Hur "styrs" xenonljus? Kan lägre volt ge sämre styrka på xenonhalvljus?

bergjon
15 december 2014 · 9 Inlägg

Hej

Har monterat halvljusautomatik (med originaldel) på min bil med xenonljus. Dvs nu tänds halvljusen alltid även i off läge och inte bara i On eller Auto-läge.

Jag tycker dock att halvljuset blev sämre. Min fråga är om denna "kopplingsdosa" kan styra styrkan eller höjden på xenonljusen? Hur fungerar ett xenonljus?

1. Kan denna "låda" (som jag antar är en form av relä men jag vet ju inte full funktionalitet på den) skicka ut lägre spänning till xenonljusen som ger sämre ljus?
2. Jag antar att xenonljus går på högvolt så då borde ju inte denna "låda" kunna styrav hur starkt ett xenonljus lyser eftersom denna sitter före xenonljuständningen?
3. Kan denna låda styra höjden eller "öppningen" på xenonljusen.

Som ni ser så förstår jag inte riktigt hur xenonljus fungerar heller men var intresserad av om denna halvljusautomatik kunde göra mitt ljus sämre.

Tackar på förhand!

Senast redigerat av bergjon (15 december 2014)

mb_pucken
16 december 2014 · 5 083 Inlägg

Vad för bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
bergjon
16 december 2014 · 9 Inlägg

Sorry! Det är en Mazda CX-9. Var mest intresserad allmänt om hur ett xenonljus kan "styras".

lighter22
16 december 2014 · 436 Inlägg

är det att det lyser svagare eller är det att du har kortare räckvidd ?

men över lag så är svaret NEJ att installera halvljus automatik ska inte kunna påverka xenonljusets ljusmängd eller räckvidd

har du automatiskt helljus på bilen eller liknande?

bergjon
16 december 2014 · 9 Inlägg

Svårt att svara på om det är kortare eller svagare. Upplever det som att vägskyltarna (blå) reflekteras sämre nu. Som att lampan lyser svagare eller "lägre".

Känns även som att lamporna var högre ställda innan nu när jag parkerade mot garageväggen.

Undrade därför om det skulle kunna finnas någon "styrning" i den lilla lådan som ställde ner lamporna eller som sänkte effekten.

Har inte automatiskt helljus.

Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

Tycker inte att det borde påverka, men du kan ju rätt enkelt prova att ta bort den igen (eller bara dra plus och minus från batteriet direkt till ballasterna) och se om det gör skillnad.

Jag vet inte hur den är inkopplad, men om det har bytts kablar kan det ju tänkas att kablarna inte kan leverera tillräckligt med ström. Ju tunnare kablar man har desto mer spänning förlorar man, och ju mer spänning som förloras desto mer ström drar ballasterna för att kompensera detta. Dessvärre kan de ju inte dra mer ström än vad kabeln klarar att leverera.

Xenonljus går mycket riktigt på högspänning, närmare bestämt runt 23,000 Volt jämfört med bilens 12 Volt elsystem. Det är ballasterna (även kallat drivdonen) som förmodligen sitter monterade i närheten av bilens halvljuslyktor som förser lampan med denna höga spänning.

Det är inte så att du har manuell inställning inne i kupén och har råkat vrida om den ratten/reglaget så lyktorna har "tippat ner" ljusbilden en bit? Eller att du har kommit åt ställskruvarna till lyktorna när du mekat dit ljusautomatiken?

bergjon
16 december 2014 · 9 Inlägg

Tack för svar!

Det är inte så enkelt att ta bort den men man skulle ju kunna koppla ström direkt till lamporna för att se vad som händer.

Om det vore så att ballasterna får för lite 12 voltsspänning, kommer de ändå att tända xenonljusen då men lysa med sämre effekt? Trodde inte att det fungerade så.

Ingen som tror att själva "ögonlocket" på xenonlampan fungerar annorlunda eller att elekriska höjdljusteringen i lampan inte funkar som den ska längre?

Har ingen manuell inställning i kupen eller råkat kommit åt några ställskruvar.

//Jonas

Lowpass
16 december 2014 · 1 224 Inlägg

Det kan vara helt enkelt så att lampan börjar ta slut. Bara en tanke.
Dessa kallas även gasurladdningslampor. Med tiden får lampan sämre verkningsgrad. Därav mindre ljus eller annan färg på ljuset.
Tvärtemot en halogenlampa som dör tvärt fortsätter xenonlampan lysa mindre och mindre

i-vtec Do you?
Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

bergjon skrev:
Om det vore så att ballasterna får för lite 12 voltsspänning, kommer de ändå att tända xenonljusen då men lysa med sämre effekt? Trodde inte att det fungerade så.

Nja, ballasterna kräver vanligtvis över 9 volt för att tända. Men som jag skrev i första inlägget: är det för låg spänning (Volt) så drar dom istället mer ström (Ampere). Har du en för klen ledning så får du inte tillräckligt med vare sig spänning eller ström.

En ledning kan jämföras med en älv. Ju snabbare älven rinner (Volt), desto mer vatten kan levereras (vatten = ström / Ampere). Men en 30 cm djup älv kan bara leverera visst mycket vatten. Ökar man djupet (kabelarean) till det dubbla så kan den leverera mycket mer.

bergjon skrev:
Ingen som tror att själva "ögonlocket" på xenonlampan fungerar annorlunda eller att elekriska höjdljusteringen i lampan inte funkar som den ska längre?

Det tror jag inte, jag antar att du har projektorstrålkastare (en rund kula där lampan sitter) med bi-xenon. "Ögonlockets" enda funktion är ju att avskilja mellan hel- och halvljus. Vid helljus åker locket ifrån och låter allt ljus stråla ut, vid halvljus så regleras ljuset så att den skiljer bort den bländande delen.

Lowpass skrev:
Det kan vara helt enkelt så att lampan börjar ta slut. Bara en tanke.
Dessa kallas även gasurladdningslampor. Med tiden får lampan sämre verkningsgrad. Därav mindre ljus eller annan färg på ljuset.
Tvärtemot en halogenlampa som dör tvärt fortsätter xenonlampan lysa mindre och mindre

Den tanken slog mig med, men det borde väl inte märkas så tydligt att man kan se skillnad från en dag till en annan? Det kommer väl gradvis?

bergjon
16 december 2014 · 9 Inlägg

Har kollat lite extra nu och är helt övertygad om att ljusbilden brukar "resa sig" när jag startar bilen på morgonen. Dvs när jag står parkerad mot garageväggen och startar bilen på morgonen så brukar man se på väggen hur lamporna/ljuset stiger upp på väggen. Nu när jag testar så är det rakt fram direkt jag startar. Oavsett om jag startar med 0 läget eller halvljus på på vredet.

Börjar fundera om jag inbillat mig allt men är säker på att ljuset var bättre innan! :-)

Jag tror jag förstår hur det fungerar med strömmen och spänningen men om det är lägre spänning till ballasterna (men tillräckligt för att tända xenonljusen) och de försöker dra mer ström men inte får tillräckligt fram till ballasterna så lyser alltså xenonljusen med lägre effekt?

Tror att det bara är xenon och inte bi-xenon eftersom det sitter vanliga halogenhelljus också. Så det är väl kanske inget ögonlock men det är väl en motor som styr nivåregleringen iaf?

MammDiin
16 december 2014 · 2 016 Inlägg

Låter lite som om de inte ställer in sig och lyser för lågt, och att du på detta sätt får sämre ljus.

Du ser rätt så snabbt om halvljuset lyser för lågt om du kör en bit i mörkret.

Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

Låter som att nivåregleringsmotorn är trasig/ur funktion. Alternativt elektroniken till det som spökar. Bilar med originalxenon ska utföra en självkontroll vid uppstart vilket innebär att ljusbilden vinklas ner och sedan upp till rätt position. Om den inte gör det så har du problemet där. smile

bergjon
16 december 2014 · 9 Inlägg

Ja precis så har jag för mig att den gjort tidigare! Man har sett att ljusbilden har gått upp (och ev ner) när man startat bilen men det såg jag inte nu! Kan kanske vara att monteringen av halvljusautomatiken gjort att styrningen till motorn inte funkar?

Tack så länge. Ska kolla ytterliggare på detta så återkommer jag.

Mervolic Yawn...
16 december 2014 · 3 151 Inlägg

Ja, jag vet inte hur det hänger ihop riktigt men det är säkert möjligt. Börja leta där så hittar du nog problemet.

Lycka till, skriv gärna någon rad om du får det att funka! smile

Lowpass
17 december 2014 · 1 224 Inlägg

Mervolic skrev:
Låter som att nivåregleringsmotorn är trasig/ur funktion. Alternativt elektroniken till det som spökar. Bilar med originalxenon ska utföra en självkontroll vid uppstart vilket innebär att ljusbilden vinklas ner och sedan upp till rätt position. Om den inte gör det så har du problemet där. smile

Måste bara flika in och säga att allt originalxenon fungerar inte genom att det kalibrerar upp och ner vid start.
Det är mer av en tyskgrej skulle jag säga lite omfattande. Mina bilar kalibrerar en gång i minuten. Dvs. Har du lastat bilen känner den av det efter en minut. Vid uppstart sker inget förutom att lampan tänds.

i-vtec Do you?
lighter22
17 december 2014 · 436 Inlägg

bergjon skrev:
Ja precis så har jag för mig att den gjort tidigare! Man har sett att ljusbilden har gått upp (och ev ner) när man startat bilen men det såg jag inte nu! Kan kanske vara att monteringen av halvljusautomatiken gjort att styrningen till motorn inte funkar?

Tack så länge. Ska kolla ytterliggare på detta så återkommer jag.

när en bil med xenon startas så startar ljuset vanligast I lägsta läget och den gör en kontroll (går upp och ner) gör dina ljus ingen sådan kontroll så är det där du har boven antagligen så har dem kopplat in halvljus automatik genom att bara mata ström till ballasterna så dem tänder upp xenon ljuset men dem har inte matat spanning för att aktivera nivåjusteringen later det som testa att sätta över lampreglaget till halvljus läge (inte automatik) och se om du får någon aktivering då.

bergjon
17 december 2014 · 9 Inlägg

Det spelar ingen roll hur jag har reglaget, det enda som händer är att lamporna tänds.

Har inte haft bilen så länge men är helt övertygad om att ljuset brukade "resa sig". Synd att man inte tänker på sånt som är så självklart innan det är för sent! :-)

Ska fortsätta kontrollera. Finns få av denna modell så har ingen annan bil jag kan kolla på.

Mervolic Yawn...
17 december 2014 · 3 151 Inlägg

Lowpass skrev:

Mervolic skrev:
Låter som att nivåregleringsmotorn är trasig/ur funktion. Alternativt elektroniken till det som spökar. Bilar med originalxenon ska utföra en självkontroll vid uppstart vilket innebär att ljusbilden vinklas ner och sedan upp till rätt position. Om den inte gör det så har du problemet där. smile

Måste bara flika in och säga att allt originalxenon fungerar inte genom att det kalibrerar upp och ner vid start.
Det är mer av en tyskgrej skulle jag säga lite omfattande. Mina bilar kalibrerar en gång i minuten. Dvs. Har du lastat bilen känner den av det efter en minut. Vid uppstart sker inget förutom att lampan tänds.

Aha, de bilar med original xenon halvljus som jag har kört har vickat på lyset när man startar dom... Fast har inte kört någon japansk bil med xenon original, kan kanske vara annorlunda då?


Edit: Vid en snabb sökning på nätet verkar det som om nyare bilar oftast inte har denna funktion, varför den är borttagen vet jag dock inte.

Senast redigerat av Mervolic (17 december 2014)

bergjon
18 december 2014 · 9 Inlägg

Ska åka in på verkstad också för att kolla inställningen. Ser ut som den är helt rak nu i ljusbilden och inte har "vinkeln" som man brukar ha.

Nu vet jag ju inte vad som kategoriseras som nya bilar men detta är en 2011 men själva modellen kom 2007 (plus en del facelifts etc sen dess) så kanske ljustekniken tillhör den äldre generationen där det vickas på lyset. Är som sagt ganskla säker på att den har gjort det tidigare.

it_mutt Avstängd
18 december 2014 · 10 388 Inlägg

Lowpass skrev:

Mervolic skrev:
Låter som att nivåregleringsmotorn är trasig/ur funktion. Alternativt elektroniken till det som spökar. Bilar med originalxenon ska utföra en självkontroll vid uppstart vilket innebär att ljusbilden vinklas ner och sedan upp till rätt position. Om den inte gör det så har du problemet där. smile

Måste bara flika in och säga att allt originalxenon fungerar inte genom att det kalibrerar upp och ner vid start.
Det är mer av en tyskgrej skulle jag säga lite omfattande. Mina bilar kalibrerar en gång i minuten. Dvs. Har du lastat bilen känner den av det efter en minut. Vid uppstart sker inget förutom att lampan tänds.

Fast, dynamisk räckviddsbegränsning sitter det ju på tyskarna med, skulle nog vilja påstå att det är mer åldersrelaterat.

A6 C5 hade ex.vis fram tills faceliften statisk räckviddsjustering, dvs; den gjorde kollen vid start (upp, ner, (eller om det nu är tvärt om) ställa sig i läge) och sen fick det vara så. Efter faceliften kom då dynamisk. Den går igenom samma process vid start av motorn, men "kollar av" med jämna mellanrum medan du kör. Tidsspannet på dessa vet visserligen inte, men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang