Fråga om bmw e39

JBeam
22 december 2014 · 201 Inlägg

Kan dela med mig av mina förbrukningssiffror då jag haft både 528 & 540.

540 4.4l Vanos Sedan Automat 98oktan
19" 265  Goodyear Eagle F1 på 9.5" fälg med 3.2kg
Blandat: 1.17-1.27
Landsväg: 0.95-0.97
Stads: 1.25-1.35

18" 245 Hakkapeliitta 8 på 9.5" fälg med 3kg
Blandat: 0.94-1.18
Landsväg: 0.87-0.95
Stads: 1.07-1.18

Haft två 540 med samma setup som rullat på samma siffror.
Nästan omöjligt att få den över 1.35 hur man än kör.
Högsta jag lyckats med är 1.37 blandat då med 295;or och tuung fot.
Med 17-18" och smalare sommardäck borde man kunna hålla sig under litern om man snålkör.


528, sedan, automat, 98oktan:
18" 265 Goodyear Eagle F1 på 10" fälg med 3kg
Blandat: 0.97-1.22
Landsväg: 0.58-0.65
Stads: 1.00-1.25

Mätarna är inte 100% men kontrollerade då och då, stämmer till 99%.

Kylare har jag fått byta på alla tre smile

Kör du inte mycket landsväg hade jag valt 540. Som pendlarlbil är 528 ett bättre val.
Men för övrigt är 540 värd det lilla extra det kostar.

Senast redigerat av JBeam (22 december 2014)

panda666
22 december 2014 · 4 250 Inlägg

wow tackar alla så mycket för era erfarenheter. @Jbeam, kör endast motorväg nu rak väg runt 30km fram och tillbaka så en 540 låter gött nu faktiskt. Om det går att hålla sig runt litern med 540 motorväg så tror jag jag skaffar en sånn;)

werik
22 december 2014 · 144 Inlägg

Min 535i drar ungefär som en 540i manuell. Senaste turen var gbg -> sthlm och då drog den 0.93 med angiven hastighet + moms. Blandad körning sett över 1 år har den dragit 1.15 l/mil med en ogynnsam körprofil(stadstrafik), tidigare år har det varit 1.06 - 1.1 blandat.
Under litern motorväg kan du garanterat köra en 540i på om du håller dig under 140-150 km/h smile

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
JBeam
23 december 2014 · 201 Inlägg

panda666 skrev:
wow tackar alla så mycket för era erfarenheter. @Jbeam, kör endast motorväg nu rak väg runt 30km fram och tillbaka så en 540 låter gött nu faktiskt. Om det går att hålla sig runt litern med 540 motorväg så tror jag jag skaffar en sånn;)

Det gör det absolut smile Ligger på ca 1700rpm i 100km/h.

Senast redigerat av JBeam (23 december 2014)

john_petrucci
24 december 2014 · 171 Inlägg

JBeam skrev:
528, sedan, automat, 98oktan:
18" 265 Goodyear Eagle F1 på 10" fälg med 3kg
Blandat: 0.97-1.22
Landsväg: 0.58-0.65
Stads: 1.00-1.25

Mätarna är inte 100% men kontrollerade då och då, stämmer till 99%.

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

Senast redigerat av john_petrucci (24 december 2014)

panda666
24 december 2014 · 4 250 Inlägg

john_petrucci skrev:

JBeam skrev:
528, sedan, automat, 98oktan:
18" 265 Goodyear Eagle F1 på 10" fälg med 3kg
Blandat: 0.97-1.22
Landsväg: 0.58-0.65
Stads: 1.00-1.25

Mätarna är inte 100% men kontrollerade då och då, stämmer till 99%.

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

körde alltid runt 0.9 med min 99 528 manuell.. men försökte inte köra snålt. låg alltid runt 95-100 på motorväg.
Men ska försöka hitta en 528- 540 för runt 35.000 den som kommer upp först som är svensk såld och manuell i bra skick.  så önska mig lycka till;) och säg gärna till ifall ni känner nån som vill bli av med sin

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

john_petrucci skrev:

JBeam skrev:
528, sedan, automat, 98oktan:
18" 265 Goodyear Eagle F1 på 10" fälg med 3kg
Blandat: 0.97-1.22
Landsväg: 0.58-0.65
Stads: 1.00-1.25

Mätarna är inte 100% men kontrollerade då och då, stämmer till 99%.

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

Nu var det några år sedan jag hade 528. Kan det vara så att mitt minne av den förbrukningen var med originaldäck ? Blev osäker nu, men jag vet att den gick landsväg på 0.58 ibland. Jag hade en uppsättning skitfula 15-16" med ballongdäck ett tag. Hur som går dom väldigt snålt landsväg.

panda666
25 december 2014 · 4 250 Inlägg

JBeam skrev:

john_petrucci skrev:

JBeam skrev:
528, sedan, automat, 98oktan:
18" 265 Goodyear Eagle F1 på 10" fälg med 3kg
Blandat: 0.97-1.22
Landsväg: 0.58-0.65
Stads: 1.00-1.25

Mätarna är inte 100% men kontrollerade då och då, stämmer till 99%.

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

Nu var det några år sedan jag hade 528. Kan det vara så att mitt minne av den förbrukningen var med originaldäck ? Blev osäker nu, men jag vet att den gick landsväg på 0.58 ibland. Jag hade en uppsättning skitfula 15-16" med ballongdäck ett tag. Hur som går dom väldigt snålt landsväg.

om man är väldigt försiktig och inte kör hårt så tror jag det går, men tänkte mest vanlig tempo vid motorväg så är förbrukning helt ok. Känns makalöst att 540 drar endast runt litern motorväg med. Nu är det bara att vänta på att hitta en fräsch 528-540.. finns massor med 523 och 525 men dom tror jag är för slöa.

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

panda666 skrev:

JBeam skrev:

john_petrucci skrev:

Njaaa.... 0.58-0.65 med 528:a? Myyycket tveksamt. Möjligtvis i nedförsbacke.

Hade en E39 528i, manuell med 17" 235:or och med 98 oktan. Provade under 10 mils motorväg att pressa ner förbrukningen så mycket som det bara gick, låg i ca 80-90 km/h. Kom ner i 0.67, och då var det VERKLIGEN ägg under foten. Det är möjligt att man kanske kommit ner till 0.65 om man körde med typ 16" 195:or.
Så att nå 0.58 med dessutom automat och 18" 265:or är nog lite önsketänkande...

Angående 540i. Köpte nyligen en 540i 6-växlad manuell och körde mellan Örebro-Göteborg på 0.79. Var oerhört överraskad, även om kanske färddatorn kanske har någon centiliters felmarginal. Då låg jag i för sig ganska försiktigt på gasen under hela resan.

Nu var det några år sedan jag hade 528. Kan det vara så att mitt minne av den förbrukningen var med originaldäck ? Blev osäker nu, men jag vet att den gick landsväg på 0.58 ibland. Jag hade en uppsättning skitfula 15-16" med ballongdäck ett tag. Hur som går dom väldigt snålt landsväg.

om man är väldigt försiktig och inte kör hårt så tror jag det går, men tänkte mest vanlig tempo vid motorväg så är förbrukning helt ok. Känns makalöst att 540 drar endast runt litern motorväg med. Nu är det bara att vänta på att hitta en fräsch 528-540.. finns massor med 523 och 525 men dom tror jag är för slöa.

Ja när en 540 är varm så dricker den väldigt lite med tanke på effekt, min gamla s60 T5 automat låg på exakt samma förbrukning som min 540. Då är det 5cyl 2.3l motor mot 8cyl 4.4l.

Slöa och slöa är dom väl kanske inte. Men det är ju långt ifrån samma körglädje, utan snarare A-B bilar.

Fräscha 540 finns det inte många av och när dom väl dyker upp kostar dom som en M5.
Jag gav på tok för mycket för min, men det kan det vara värt när dom är på väg att försvinna.

Det här är ju en bil jag hade hämtat direkt om det inte vore för priset och att jag redan har en^^
http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_E39 … 18&w=3

Köp du min så kan jag hämta den istället wink

panda666
25 december 2014 · 4 250 Inlägg

JBeam skrev:

panda666 skrev:

JBeam skrev:

Nu var det några år sedan jag hade 528. Kan det vara så att mitt minne av den förbrukningen var med originaldäck ? Blev osäker nu, men jag vet att den gick landsväg på 0.58 ibland. Jag hade en uppsättning skitfula 15-16" med ballongdäck ett tag. Hur som går dom väldigt snålt landsväg.

om man är väldigt försiktig och inte kör hårt så tror jag det går, men tänkte mest vanlig tempo vid motorväg så är förbrukning helt ok. Känns makalöst att 540 drar endast runt litern motorväg med. Nu är det bara att vänta på att hitta en fräsch 528-540.. finns massor med 523 och 525 men dom tror jag är för slöa.

Ja när en 540 är varm så dricker den väldigt lite med tanke på effekt, min gamla s60 T5 automat låg på exakt samma förbrukning som min 540. Då är det 5cyl 2.3l motor mot 8cyl 4.4l.

Slöa och slöa är dom väl kanske inte. Men det är ju långt ifrån samma körglädje, utan snarare A-B bilar.

Fräscha 540 finns det inte många av och när dom väl dyker upp kostar dom som en M5.
Jag gav på tok för mycket för min, men det kan det vara värt när dom är på väg att försvinna.

Det här är ju en bil jag hade hämtat direkt om det inte vore för priset och att jag redan har en^^
http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_E39 … 18&w=3

Köp du min så kan jag hämta den istället wink

hehe import samt automat..vill helst ha manuell. finns en i uppsala som har gått över 30k mil dock..

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_540_M … 11&w=3

säger du om denna? jag vill ha halvljus automatiskt vid 0 läge. därför vill jag ej ha import^^

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

panda666 skrev:

JBeam skrev:

panda666 skrev:

om man är väldigt försiktig och inte kör hårt så tror jag det går, men tänkte mest vanlig tempo vid motorväg så är förbrukning helt ok. Känns makalöst att 540 drar endast runt litern motorväg med. Nu är det bara att vänta på att hitta en fräsch 528-540.. finns massor med 523 och 525 men dom tror jag är för slöa.

Ja när en 540 är varm så dricker den väldigt lite med tanke på effekt, min gamla s60 T5 automat låg på exakt samma förbrukning som min 540. Då är det 5cyl 2.3l motor mot 8cyl 4.4l.

Slöa och slöa är dom väl kanske inte. Men det är ju långt ifrån samma körglädje, utan snarare A-B bilar.

Fräscha 540 finns det inte många av och när dom väl dyker upp kostar dom som en M5.
Jag gav på tok för mycket för min, men det kan det vara värt när dom är på väg att försvinna.

Det här är ju en bil jag hade hämtat direkt om det inte vore för priset och att jag redan har en^^
http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_E39 … 18&w=3

Köp du min så kan jag hämta den istället wink

hehe import samt automat..vill helst ha manuell. finns en i uppsala som har gått över 30k mil dock..

http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_540_M … 11&w=3

säger du om denna? jag vill ha halvljus automatiskt vid 0 läge. därför vill jag ej ha import^^

Den du länkade är också import ? tongue Sen 97:a med 35.000mil+ känns lite så där. Dom äldre utan Vanos dricker lite mer och är lite tröttare på låga varv.

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

Frågan är om jag ens har halvljus på noll-läge i min svensksålda ? Blev osäker nu, men jag måste nog ha reglaget "på" för att halvljuset ska lysa. Dock behöver jag ju inte stänga av den manuellt när jag stänger av bilen.

Får dubbelkolla när jag tar mig ut sen.

Min förra 540 var tyskimport och tror inte att den lyste på noll-läge heller, den behövde jag inte heller stänga av manuellt vid avstängning. Utan det slocknade med "på" läge när man stängde av bilen.

Senast redigerat av JBeam (25 december 2014)

panda666
25 december 2014 · 4 250 Inlägg

JBeam skrev:
Frågan är om jag ens har halvljus på noll-läge i min svensksålda ? Blev osäker nu, men jag måste nog ha reglaget "på" för att halvljuset ska lysa. Dock behöver jag ju inte stänga av den manuellt när jag stänger av bilen.

Får dubbelkolla när jag tar mig ut sen.

hehe precis. 35k mil kanske känns lite väl saftigt mycke. jag måste ställa tillbaka på nollan på mitt reglage iaf på min import 328 annars dörr batteriet. väldigt irriterande^^

så måste alltså ha svensksåld. eller hur är e39? kan du kolla:)

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

panda666 skrev:

JBeam skrev:
Frågan är om jag ens har halvljus på noll-läge i min svensksålda ? Blev osäker nu, men jag måste nog ha reglaget "på" för att halvljuset ska lysa. Dock behöver jag ju inte stänga av den manuellt när jag stänger av bilen.

Får dubbelkolla när jag tar mig ut sen.

hehe precis. 35k mil kanske känns lite väl saftigt mycke. jag måste ställa tillbaka på nollan på mitt reglage iaf på min import 328 annars dörr batteriet. väldigt irriterande^^

så måste alltså ha svensksåld. eller hur är e39? kan du kolla:)

Ja helst vill man ju hålla sig under 15.000mil. Men välskötta och välservade bilar är inget som skrämmer upp mot ca 25.000mil. Men när man klättrar förbi 35.000mil då blir jag lite skeptisk hur välskött det än är.

Ska kika sen i eftermiddag smile

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

Hittar du någon import du verkligen vill ha kan du ju åka till BMW och be dom programmera om till halvljusautomatik.
Vissa är säkert redan det. Säker därför min förra tyskimport hade halvljusautomatik.

Senast redigerat av JBeam (25 december 2014)

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg
panda666
25 december 2014 · 4 250 Inlägg

JBeam skrev:

panda666 skrev:

JBeam skrev:
Frågan är om jag ens har halvljus på noll-läge i min svensksålda ? Blev osäker nu, men jag måste nog ha reglaget "på" för att halvljuset ska lysa. Dock behöver jag ju inte stänga av den manuellt när jag stänger av bilen.

Får dubbelkolla när jag tar mig ut sen.

hehe precis. 35k mil kanske känns lite väl saftigt mycke. jag måste ställa tillbaka på nollan på mitt reglage iaf på min import 328 annars dörr batteriet. väldigt irriterande^^

så måste alltså ha svensksåld. eller hur är e39? kan du kolla:)

Ja helst vill man ju hålla sig under 15.000mil. Men välskötta och välservade bilar är inget som skrämmer upp mot ca 25.000mil. Men när man klättrar förbi 35.000mil då blir jag lite skeptisk hur välskött det än är.

Ska kika sen i eftermiddag smile

Jag letar efter nått i runt 20k mil gränsen. alltså allt mellan 20-till högst 30 sen beror på skicket annars. Men är du säker på att bmw kan programera till halvljus  som sv sålda bilar? på alla e39?

isf är de ju inget problem med import.

JBeam
25 december 2014 · 201 Inlägg

panda666 skrev:

JBeam skrev:

panda666 skrev:

hehe precis. 35k mil kanske känns lite väl saftigt mycke. jag måste ställa tillbaka på nollan på mitt reglage iaf på min import 328 annars dörr batteriet. väldigt irriterande^^

så måste alltså ha svensksåld. eller hur är e39? kan du kolla:)

Ja helst vill man ju hålla sig under 15.000mil. Men välskötta och välservade bilar är inget som skrämmer upp mot ca 25.000mil. Men när man klättrar förbi 35.000mil då blir jag lite skeptisk hur välskött det än är.

Ska kika sen i eftermiddag smile

Jag letar efter nått i runt 20k mil gränsen. alltså allt mellan 20-till högst 30 sen beror på skicket annars. Men är du säker på att bmw kan programera till halvljus  som sv sålda bilar? på alla e39?

isf är de ju inget problem med import.

Jag är inte säker, men rent teoretiskt borde det gå. Ring till BMW och fråga smile

N_W V8 de bästa som finns!
25 december 2014 · 1 092 Inlägg

Ska man ha en manuell 540 som är svensksåld då får man leta för det såldes ju aldrig här.
Omprogrammeringen av lyset kostar nån tusing på BMW, har alltid haft halvljusautomatik på mina BMW oavsett om de var import eller svensksålda.
Den där billiga 540in som var sexväxlad den låg ute en vecka tidigare för 27000 och såldes direkt sen ville väl den nya ägaren sälja snabbt och tjäna några tusen och satte ute den för 34000.

Senast redigerat av N_W (25 december 2014)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
panda666
25 december 2014 · 4 250 Inlägg

N_W skrev:
Ska man ha en manuell 540 som är svensksåld då får man leta för det såldes ju aldrig här.
Omprogrammeringen av lyset kostar nån tusing på BMW, har alltid haft halvljusautomatik på mina BMW oavsett om de var import eller svensksålda.
Den där billiga 540in som var sexväxlad den låg ute en vecka tidigare för 27000 och såldes direkt sen ville väl den nya ägaren sälja snabbt och tjäna några tusen och satte ute den för 34000.

hehe den hade runt 12 ägare här i sverige., vem vet vad den bilen har gått igenom^^
senaste mätarställning var runt 38k mil så 34k tänker jag inte ge. skulle ge högst 15k^^ eller vad är den värd?

kommer nog inte hitta en fräsch och fin 540 endå. Väl när den kommer så kommer de va en prislapp på 60 k säkert^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang