Saab 9-5 byte av strålkastare, förslag?

Eljest
8 augusti 2009 · 22 Inlägg

Hej jag har en saab 9-5 1999 och skulle behöva byta till några finare strålkastare, hittade några strålkastare från en saab 9-5, 2005 på blocket.
Och då kommer vi till mig fråga, skulle dom passa?
Vart kan man köpa några snygga? vill helst ha klarglas.



Tack för hjälpen!

BMW 325 e36 coupé "Roken" (1992)
ZonaX Svetsare
8 augusti 2009 · 3 150 Inlägg

Har ingen aning om dom passar rakt på, bestämmer du dig dock för att köpa splitter nya så kolla här, där finns det mesta.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 augusti 2009 · 6 170 Inlägg

Nej dom kommer inte att passa rakt på utan du kommer att få modifiera ganska mycket för att få dit dom.


Och klarglaslyktor ??

Det är ju i glaset hela ljusbilden sitter, ska du ha klarglas får du ju bygga om strålkastarna helt såvida inte -05:ans samtliga lyktor har projektorer eller något liknande som inte behöver bryta ljuset i lyktglaset.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
BoRag
31 december 2011 · 118 Inlägg

Jag har riktigt dåligt ljus på min 9-5:a från 2005. På halvljus ser man ett par meter framför bilen och ljusbilden verkar vara helt åt h-vete. Kan det räcka att byta glas eller åker jag på kanske att köpa nya lyktor?

9Femma
31 december 2011 · 342 Inlägg

Svårt att svara på utan att ha sett och kontrollerat dina strålkastare.
Plasten kan blekna och bli missfärgad. Då försämras ljusbilden. Går att polera upp, men ingen garanti att det blir bättre. Dock billigare att testa än att byta strålkastarna.

Om plasten redan idag är i bra skick kan det räcka med att köpa glödlampor av bättre kvalitet. Tänk bara på att följa Saabs rekommendation vad gäller maximal lampstyrka för strålkastarna (har för mig att det är max 60W, men ej säker. Framgår dock i bilens instruktionsbok).

Kvarstår problemet, då är det förmodligendet fel på reflektorerna. I sådant fall hjälper enbart byte av hela strålkastarna.

Har själv originalmonterad xenon på vår 9-5, och det är helt kanon ljusbild.
Behöver inte ens montera extraljus, till skillnad från våra andra bilar.
Men eftermontering av xenon ställer ju bland annat krav på automatisk nivåreglering, så det är kanske inget alternativ för dig.

Vill TS använda 2005 års strålkastare får han bygga om hela fronten.
Första facelift av 9-5 kom 2002. Frontspoiler, strålkastare och främre blinkers är helt annorlunda mot tidigare årsmodell av 9-5.
Görs inte det, då är TS låst till att använda vanliga halogenstrålkastare från 9-5 årsmodell 1998-2001.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
saab_sonett Handledare
31 december 2011 · 1 481 Inlägg

Finns bara orginaltyp att köpa. Ej klarglas.

TT-Avant
31 december 2011 · 6 851 Inlägg

Eller så kan man göra såhär:

https://www1.garaget.org/archive/2/1386/130380/130380-2479086.jpg

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
BoRag
31 december 2011 · 118 Inlägg

Ja jag har mina onda aningar om att det lär bli ett byte av strålkastare. Xenon har jag funderat på, det finns automatisk nivå reglering på min så de kanske går bra då. Glödlamporna har jag bytt men det är dock 55w på dom. 
Men får prova att polera plasten först. Strålkastarna mellan 02 och 05 va betydligt dyrare än till dom äldre modellerna. Jag är inte riktigt överens med dom här H7 glödlamporna, min personliga uppfattning är att glödlamporna på 9000 va mycket bättre alltså H1.





9Femma skrev:
Svårt att svara på utan att ha sett och kontrollerat dina strålkastare.
Plasten kan blekna och bli missfärgad. Då försämras ljusbilden. Går att polera upp, men ingen garanti att det blir bättre. Dock billigare att testa än att byta strålkastarna.

Om plasten redan idag är i bra skick kan det räcka med att köpa glödlampor av bättre kvalitet. Tänk bara på att följa Saabs rekommendation vad gäller maximal lampstyrka för strålkastarna (har för mig att det är max 60W, men ej säker. Framgår dock i bilens instruktionsbok).

Kvarstår problemet, då är det förmodligendet fel på reflektorerna. I sådant fall hjälper enbart byte av hela strålkastarna.

Har själv originalmonterad xenon på vår 9-5, och det är helt kanon ljusbild.
Behöver inte ens montera extraljus, till skillnad från våra andra bilar.
Men eftermontering av xenon ställer ju bland annat krav på automatisk nivåreglering, så det är kanske inget alternativ för dig.

Vill TS använda 2005 års strålkastare får han bygga om hela fronten.
Första facelift av 9-5 kom 2002. Frontspoiler, strålkastare och främre blinkers är helt annorlunda mot tidigare årsmodell av 9-5.
Görs inte det, då är TS låst till att använda vanliga halogenstrålkastare från 9-5 årsmodell 1998-2001.

BoRag
1 december 2014 · 118 Inlägg

Jag har en 2005:a men funderar nu på att montera den äldre varianten av framlykor dvs dom som var före 2002 pga att dom har riktiga glas och inte plast. Hur mycket jag måste modifiera vet jag inte ännu men ska forska i det.

Senast redigerat av mjrn (1 december 2014)

turbonova gillar en riktig burnout
22 december 2014 · 1 174 Inlägg

mjrn skrev:
Jag har en 2005:a men funderar nu på att montera den äldre varianten av framlykor dvs dom som var före 2002 pga att dom har riktiga glas och inte plast. Hur mycket jag måste modifiera vet jag inte ännu men ska forska i det.

Har du forskat nått i det än? Då jag undrar samma sak smile

TT-Avant
29 december 2014 · 6 851 Inlägg

ska man montera lampor från innan -02, så måste iaf skärm och blinkers oxå bytas. även främre stötfångaren och grill, osäker på denna, men balken som huven ligger mot kan också ev behövas bytas. inte säker på den dock.

OM det nu är de glasen om ja har på min ni menar..?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

Om lyktglasen är slitna och "grumliga" kan en slipning och polering av dessa göra underverk (se den här tråden). Jag gjorde det på Audin, och jag upplever att jag har fått ungefär tio gånger så bra ljus på vägen efter det. Nu känns det som att jag inte behöver extraljus, jämfört med innan.

-------


Angående xenon spelar det ingen roll om man har automatisk nivåreglering eller inte, man får ändå aldrig eftermontera xenon. Xenon är ENBART godkänt om det är monterat från fabrik, eller om man uppfyller ALLA kriterierna och gör en regbesiktning med detta monterat. Kriterierna är följande:

- Automatisk nivåreglering (alltså att bilen själv känner av hur den lutar, och reglerar lyktorna utefter det).
- Strålkastarrengöring (gamla bilar med xenon har ibland torkare, nu för tiden är det högtrycksrengöring).
- Klarglaslyktor för xenon.
- E-godkända prylar, och då menar jag ALLA prylar måste vara godkända.

Tror säkert att det är en hel del stök med att få igenom regbesiktningen ändå, om man inte byter till EXAKTA originalprylar, men det är inte alltid det finns det till den bilmodellen man har.

turbonova gillar en riktig burnout
30 december 2014 · 1 174 Inlägg

Jag gjorde också en våtslipning enligt guiden. Och det blev en jävla skillnad. Så mycket lättare/bättre än att byta lampor och allt som behövdes byta smile. Så kan lungt rekomendera en våtslipning istället smile

it_mutt Avstängd
30 december 2014 · 10 388 Inlägg

Mervolic skrev:
Om lyktglasen är slitna och "grumliga" kan en slipning och polering av dessa göra underverk (se den här tråden). Jag gjorde det på Audin, och jag upplever att jag har fått ungefär tio gånger så bra ljus på vägen efter det. Nu känns det som att jag inte behöver extraljus, jämfört med innan.

-------


Angående xenon spelar det ingen roll om man har automatisk nivåreglering eller inte, man får ändå aldrig eftermontera xenon. Xenon är ENBART godkänt om det är monterat från fabrik, eller om man uppfyller ALLA kriterierna och gör en regbesiktning med detta monterat. Kriterierna är följande:

- Automatisk nivåreglering (alltså att bilen själv känner av hur den lutar, och reglerar lyktorna utefter det).
- Strålkastarrengöring (gamla bilar med xenon har ibland torkare, nu för tiden är det högtrycksrengöring).
- Klarglaslyktor för xenon.
- E-godkända prylar, och då menar jag ALLA prylar måste vara godkända.

Tror säkert att det är en hel del stök med att få igenom regbesiktningen ändå, om man inte byter till EXAKTA originalprylar, men det är inte alltid det finns det till den bilmodellen man har.

Som om det inte var nog, så räcker det inte. Du ska dessutom ha -alla- certifikat när du gör regbesiktningen. Vilket man som privatperson inte får tag i "hur som helst". Detta då även om du monterar originalpryttlar för bilmodellen ifråga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Som om det inte var nog, så räcker det inte. Du ska dessutom ha -alla- certifikat när du gör regbesiktningen. Vilket man som privatperson inte får tag i "hur som helst". Detta då även om du monterar originalpryttlar för bilmodellen ifråga.

Misstänkte att det var något jag missat, det lät alldeles för enkelt. Tack för kompletteringen.

BoRag
17 januari 2015 · 118 Inlägg

turbonova skrev:

mjrn skrev:
Jag har en 2005:a men funderar nu på att montera den äldre varianten av framlykor dvs dom som var före 2002 pga att dom har riktiga glas och inte plast. Hur mycket jag måste modifiera vet jag inte ännu men ska forska i det.

Har du forskat nått i det än? Då jag undrar samma sak smile

Jodå jag har bytt till dom äldre strålkastarna och det behövs inte mycket jobb. Lite karvande på själva fästena på lyktorna. Det blir en liten glipa under mellan kofångare och lykta men annars passar dom bra. Man måste även byta  till den äldre blinkersen. Skärm behövs ej bytas det passar rakt på med den äldre blinkersen. Men man måste även ha dom kontakterna som hör till dom äldre strålkastarna. Inget större problem att byta med andra ord och jag kan säga att jag har betydligt bättre ljus nu än med dom slitna plastlyktorna. big_smile

Bild här
http://www.garaget.org/?car=275340&image=3502431

Senast redigerat av mjrn (17 januari 2015)

turbonova gillar en riktig burnout
17 januari 2015 · 1 174 Inlägg

mjrn skrev:

turbonova skrev:

mjrn skrev:
Jag har en 2005:a men funderar nu på att montera den äldre varianten av framlykor dvs dom som var före 2002 pga att dom har riktiga glas och inte plast. Hur mycket jag måste modifiera vet jag inte ännu men ska forska i det.

Har du forskat nått i det än? Då jag undrar samma sak smile

Jodå jag har bytt till dom äldre strålkastarna och det behövs inte mycket jobb. Lite karvande på själva fästena på lyktorna. Det blir en liten glipa under mellan kofångare och lykta men annars passar dom bra. Man måste även byta  till den äldre blinkersen. Skärm behövs ej bytas det passar rakt på med den äldre blinkersen. Men man måste även ha dom kontakterna som hör till dom äldre strålkastarna. Inget större problem att byta med andra ord och jag kan säga att jag har betydligt bättre ljus nu än med dom slitna plastlyktorna. big_smile

Bild här
http://www.garaget.org/?car=275340&image=3502431

Ok kanske skulle byta i framtiden då om det blev bättre ljus också smile

BoRag
18 januari 2015 · 118 Inlägg

turbonova skrev:

mjrn skrev:

turbonova skrev:

Har du forskat nått i det än? Då jag undrar samma sak smile

Jodå jag har bytt till dom äldre strålkastarna och det behövs inte mycket jobb. Lite karvande på själva fästena på lyktorna. Det blir en liten glipa under mellan kofångare och lykta men annars passar dom bra. Man måste även byta  till den äldre blinkersen. Skärm behövs ej bytas det passar rakt på med den äldre blinkersen. Men man måste även ha dom kontakterna som hör till dom äldre strålkastarna. Inget större problem att byta med andra ord och jag kan säga att jag har betydligt bättre ljus nu än med dom slitna plastlyktorna. big_smile

Bild här
http://www.garaget.org/?car=275340&image=3502431

Ok kanske skulle byta i framtiden då om det blev bättre ljus också smile

Ja man slipper ju det återkommande slipandet. Jag har våtslipat och förseglat flera gånger. Tillslut är dom där porerna för djupa i plasten så lär inte bli mycket plast kvar. Enligt kommentarer på saab klubben så har lyktan med glas kraftigare sken än lyktaan med plast även om bägge är nya. Ska byta till glaslyktor även på tantens saab 9-5.  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang