligt på lådor om man inte är mjuk på kopplingspedalen för man verkligen känner hur det hugger i kopplingen när man släpper upp pedalen.
Samma när man slirar på kopplingen och man fått upp lite värme i den, då hugger det som fan och det tycker inte växellådor om.

Senast redigerat av simlar (14 december 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Elving_
14 december 2014 · 675 Inlägg

Varför ska du ha sinter?

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

simlar skrev:
Fjädrad 6-puckad om du vill ha lite mer bruksvänligt (lättare att slira på kopplingen vid start/krypkörning med 6-puck, inte lika mycket av-på-känsla som 4-puck)

Sen ofjädrad sinter äter ordentligt på lådor om man inte är mjuk på kopplingspedalen för man verkligen känner hur det hugger i kopplingen när man släpper upp pedalen.
Samma när man slirar på kopplingen och man fått upp lite värme i den, då hugger det som fan och det tycker inte växellådor om.

okej för har kört kompisens bil med 6 puckad vet ej om den e fjädrad eller ej men den va inte så jävla svårt som vissa påstår att de är att köra wink men ville mest veta vad folk kör o tycker skiljer ju lite i pris på dessa olika wink

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Varför ska du ha sinter?

ska bygga turbo motor till 740in å tänkte att de e lika bra att köpa riktiga saker med en gång wink plus att de e nästan billigare än en original x)

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
simlar
14 december 2014 · 5 525 Inlägg

Är orsaken till att köra M90 att du har en liggandes eller fått tag i en billigt?

För kollar man vad folk tar för M90 så är det ju mer värt att köpa en stadigare omsvetsad ZF.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

simlar skrev:
Är orsaken till att köra M90 att du har en liggandes eller fått tag i en billigt?

För kollar man vad folk tar för M90 så är det ju mer värt att köpa en stadigare omsvetsad ZF.

jo de vet jag hmm men har en m90 i min reserdelsbil/vinterbil wink o kompisen har piskat hans m90 väldigt hårt med 6 puckad o den håller än wink

Senast redigerat av -Volvo-Frallarn- (14 december 2014)

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

eller är de mer värt att köpa original ? tongue

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
nixon89 klabbarpan
14 december 2014 · 3 041 Inlägg

Kör med 712 platta och standard lamell. Du behöver inte en sinter.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

nixon89 skrev:
Kör med 712 platta och standard lamell. Du behöver inte en sinter.

okej wink funderat på de med wink men hur länge håller en standard lamell då ? så man inte behöver byta efter 3 månader typ wink

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
nixon89 klabbarpan
14 december 2014 · 3 041 Inlägg

-Volvo-Frallarn- skrev:

nixon89 skrev:
Kör med 712 platta och standard lamell. Du behöver inte en sinter.

okej wink funderat på de med wink men hur länge håller en standard lamell då ? så man inte behöver byta efter 3 månader typ wink

Kan du använda en koppling utan att slira så håller lamellen länge. Är tryckplattan som är för klen original. Själv kört länge med rejät platta och original lamell. Körde även 618 platta med standard lamell på en e30 turbo med gott resultat

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
-Volvo-Frallarn-
14 december 2014 · 95 Inlägg

nixon89 skrev:

-Volvo-Frallarn- skrev:

nixon89 skrev:
Kör med 712 platta och standard lamell. Du behöver inte en sinter.

okej wink funderat på de med wink men hur länge håller en standard lamell då ? så man inte behöver byta efter 3 månader typ wink

Kan du använda en koppling utan att slira så håller lamellen länge. Är tryckplattan som är för klen original. Själv kört länge med rejät platta och original lamell. Körde även 618 platta med standard lamell på en e30 turbo med gott resultat

okej får la prova wink ska ha en 712 tryckplatta wink

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
nixon89 klabbarpan
14 december 2014 · 3 041 Inlägg

-Volvo-Frallarn- skrev:

nixon89 skrev:

-Volvo-Frallarn- skrev:

okej wink funderat på de med wink men hur länge håller en standard lamell då ? så man inte behöver byta efter 3 månader typ wink

Kan du använda en koppling utan att slira så håller lamellen länge. Är tryckplattan som är för klen original. Själv kört länge med rejät platta och original lamell. Körde även 618 platta med standard lamell på en e30 turbo med gott resultat

okej får la prova wink ska ha en 712 tryckplatta wink

Hade 712 platta på min 16vturbo. Finns på min sida. Var bra mera effekt än vad standard plattan klarar wink

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
jockemek
14 december 2014 · 22 Inlägg

712 och orginallamell hänger med bra.
Kl racings sinterlammeller är nog sämre grepp i än en orginallamell, har eldat upp ett antal såna så köp ingen sinter från kl.

Dodge RAM 2500 Cummins "VANILLA" (2004)
Lillmyren
14 december 2014 · 10 Inlägg

Jag kör med 712 6 pucksinterlamell med 1mm schims, gillar att den nyper fort men de är ju en smaksak tongue

AMC Javelin (1974)
Volvo 945 2.3 S "LTT" (1996)
-Volvo-Frallarn-
15 december 2014 · 95 Inlägg

Lillmyren skrev:
Jag kör med 712 6 pucksinterlamell med 1mm schims, gillar att den nyper fort men de är ju en smaksak tongue

okej wink men har fjädrad eller ofjädrad ? smile

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
Lillmyren
16 december 2014 · 10 Inlägg

Jag har fjädrad, de sparar lite på lådan tongue

AMC Javelin (1974)
Volvo 945 2.3 S "LTT" (1996)
-Volvo-Frallarn-
17 december 2014 · 95 Inlägg

Lillmyren skrev:
Jag har fjädrad, de sparar lite på lådan tongue

jävligt sugen på en sådan med wink vart har du köpt din  ? är du nöjd med den ? antagligen är du det x)

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
Lillmyren
20 december 2014 · 10 Inlägg

Jag köpte min sinter på KL, men köp med schims med för dom är 1mm tjockare än orginal lamell smile
Jo jag är skit nöjd men blir lätt rivstart när man kör iväg wink

AMC Javelin (1974)
Volvo 945 2.3 S "LTT" (1996)
-Volvo-Frallarn-
20 december 2014 · 95 Inlägg

Lillmyren skrev:
Jag köpte min sinter på KL, men köp med schims med för dom är 1mm tjockare än orginal lamell smile
Jo jag är skit nöjd men blir lätt rivstart när man kör iväg wink

okej wink haha lite rivstarter gör la inget ^^

tänkte något sådant wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/189/188896/188896-84ddcdc971e656574f2e3e4d815b7beb.jpg

Senast redigerat av -Volvo-Frallarn- (20 december 2014)

BMW E30 318is "Dailydrift" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang