Köpråd: Seat Leon Cupra R, Mazda 3/6 MPS eller Audi A4 Avant 2.0 Quattro.

ConnysSvetsOTaxi
20 december 2014 · 196 Inlägg

Hejsan!

Sitter och har lite funderingar över dessa bilar.
Så tänkte fråga er som levt/lever med dessa bilar.
Körglädje/komfort, Bränsleekonomi, Servicekostnader, Försäkring, och Kvalité m.m.
Dela med er av era erfarenheter, bra som dåliga så hjälper ni mig massvis i mitt val.

Tack på förhand för alla tips och hjälpsamhet!

nitrox Defloratör.
22 december 2014 · 641 Inlägg

Jag äger en audi a4 2,0tdi q 07
Över lag en bra bil men kvaliten och känslan på inredning lämnar endel i övrigt att önska.
Maskinellt funkar den bra. rolig vinterbil.
Tyvärr är den väldigt liten invändigt och kombiutrymmet är inget att imponeras över.
Skatten kostar kring 4000kr per år och försäkringen är ju individuellt men jag betalar 350kr månaden helförsäkring.
service vet jag inte vad det kostar för jag servar mina bilar själv så kan inte svara på det men förmodar att det kostar multum + moms.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
ConnysSvetsOTaxi
22 december 2014 · 196 Inlägg

nitrox skrev:
Jag äger en audi a4 2,0tdi q 07
Över lag en bra bil men kvaliten och känslan på inredning lämnar endel i övrigt att önska.
Maskinellt funkar den bra. rolig vinterbil.
Tyvärr är den väldigt liten invändigt och kombiutrymmet är inget att imponeras över.
Skatten kostar kring 4000kr per år och försäkringen är ju individuellt men jag betalar 350kr månaden helförsäkring.
service vet jag inte vad det kostar för jag servar mina bilar själv så kan inte svara på det men förmodar att det kostar multum + moms.

Jag äger personligen en Daewoo Kalos så kvalités känslan och storleken kan inte bli annat än bättre om man säger så!
Skatten lät lite saftig men jag är som sagt van vid småbils ägande så jag betalar endast 1500kr. Servar min egna bil. Det jag tänkte på är priset på reservdelar.

OSkar000
22 december 2014 · 198 Inlägg

Har haft min A4 Avant 2,0t quattro i drygt tre år nu och det enda jag kan ångra är att jag inte köpte en tidigare.

Har under mina år och mil bara gjort vanlig service (varje år) samt bytt batteri eftersom det gamla havererade i våras.

Skatten på en 2,0t (inte diesel) ligger knappt 2300kr och försäkring är såklart individuellt.

Reservdelar hittills är noll och intet på min bil hittills men priserna är i nivå med övriga tyska bilar. Service på märkesverkstad är här nere i småland inte många hundralappar dyrare än verkstan runt hörnet eller ute i skogen.

Bränsleekonomi, helt okej. Snitt på cirka 0,8 sen jag köpte bilen vilket jag tycker är okej med tanke på storlek/vikt/prestanda/körstil.
Vad körglädje innebär är ganska individuellt. Det finns roligare bilar om man ska köra fort på kurviga vägar men det kompenseras av andra kvaliteer, speciellt vintertid.
Lagom bekväm för att kunna åka långt utan att man tröttnar men sportstolarna rekommenderas. Något hårda säten men jag föredrar det framför mjuka säten med dåligt stöd. Baksätet är dock inte det roligaste, speciellt inte med en lång förare/passagerare i framsätet. Bortsett från benutrymmet är det dock helt okej. Bagaget är inte enormt men med fällt baksäte får man in en hel del.

nitrox Defloratör.
22 december 2014 · 641 Inlägg

Väljer du en diesel så ska du även veta att kring 20 tusen mil kommer du troligen få byta partikelfiltret och detta kostar tyvärr 20,000kr

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
SpeedRebirth
29 december 2014 · 66 Inlägg

Körglädjen i mps'erna överraskar många. Ofta man får höra att "det här är den bästa bilen jag någonsin haft" av de som köpt dem. Min 6a är väldigt bekväm både att köra och sitta i. Inredning är snygg och med bra kvalité.
Finns mycket potential i motorn för oss som vill öka prestandan smile Jag gillar fyrhjulsdriften eftersom den inte är permanent som audis quattro.

Vill man ha mer kraft till backen så är mps 3an ett alternativ då den är tvåhjulsdriven och ca 200kg lättare. Dock framhjulsdrift!

Försäkringen är ca 7700 kr/år (640/mån) med helförsäkring (varierar mycket beroende på ålder och ort).
Skatten är precis under 3000/år.

När de gäller service så gör jag det mesta själv. Men sist jag gjorde vanlig service + tändstift så kostade det ca 6000. Normalkostnad är nog 4000.
Landsvägskörning med 6an ligger på ca 0.9 men går att få ner till 0.8 med chipning (versatune/accessport). 3an ligger väl ca en dl lägre

Potentialen i mazdan är 400+hk med rätt mods wink

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2014 · 7 228 Inlägg

nitrox skrev:
Väljer du en diesel så ska du även veta att kring 20 tusen mil kommer du troligen få byta partikelfiltret och detta kostar tyvärr 20,000kr

sen kan man ju köpa det själv i tyskland för 2-3000 och byta det själv smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang