aryseryseysety

it_mutt Avstängd
20 november 2014 · 10 388 Inlägg

Ghostduster skrev:
Nu är jag med. Men där är det ingenting nu. Jag kollar typ ett par gånger i veckan under huven och det har inte varit något där. För häller man där, då ska väl vattnet rinna ner under batteriet och ut eftersom det finns 2 dräneringshål där. Eller finns det flera? Kollade mellan där förut och jag kunde inte hitta något soim liknade dränering mellan där

Ja jag ska inte svära på var det ska komma ut på en passat, men ut ska det komma iaf.

Men som sagt, häller man vatten där så ska det som sagt komma ut i "samma takt" (oavsett var det nu kommer ut).

O det absolut vanligaste är då som sagt att detta sätter igen, vattnet rinner inte undan och letar sen sig ner vid hållaren till kupefiltret och in i kupén.

Sen kan det givetvis finnas andra möjligheter

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ghostduster
20 november 2014 ·

Det som jag inte fattar är:

1: Helt plötsligt är det en pöl på golvet
2: Det är inte "rinningar" från torpedväggen
3:Det är torrt bakom passargerarstolen

Kan det komma underifrån tro? Det går fan inte ihop detta

it_mutt Avstängd
20 november 2014 · 10 388 Inlägg

Ghostduster skrev:
Det som jag inte fattar är:

1: Helt plötsligt är det en pöl på golvet
2: Det är inte "rinningar" från torpedväggen
3:Det är torrt bakom passargerarstolen

Kan det komma underifrån tro? Det går fan inte ihop detta

I stil med såhär antar jag;

http://nicholasjsmerker.info/Q5/Q5_Leak_1.jpg

- - - Edit - - -

Du har inte taklucka?

Senast redigerat av it_mutt (20 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ghostduster
20 november 2014 ·

Yepp, det var så jag upptäckte det. Nu har jag vikt upp mattan så jag slipper torka det för det tar så himla långt tid.

it_mutt Avstängd
20 november 2014 · 10 388 Inlägg

Ghostduster skrev:
Yepp, det var så jag upptäckte det. Nu har jag vikt upp mattan så jag slipper torka det för det tar så himla långt tid.

Ja jag tror det kommer "uppifrån". Letar det sig in i krokarna runt kupéfiltret så kommer det ju då ner i "fläkten" och droppar sen antagligen rakt ner (vilket då ger en pöl utan några tecken på att det runnit någonstans)


Det du KAN göra är;

Ta en back (läskback eller liknande) (eller annat, mest så du "får upp det en bit över golvet) och ställ denna på golvet i passagerarutrymmet.

Lägg en skiva på denna (pappaskiva eller passande) och sen tidningspapper på denna. Då bör du ju se om det droppar ner någonstans. Se då till att det går "hela vägen fram" torpedväggen.

Då bör du ju som sagt få en bra fingervisning om var det kommer ifrån.

Enda "felsökningen" jag kan komma på såhär direkt och rakt av

Senast redigerat av it_mutt (20 november 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ghostduster
20 november 2014 ·

Ja det är ett alternativ. Själv tog jag potatismjöl och pudrade på. Det borde avslöja om det droppar uppifrån fläkten, rinner från torpedväggen eller kommer bakifrån.

Jag uppdaterar så fort jag avslöjat vart det kommer ifrån!

it_mutt Avstängd
20 november 2014 · 10 388 Inlägg

Ghostduster skrev:
Ja det är ett alternativ. Själv tog jag potatismjöl och pudrade på. Det borde avslöja om det droppar uppifrån fläkten, rinner från torpedväggen eller kommer bakifrån.

Jag uppdaterar så fort jag avslöjat vart det kommer ifrån!

Ja, det är väl också något som kan fungera. Huvudsaken är ju att du får reda på var/hur vattnet kommer in.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ghostduster
21 november 2014 ·

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2317853

Nu har jag hittat felet. Det kommer från dörrsidan! Under högtalaren! Hur är detta möjligt???

it_mutt Avstängd
21 november 2014 · 10 388 Inlägg

Ghostduster skrev:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=181115&image=2317853

Nu har jag hittat felet. Det kommer från dörrsidan! Under högtalaren! Hur är detta möjligt???

WTF?!

Ja, antingen ett ordentligt hål eller taskiga lister skulle jag ju spontant säga (aldrig hört talas om att det skulle ta sig in där)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ghostduster
21 november 2014 ·

Verkar som att rutan varit bytt. För det är massa med glassplitter som kommer ur nåra hål under dörrsidan. Har fått bort dörrsidan men vet inte hur jag får bort plåten bakom. Har skruvat bort varenda skruv men det sitter som helvete ändå

Ghostduster
22 november 2014 ·

Tjena! Nu är problemet löst! (hoppas jag). Efter mysteriet med potatismjölet så kom jag fram till att vattnet runnit in i bilen ifrån undersidan av högtalaren, i dörren?!

Såhär gjorde jag: Plockade bort dörrsidan, skruvade bort alla skruv (ca 8-10st), tog ner rutan och skruvade bort skruvarna som kommer fram från "servicehålen" för att lossa plåten från rutan. På insidan av denna så sitter en tätning runt hela plåten. Denna tätning var helt slut i underkant!

Kombinationen av att listen som ligger mot rutan på utsidan och listen mot denna plåten var slut så dröp vattnet mot denna plåten och igenom, detta kommer då ut mellan tröskeln på bilen och dörrsidan och pressas upp och in i bilen. (Testat)

Lösning: Drog silikonsträng runt dörrsidan och tryckte tillbaka den och skruvade ihop det. Sen tog jag bort listen på utsidan (bara att lyfta uppåt) och böjde försiktigt och tryckte ut gummit lite så den skulle bli vidare sen satte tillbaks det.

Så där låg mitt fel. Tror också att det var en kombination utav att vatten under batteriet, trasig list runt kupéfilterhållaren och denna list i dörrsidan. puh, trodde aldrig jag skulle bli av med det!

Men det var bra på ett sätt för nu har jag fått erfarenhet av det!

Tackar alla som tipsat och trixat för det var inte lätt själv! smile

PS. Tätare bil än min får man nog inte nu! Haha!

it_mutt Avstängd
22 november 2014 · 10 388 Inlägg

Ghostduster skrev:
Tjena! Nu är problemet löst! (hoppas jag). Efter mysteriet med potatismjölet så kom jag fram till att vattnet runnit in i bilen ifrån undersidan av högtalaren, i dörren?!

Såhär gjorde jag: Plockade bort dörrsidan, skruvade bort alla skruv (ca 8-10st), tog ner rutan och skruvade bort skruvarna som kommer fram från "servicehålen" för att lossa plåten från rutan. På insidan av denna så sitter en tätning runt hela plåten. Denna tätning var helt slut i underkant!

Kombinationen av att listen som ligger mot rutan på utsidan och listen mot denna plåten var slut så dröp vattnet mot denna plåten och igenom, detta kommer då ut mellan tröskeln på bilen och dörrsidan och pressas upp och in i bilen. (Testat)

Lösning: Drog silikonsträng runt dörrsidan och tryckte tillbaka den och skruvade ihop det. Sen tog jag bort listen på utsidan (bara att lyfta uppåt) och böjde försiktigt och tryckte ut gummit lite så den skulle bli vidare sen satte tillbaks det.

Så där låg mitt fel. Tror också att det var en kombination utav att vatten under batteriet, trasig list runt kupéfilterhållaren och denna list i dörrsidan. puh, trodde aldrig jag skulle bli av med det!

Men det var bra på ett sätt för nu har jag fått erfarenhet av det!

Tackar alla som tipsat och trixat för det var inte lätt själv! smile

PS. Tätare bil än min får man nog inte nu! Haha!

Då får man väl hoppas att du slipper en skridskobana på golvet i vinter smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
keykey
24 november 2014 · 163 Inlägg

Ghostduster skrev:
Tjena! Nu är problemet löst! (hoppas jag)

Gött långsökt haha. Skönt att du hittade det iaf och kul att du postade lösningen! Många dissar ju bara sina trådar när de hittat felet och lämnar alla läsare med blueballs...

Ghostduster
26 november 2014 ·

Jo det har jag märkt. Bara kul att skriva lösningen då det hjälper många! Sen va jag tvungen att skriva av mig då detta har vart jävligt irriterande så man blir nästan mer irriterad när man hittat felet och att det är så jävla långsökt haha smile

Muttley
18 december 2014 ·

Jag tror jag hitta mitt problem.  De var idag en liten pool under batteriet så rensade dräneringen och förhoppningsvis så skall de inte behöva läcka in igen.

markusbacka
18 december 2014 · 68 Inlägg

Ja! Jag har precis samma skitproblem! Men på min passat kan jag se vattendroppar som hänger från plasten bakom handskfacket. Så var det inte för dig va? Jag har sett att det läckt in lite vatten i nederkant på dörren, det har liksom blivit blött på plasten som ligger an mot dörren (tröskeln alltså). Men kan vattnet vandra uppåt på nåt sätt för att slutligen ramla ner bakom handskfacket och rinna längs med torpedväggen?

/Annika

Muttley
18 december 2014 ·

markusbacka skrev:
Ja! Jag har precis samma skitproblem! Men på min passat kan jag se vattendroppar som hänger från plasten bakom handskfacket. Så var det inte för dig va? Jag har sett att det läckt in lite vatten i nederkant på dörren, det har liksom blivit blött på plasten som ligger an mot dörren (tröskeln alltså). Men kan vattnet vandra uppåt på nåt sätt för att slutligen ramla ner bakom handskfacket och rinna längs med torpedväggen?

/Annika

Mitt var mer som ett vattenfall bak handskfacket. Men ditt låter ju som ts fel.  Skruva och kolla

Särkelä
18 december 2014 · 5 Inlägg

Vanligaste läckagen in i en passat.

Batteribaljan e full me vatten pga att dräneringshålen är täppta.

Tätningen runt friskluftfilterhållaren har gett upp. Åtgärd = plocka bort hållaren o lägg en silicon sträng o skruva dit igen, eller köp en ny med tätning.

Tätningen runt dörrplåten (innanför klädslen) har gett upp. Alt fönsterhiss/dörrlås är bytt o man har böjt plåten lite = tätningen tätar inte. åtgärd = Plocka av dörrsidan(klädsel) lägg en silicon sträng i nederkant av plåten o ca 15-20 cm upp.

it_mutt Avstängd
18 december 2014 · 10 388 Inlägg

markusbacka skrev:
Ja! Jag har precis samma skitproblem! Men på min passat kan jag se vattendroppar som hänger från plasten bakom handskfacket. Så var det inte för dig va? Jag har sett att det läckt in lite vatten i nederkant på dörren, det har liksom blivit blött på plasten som ligger an mot dörren (tröskeln alltså). Men kan vattnet vandra uppåt på nåt sätt för att slutligen ramla ner bakom handskfacket och rinna längs med torpedväggen?

/Annika

Det låter OFANTLIGT långsökt. Jag tror, fortfarande, på igensatt dränering (det räcker liksom inte riktigt att pilla bort lite löv som ligger "uppe på" s.a.s.)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
markusbacka
19 december 2014 · 68 Inlägg

it_mutt skrev:

markusbacka skrev:
Ja! Jag har precis samma skitproblem! Men på min passat kan jag se vattendroppar som hänger från plasten bakom handskfacket. Så var det inte för dig va? Jag har sett att det läckt in lite vatten i nederkant på dörren, det har liksom blivit blött på plasten som ligger an mot dörren (tröskeln alltså). Men kan vattnet vandra uppåt på nåt sätt för att slutligen ramla ner bakom handskfacket och rinna längs med torpedväggen?

/Annika

Det låter OFANTLIGT långsökt. Jag tror, fortfarande, på igensatt dränering (det räcker liksom inte riktigt att pilla bort lite löv som ligger "uppe på" s.a.s.)

Har haft bort batteriet och rensat, satt inte alls mycket där. Men ska kolla dom två andra tipsen (och hoppas på att det är friskluftfilterhållaren som har dålig tätning)...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang