V50 T5 AWD -05 Missljud vid ner/urtramp och växling

Apexed
20 december 2014 · 25 Inlägg

Ohoj!


Gjorde för ett par månader sen nu ett mindre inköp av en V50 T5 AWD (Manuell) -05 och har varit väldigt nöjd med bilen förutom en lätt irriterande sak:

Vid ner/urtramp av koppling och växling med spaken så uppkommer något som inte är ett ljud av det vanliga slaget...
Vid trampningarna så är det ett dovare klickljud som framträder som är bra mycket högre än vad jag någonsin hört innan.
Vid växling från/till 1:an till 2:an och 3:an kommer ett ganska brutalt rasslande/klonkade ljud, hörs löjligt högt om man kör bredvid en vägg.
Högre växlar vet jag inget om då vindljud gärna tar över när jag försökt prova det...

Historia: Problemet har varit sen jag köpte den, lät först Mekonomen titta på det men dom tyckte att det lät som det skulle, några veckor senare (Nutid) var det Bilias tur att kika på det, fick en trevlig mekaniker att titta på det lite snabbt utan kostnad då han sa: "Det hördes så fort du kom in i hallen att det lät lite väl mycket". Han kom fram till att det "kunde" vara en spole i haldex-kopplingen som va sliten.
Men då detta inte var en helkoll och jag hade hoppats slippa lägga för mycket pengar på detta tänkte jag kika här bland entusiasterna först smile

Kan även tilläggas att det nån gång då och då kan vara lite tjurigt att få in dom lägre växlarna och att man i stort sett "känner" klonkljudet i spaken.

Finns några enstaka sidor/trådar om detta men inga riktigt uppdaterade.

Alla tankar kring problemet är välkomna! Är extremt tacksam för all hjälp!

xXSammy
27 december 2014 · 6 570 Inlägg

Sliten slavcylinder och/eller svänghjul.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang