Tjänar man nåt på att köra lastbil?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 december 2014 · 2 972 Inlägg

Aah, då är jag med. Tack.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 december 2014 · 1 093 Inlägg

gick gymnasiet, valde Yrkeshögskola i 2 år och läste i princip 50% samma sak som i gymnasiet, ingångslön på 19,5 + trakt och över tid så blev det runr 19-20 ut i handen, 1,5 år senare bytte jag till en tjänst utan resor med 7000 mer i fast lön.

idag så sitter jag med ett erbjudande på på ytterligare ett par lappar 10 min hemmifrån, så vill du hitta en intressant karriär och lönekurva är energibranchen ganska klockren i dagsläget, frakt ska helst alltid vara så billigt som möjligt och lönerna blir tyvärr gärna där efter.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
horbybonnen
18 december 2014 · 1 160 Inlägg

lön 150 timmen 27 kr vardagsnätter,55 kr helger. så ob tillägget är inte bra

Conjacken
18 december 2014 · 144 Inlägg

En nyutbildad lastbilschaufför har ca 18.000-20.000 ut efter skatt i månaden (mindre/mer beroende på OB osv)
Sen får du ju självklart mer om du jobbar mer.

Men en grej ni kanske inte tänkt på är att hans far kan ha ett eget åkeri.
Det är inte alltid aktuellt att ta ut feta löner om tex bilen går sönder, godset minskar osv.
Speciellt om det är nystartat, då kan du i princip räkna bort egen lön

cruel88 CREW FTR
18 december 2014 · 435 Inlägg

kört C lastbil i 7år och legat på sen start på 24-27.000kr efter skatt 40-50 timmars veckor. bytt jobb helt nu och kör B korts bil o tjänar 21.000kr efter skatt 40 timmars veckor. bytte endast för att ha mer tid över att fixa släp kortet.

FUCKTARD RACING CREW
Muttley
18 december 2014 ·

Conjacken skrev:
En nyutbildad lastbilschaufför har ca 18.000-20.000 ut efter skatt i månaden (mindre/mer beroende på OB osv)
Sen får du ju självklart mer om du jobbar mer.

Men en grej ni kanske inte tänkt på är att hans far kan ha ett eget åkeri.
Det är inte alltid aktuellt att ta ut feta löner om tex bilen går sönder, godset minskar osv.
Speciellt om det är nystartat, då kan du i princip räkna bort egen lön

De är där oftast problemet är med nystartade, de tänkte inte alls på att de skulle ha egen lön.  Samma inom taxibranschen, de startar eget åkeri med 1 bil. Men de tänkte ju inte på att de måste köras in ganska mycket.

Finner ingen lönsamhet i att ha ett företag alls om man inte får ut så mycket pengar så man kan ha lite mer över. 
Om de stämmer att TS far har så illa ställt med pengarna så är de något galet men de får vi väl aldrig veta heller om de är skulder och sånt som ställer till de.

burnin_rubber
18 december 2014 · 220 Inlägg

TS: Är du bara 14 år så rekkomenderar jag dig att skärpa till dig och gå ur grundskolan med bra betyg för att sedan ta dig i kragen och skaffa dig en bra och stabil utbildning.
Att gå runt och drömma om att köra lastbil är som att drömma om ett liv helt ensam i en svettig lastbilshytt med en fet bulldog som sällskap.Det skall nog mycket till att tälja guld med fällkniv som lastbilsförare.

Nä skola dig till något bättre när du har chansen!

FLindgren
18 december 2014 · 5 089 Inlägg

Hamilton skrev:

FLindgren skrev:
Hoppa du av skolan, vänta 4 år på att ta körkort. Skaffa 80 000 kr för att kunna ta lastbilskörkort(men säkert först 15 000 för vanliga b kortet). Och sen när du märker att dethär var inte tråkigt att köra lastbil sitter du där, utan utbildning eller kunskap och röstar på sd.
Din pappa kanske inte har några pengar för att han inte prioriterar pengarna rätt. eller så kostar du och din mamma/styvmamma för mycket pengar...
Du tjänar ca 22000 kr och uppåt för ett standard jobb. Du borde ha 12 000 kr över varje månad om du kan ta hand om pengar...

Du tänkte inte till före du posta va?

Haha jisses va fel det blev ;P Så går det när man inte orkar läsa vad man skriver lol

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Hamilton
18 december 2014 · 8 864 Inlägg

burnin_rubber skrev:
TS: Är du bara 14 år så rekkomenderar jag dig att skärpa till dig och gå ur grundskolan med bra betyg för att sedan ta dig i kragen och skaffa dig en bra och stabil utbildning.
Att gå runt och drömma om att köra lastbil är som att drömma om ett liv helt ensam i en svettig lastbilshytt med en fet bulldog som sällskap.Det skall nog mycket till att tälja guld med fällkniv som lastbilsförare.

Nä skola dig till något bättre när du har chansen!

Om alla tänker och gör som du säger tar det inte många år innan landet står helt still.....
Alla tar inte ett jobb bara för lönen, finns faktiskt dom som tar ett jobb som dom gillar och trivs med.
(Som gammal chaufför så kan jag säga att det var det bästa jobbet jag haft.)

Fotograf på tierpidag.se
Fratzo
18 december 2014 · 9 Inlägg

xVolvo240x skrev:

Fratzo skrev:

xVolvo240x skrev:
Ja gick gymnasium å fick lastbils kort + släp gratis. Började sedan jobba med att köra last bil i en månad sen stog ja inte ut å blev bilmekare å ja tjänar bättre på de än när ja körde lastbil

Varför dög det inte? Om du transporterade varor och körde efter asfalts vägar 24/7 så kan jag förstå din smärta :')

Jaja hade sån långkörning, typ götebort-stockholm-malmö osv å de kan ja inte rekomendera för de va de värsta ja gjort smile

Då förstår jag wink Värsta mardrömmen!

Fratzo
18 december 2014 · 9 Inlägg

burnin_rubber skrev:
TS: Är du bara 14 år så rekkomenderar jag dig att skärpa till dig och gå ur grundskolan med bra betyg för att sedan ta dig i kragen och skaffa dig en bra och stabil utbildning.
Att gå runt och drömma om att köra lastbil är som att drömma om ett liv helt ensam i en svettig lastbilshytt med en fet bulldog som sällskap.Det skall nog mycket till att tälja guld med fällkniv som lastbilsförare.

Nä skola dig till något bättre när du har chansen!

Försöker så gott jag kan, men utan vänner är det inte så jävla kul och man presterar bara sämre.. Lärarna är kassa och jag får knappast den hjälp jag behöver så vi får väl se om jag ska satsa på en ny skola och rädda betygen..

Btw, tack alla som svarat, najs info big_smile

sleepyoh
18 december 2014 · 1 319 Inlägg

Hamilton skrev:

burnin_rubber skrev:
TS: Är du bara 14 år så rekkomenderar jag dig att skärpa till dig och gå ur grundskolan med bra betyg för att sedan ta dig i kragen och skaffa dig en bra och stabil utbildning.
Att gå runt och drömma om att köra lastbil är som att drömma om ett liv helt ensam i en svettig lastbilshytt med en fet bulldog som sällskap.Det skall nog mycket till att tälja guld med fällkniv som lastbilsförare.

Nä skola dig till något bättre när du har chansen!

Om alla tänker och gör som du säger tar det inte många år innan landet står helt still.....
Alla tar inte ett jobb bara för lönen, finns faktiskt dom som tar ett jobb som dom gillar och trivs med.
(Som gammal chaufför så kan jag säga att det var det bästa jobbet jag haft.)

Jag är inte lastbils chaufför, men jag sitter i trafiken till 90% av min arbetstid, med allt långkörning/stadskörning/landsvägskörning osv, jag kör lika mycket som en yrkeschaufför (400+mil/månad) men jag är inte yrkes chaufför, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb något enormt, och skulle inte sluta även om jag fick 10lax mer i månaden trots att jag tjänar kefft. Frihet är något som är underskattat, sätta sig i fordonet, köra till olika platser och alltid vara i rörelse, alltid se hur det är utomhus, man är skyddad i en plåtbur men man ser naturen/betongen nästan hela sin dagliga tid. Att hela tiden sitta på ett kontor, vilket jävla mindfuck, instängd i en låda på EN PLATS. Vi andra får i alla fall röra på oss.

Prat om ekonomi/karriär/pengar är bara bullshit, ingenting av det spelar i slutändan någon roll, det enda som betyder något är hur du mår när du gör det, om du är lycklig/nöjd med din situation spelar pengar ingen roll. Pengar/karriär är en människoskapad företeelse, det är inte något som finns naturligt, det är en konstruktion i vårt nuvarande samhälle, inte en absolut sanning, om man är glad med att åka lastbil, så ska man givetvis satsa på det. (Gillar man att klättra i karriären och spela i bostadsmonopolet och göra bostadskarriär, ska man givetvis satsa på det..)

Se det som att spela monopol, när du är klar ska allting läggas tillbaks i lådan, så att någon annan kan spela samma spel senare. Njutningen i spelet borde vara poängen, inte hur fina hotell du får. (lägenheter du kan köpa i 'city'roll ) smile

Senast redigerat av sleepyoh (18 december 2014)

_----------'
Fratzo
18 december 2014 · 9 Inlägg

sleepyoh skrev:

Hamilton skrev:

burnin_rubber skrev:
TS: Är du bara 14 år så rekkomenderar jag dig att skärpa till dig och gå ur grundskolan med bra betyg för att sedan ta dig i kragen och skaffa dig en bra och stabil utbildning.
Att gå runt och drömma om att köra lastbil är som att drömma om ett liv helt ensam i en svettig lastbilshytt med en fet bulldog som sällskap.Det skall nog mycket till att tälja guld med fällkniv som lastbilsförare.

Nä skola dig till något bättre när du har chansen!

Om alla tänker och gör som du säger tar det inte många år innan landet står helt still.....
Alla tar inte ett jobb bara för lönen, finns faktiskt dom som tar ett jobb som dom gillar och trivs med.
(Som gammal chaufför så kan jag säga att det var det bästa jobbet jag haft.)

Jag är inte lastbils chaufför, men jag sitter i trafiken till 90% av min arbetstid, med allt långkörning/stadskörning/landsvägskörning osv, jag kör lika mycket som en yrkeschaufför men jag är inte yrkes chaufför, och jag kan säga att jag älskar mitt jobb något enormt, och skulle inte sluta även om jag fick 10lax mer i månaden trots att jag tjänar kefft. Frihet är något som är underskattat, sätta sig i fordonet, köra till olika platser och alltid vara i rörelse, alltid se hur det är utomhus, man är skyddad i en plåtbur men man ser naturen/betongen nästan hela sin dagliga tid. Att hela tiden sitta på ett kontor, vilket jävla mindfuck, instängd i en låda på EN PLATS. Vi andra får i alla fall röra på oss.

Prat om ekonomi/karriär/pengar är bara bullshit, ingenting av det spelar i slutändan någon roll, det enda som betyder något är hur du mår när du gör det, om du är lycklig/nöjd med din situation spelar pengar ingen roll. Pengar/karriär är en människoskapad företeelse, det är inte något som finns naturligt, det är en konstruktion i vårt nuvarande samhälle, inte en absolut sanning, om man är glad med att åka lastbil, så ska man givetvis satsa på det.

Se det som att spela monopol, när du är klar ska allting läggas tillbaks i lådan, så att någon annan kan spela samma spel senare. Njutningen i spelet borde vara poängen, inte hur fina hotell du får roll

Sjuuukt bra sagt där! Själv så tycker jag att ingenting är bättre än att få följa med farsan en dag på jobbet! Man får uppleva riktigt fina ställen! Älskar att åka genom skogsvägarna och se den jäkligt fina naturen! Riktigt kul på morgonen när man får se ett och ett annat djur! big_smile Måste fixa skolan nu för fan! cool

Senast redigerat av Fratzo (18 december 2014)

Waahlvik
18 december 2014 · 508 Inlägg

jag är själv också lastbilschaffis. tjänar gode bra. då jag bara kör natt, har ob å traktamenten, logi osv..

Men då ska man gilla att vara borta då jag som kör på fjärr är mer borta än vad jag är hemma och har inte tid att umgås med folk osv pga att jag jobbar.

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Akilles
21 december 2014 · 114 Inlägg

Kör själv olje tankbil inget höjdarjobb direkt vilka risker man tar, en massa dyra utbildningar mm,
jobbar 10 dagar i månaden mellan 13-15 timmar per dag, har en 130kr i tim går i via handelsavtalet fast man är 9år i branschen + skifttillägg, samt per kubik & lossningsplats jag gör i månaden har ut runt 25.000kr efter skatt.

Jag säger som så hoppa av dina planer för att bli lastbils chaffis, satsa hellre något inom el, vvs, industri.

Senast redigerat av Akilles (21 december 2014)

Evildan
21 december 2014 ·

Inkomst anges alltid före skatt då skattsatsen är individuell beroende på övriga inkomster och vilken kommun någon bor i.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 december 2014 · 2 972 Inlägg

Akilles skrev:
Kör själv olje tankbil inget höjdarjobb direkt vilka risker man tar, en massa dyra utbildningar mm,
jobbar 10 dagar i månaden mellan 13-15 timmar per dag, har en 130kr i tim går i via handelsavtalet fast man är 9år i branschen + skifttillägg, samt per kubik & lossningsplats jag gör i månaden har ut runt 25.000kr efter skatt.

Jag säger som så hoppa av dina planer för att bli lastbils chaffis, satsa hellre något inom el, vvs, industri.

10 dagar i månaden a 13-15 timmar innebär 130-150 timmar i månaden. Har du då ut 25k så har du en nettotimlön (efter skatt) på 167-192kr. Inte så dåligt betalt...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Fratzo
21 december 2014 · 9 Inlägg

Akilles skrev:
Kör själv olje tankbil inget höjdarjobb direkt vilka risker man tar, en massa dyra utbildningar mm,
jobbar 10 dagar i månaden mellan 13-15 timmar per dag, har en 130kr i tim går i via handelsavtalet fast man är 9år i branschen + skifttillägg, samt per kubik & lossningsplats jag gör i månaden har ut runt 25.000kr efter skatt.

Jag säger som så hoppa av dina planer för att bli lastbils chaffis, satsa hellre något inom el, vvs, industri.

Varför ska jag det? :p Kan inte tänka mig nåt annat än att jobba som lastbilschaffis

burnin_rubber
22 december 2014 · 220 Inlägg

Jag tror du kommer få lika mycket positiva som negativa svar om jobbet i sig.
Är detta ett jobb som gör dig glad på morgonen på väg ut till jobbet och nöjd på kvällen när du går o lägger dig så är det RÄTT jobb.

Jag själv hade ett uselt betyg i grundskolan för jag ville bara därifrån.Sedan utbildade jag mig till bilmekaniker på gymnasiet(2år) för jag kände att jag ville skruva och meka.Jobbade sedan halva sista året på gymnasiet ihop med att jag gick i skolan.
Jobbat som mekaniker i olika forer sedan dess och sitter idag som produktionsplanerare på ett av sveriges största järnvägsföretag.
Har en lön som inte många har i min ålder(hög med andra ord).

Det jag kan ångra idag är att jag inte satsade på skolan när jag kunde.För visst fasen skulle jag också vilja ha ett jobb som gör min glad på morgonen...
Men som så många andra så är jag glad i pengar och gillar att ha ansvar så därför sitter jag där jag gör.
Men visst kan jag förstå tjusningen i en vacker sommarmorgon i en stor lastbil.....men inte en stormig vinterkväll i utmarken med soppatorsk..

Ha en helt underbart GOD JUL!!

Fratzo
22 december 2014 · 9 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Jag tror du kommer få lika mycket positiva som negativa svar om jobbet i sig.
Är detta ett jobb som gör dig glad på morgonen på väg ut till jobbet och nöjd på kvällen när du går o lägger dig så är det RÄTT jobb.

Jag själv hade ett uselt betyg i grundskolan för jag ville bara därifrån.Sedan utbildade jag mig till bilmekaniker på gymnasiet(2år) för jag kände att jag ville skruva och meka.Jobbade sedan halva sista året på gymnasiet ihop med att jag gick i skolan.
Jobbat som mekaniker i olika forer sedan dess och sitter idag som produktionsplanerare på ett av sveriges största järnvägsföretag.
Har en lön som inte många har i min ålder(hög med andra ord).

Det jag kan ångra idag är att jag inte satsade på skolan när jag kunde.För visst fasen skulle jag också vilja ha ett jobb som gör min glad på morgonen...
Men som så många andra så är jag glad i pengar och gillar att ha ansvar så därför sitter jag där jag gör.
Men visst kan jag förstå tjusningen i en vacker sommarmorgon i en stor lastbil.....men inte en stormig vinterkväll i utmarken med soppatorsk..

Ha en helt underbart GOD JUL!!

Jo jag känner så oxå hmm Fan va najs big_smile!

Goh' jul på dig! smile)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang