Göra ny regbes efter uppgraderad motoreffekt

d.fagersten
15 december 2014 · 150 Inlägg

Funderar på om det går och för och nackdelar med detta.

Om jag uppgraderar min 9-3 1,8t 150hk till exvis Nordic 225hk kan jag göra en ny regbes och få motoreffekten inskriven i pappren på bilen? Funkar detta?

Och vad behövs för att intyga på bilprovningen effektökningen?
Vad finns för nackdelar? Högre skatt antar jag. Något mer?

Tacksam för tips

Kör lite av varje ;)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2014 · 13 736 Inlägg

fördelar är att bilen blir laglig.. men och andra sidan betvivlar jag att du har tillräckligt med pengar för att lyckas regga bilen med mer effekt.

pga du måste göra en ny avgastest där man gör testet från grunden med andra ord räcker inget normalt avgasprov utan man gör en mätning av utsläppen under speciella förhållanden som finns föreskrivna
kostar MASSOR av pengar och inget en vanlig dödlig har råd med i regel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
AX3L
16 december 2014 · 398 Inlägg

Growe skrev:
fördelar är att bilen blir laglig.. men och andra sidan betvivlar jag att du har tillräckligt med pengar för att lyckas regga bilen med mer effekt.

pga du måste göra en ny avgastest där man gör testet från grunden med andra ord räcker inget normalt avgasprov utan man gör en mätning av utsläppen under speciella förhållanden som finns föreskrivna
kostar MASSOR av pengar och inget en vanlig dödlig har råd med i regel

Korrekt! Om du däremot fixar Hirsch följer alla papper du behöver med eftersom de gjort tester för avgasvärden och hållfasthet åt dig.

d.fagersten
16 december 2014 · 150 Inlägg

Ja bara att glömma då  tongue

Hirsch programmet är ju hutlöst dyrt så då kan man ju istället låta Nordic ställa bilen till oroginal igen om något problem skulle dyka upp på bes. Men en diskret 9-3 1,8t utan massa ful styling och underredesbelysning mm lär de ju aldrig reagera över smile

Kör lite av varje ;)
Lumik Däcksvarvare
18 december 2014 · 227 Inlägg

d.fagersten skrev:
Ja bara att glömma då  tongue

Hirsch programmet är ju hutlöst dyrt så då kan man ju istället låta Nordic ställa bilen till oroginal igen om något problem skulle dyka upp på bes. Men en diskret 9-3 1,8t utan massa ful styling och underredesbelysning mm lär de ju aldrig reagera över smile

Du kan ju annars köpa en maptuner på maptun .. med den kan du återställa originalprogrammet själv.

The legendary
d.fagersten
18 december 2014 · 150 Inlägg

Nej nej anlitar bara Nordic om jag skall trimma. Min 9-5 är så kanonbra och Nordic har så sjukt bra bemötande och kunskap om vad de pysslar med smile

Kör lite av varje ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang