Val av motorolja till Volvo 740? Aldrig Biltema skit i min bil.

DasAuto
15 december 2014 · 2 751 Inlägg

Tror nog det finns samma viskositet. Kvalitén på oljorna har knappast blivit sämre, snarare tvärt om.
Det är intervallen idag som tar kol på bilarna. Oljorna i sig är bra.

Farfar har t.ex inga problem att hitta samma oljespecification till sin Mercedes W123 från 82-

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
volvo-93
15 december 2014 · 625 Inlägg

Jo longlife är döden för bilarna en Mercedes på jobbet har en serviceintervall på 6000 mil och resten 4000 mil och det är ju sjukt egentligen, jag anser att 1500 mil är max. Jag byter vid 1000 mil.

Senast redigerat av volvo-93 (15 december 2014)

Crxkoffe
15 december 2014 · 847 Inlägg

Jag kör alltid mobil i min bil, men castrol och gulf funkar fint oxå, men till en 740 går väl vad som? rapsolja öb olja eller biltema? Dom bilarna klarar ju vad som när det gäller olja vad jag hört smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
DasAuto
15 december 2014 · 2 751 Inlägg

Vill minnas att jag såg något test med motorslitage med olika oljor, moderna oljar har i princip samma kvalité så länge man följer specificationerna. Skillnaden var mest i hur länge oljan höll. 1500-2000mil är inget problem för motorn egentligen, det är mer komponenterna som failar typ oljepump, oljesil osv. Oljorna i sig är väldigt bra. Håller man sig till 1500mil max så klarar nog de flesta bilar det utan problem. Sedan så finns det ju måndagsex hos alla tillverkare.

O andra sidan i en pansarvagn som din bil så har du väl inga bekymmer big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Putteliten
16 december 2014 · 9 068 Inlägg

Min 740 hade gått 31 000 mil när ja köpte den. Servade var 1000 mil och körde endast Biltemas olja, filter stift och rotor. Sålde bilen efter 2 år då mätaren stod på 40 000 mil. Den hade alltså gått 9000 hårda mil utan ett enda problem med motorn!

burnin_rubber
16 december 2014 · 220 Inlägg

simlar skrev:

burnin_rubber skrev:
Skit i att stirra dig blind på massa dyra oljor.
Slå upp din instruktionsbok till bilen så står det där vad motorn mår bäst av.
Att hälla i massa helsyntetolja som rinner som vatten i tron att motorn mår bättre är bara dumt.
Troligtvis drar den nya tunnare oljan med sig mer avlagringar i din motor och skjutsar runt dom i motorn istället.
HÄLL I DET SOM SKALL VARA I BILEN!

Ja och det som rekommenderas är 5W40 helsysntet, 10W40 halvsyntet och 10w40 eller 15w40 mineralolja.

ja och det enda alternativet som ts hade från början var ju just 5-40 helsyntet...end of discussion.

Sedan kan jag för upplysning berätta att jag kört både turbo och icke turbobilar riktigt hårt med Biltema olja i

nixon89 klabbarpan
16 december 2014 · 3 041 Inlägg

Kör texaco olja i min 945 turbo och den går ruggit hårt.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Djo
16 december 2014 · 10 157 Inlägg

turbodeath skrev:
o som en vis man i hamnen sa så vet ni inte om det är castrol olja i biltemas heller,då dom inte får sätta att det är castrol olja då biltema är billighetsvaruhus,allt sådant kommer ju från samma fabriker bara att det kan vara andra eller tredje sortering på grejerna.

Ja den sagan finns även om att det är Statoil olja och även okQ8 olja i Biltema dunkarna. Jag tror det är samma visa med oljorna som med mycket annat på Biltema. Dom tar det från där det är billigast för stunden sen om det är castrol statoil okQ8 eller vad det nu må vara så tror jag inte det är dåliga oljor dom säljer.

Men nog fan blir jag gladare av att kolla på en castrol flaska och hälla i motorn. För det vet jag att det definitivt är samma olja som jag köpte förra gången och gången innan det. Och är man nöjd med en produkt så fortsätter man ju gärna med den.

Men dom där extra 1-2 hundralaparna per år tycker jag det är värt brukar lägga betydligt mer onödiga pengar på betydligt mer onödiga saker till bilen som det är ändå så.

Men jag dömer ingen som kör på Biltema gör jag ej. Biltema har endel bra grejer i sortimentet.

Senast redigerat av Djo (16 december 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
16 december 2014 · 6 469 Inlägg

Har sen jag köpte min 745a kört 20000 ganska hårda mil på biltema mineral 10w40 (bilen har nu gått 40000) ser inga problem med den.
Däremot att hälla i bättre olja än rekomenderat kan göra slut på en gammal motor.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
jaka54
18 december 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Har kört med Biltema helsyntetolja (5Wx50 )i många år i både min bil (Audi 100 Avant 2,0E-89) och motorcykel (10Wx40)Honda Pan European 1300STA -03  utan några problem. Som sagts ovan så är det olja från Statolil som Biltema använder. Min Audi köptes beg 1993 och har gått felfritt sedan dess och drar ingen olja alls och har aldrig gjort det.
Numera köper jag helsyntetisk 5Wx40 olja (Q-8 olja) från Swedol i 20Lit dunkar (1200kr) då den oljan klarar VW kraven som min Audi 3,2lit TT roadster från 2004 ska ha.

En gammall Volvo 740 kan ha vilken olja som helst och dyr märkes olja är bara bortkastade pengar.
5Wx40 syntetolja skulle jag välja och naturligtvis byta varje år eller vart 1000mil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-89d4afe0a968593910a779c974660cab.jpg
Audi 100 Avant 2,0E -89

Equium
18 december 2014 · 354 Inlägg

Kör själv biltema helsyntet 5W50 i mina 940:is och motorerna går fruktansvärt tyst och fint, drar ingen olja alls!

Audi2013
18 december 2014 · 4 Inlägg

Kör själv Kendall olja i min bil. Ska vara skitbra med nån titanbeläggning till motorn. Kollade på en video på www.oljedroppen.se och blev övertygad. Inte mycket dyrare än andra heller... Annars är ju tipset att byta ofta, long-life är döden för en motor.

saabbest
8 februari 2015 · 29 Inlägg

Här kan du hitta bra olja för ett trevligt pris!
Jag körde med castrol Magnatec c3 5-30 i min Saab fungerar toppen. Men gjorde nyligen ett oljebyte på min bil och valde Mobil 2000 X1 10-40 i stället bara blev så!

https://www.oljemagasinet.se/

spillolja
8 februari 2015 · 4 014 Inlägg

jag har en Renault Clio II från 99 litet efter inköp servades motorn med en billig 5W-40  den gick tyst och fint
men den läckte i avtappningpluggen så jag fick tömma ut och hälla på ny olja, 5W-40 oljan var då slut
men jag hade/har Aral supertronic SAE 0W-40 i källarförrådet som den fyldes på med, den oljan är ganska tunn och motorn är mer högljudd med denna olja samt som olje-lampan tendera att tändas på tomgången när den är riktigt genomvarm, kommer att göra slut på dom sista flaskorna med 0W-40 oljan, och forsättningsvis köra med

5W-40 från  tyska Motorgold som köps hos Gekås i Ullared  5 liter för 159:-
detta är en ganska tjock olja enligt datablad:
http://www.motor-gold.de/fileadmin/down … _DE_V1.pdf
den är därför lämplig vid lite hårdare körning
jag vet en som köper just denna olja och kört i sin BMW och Mercedes under många år utan problem

den kommer även att hamna i tråget på min VW golf från 2009 vid nästa byte
och jag byter den litet grann oftare än 15000 km

en 5W-40 olja är en universal produkt som passar till >99% av alla behov av motorolja för personsbilsmotorer
Om det finns partikelfilter bör oljan uppfylla ACEA C3

har man problem med hög oljeförbrukning eller vid hård körning/släpvagn välj en 5W-50 olja

Senast redigerat av spillolja (8 februari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang