Dåligt halvljus på Audi A3

andi91
18 januari 2015 · 4 Inlägg

Finns det nån lampa man kan köpa så man får riktigt bra halvljus på en A3? Orkar dock inte sätta in xenon nu då jag inte klarar av o göra de själv, så tillsvidare så hoppas jag att de ska bli bättre av att byta lampa. Vet att de är flera som brukar ha problem med just detta på A3, så jag hoppas de finns någon som har en lösning på detta smile

simlar
18 januari 2015 · 5 516 Inlägg

Osram Nightbreaker Plus är lampor jag kan rekommendera, lyser mycket bättre än standard halogen och är helt lagliga att montera.

Se även till att reflektorer och lyktglas är i bra skick och kolla så du får samma spänning på lamporna som på batteriet (ca 14V med motorn igång).
Lägre spänning (volt) ger lägre uteffekt (watt) på lampan.

T.ex en halogen-lampa specad till 55W vid 12V har då en strömförbrukning på 4,583A. Är då spänningen på lampan 14V istället så ger den ut 14*4,583= 64,16W och det är stor skillnad i ljusstyrka.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
18 januari 2015 · 10 388 Inlägg

Sen ser det ut som om du har eftermarknadsstrålkastare (angel eyes?)

Om så är fallet så får man inte bara lysande ringar, utan även värdelöst ljus på köpet. Har dock inget att göra med det är angel eyes, utan att det helt enkelt är eftermarknadsstrålkastare. Bara stött på till A6:orna som "lyser skapligt".

Har original faceliftstrålkastare på min A3 (dock inte bland bilderna som ligger uppe), och de lyser absolut tillräckligt.

Annars är simlars tips absolut vettigt att ta en titt på. Philips X-Treme Vision Ultra (eller något liknande) lyser också "mer". Men visst, precis som med -alla- "högeffektslampor" är livslängden kortare.

Senast redigerat av it_mutt (18 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
andi91
18 januari 2015 · 4 Inlägg

En dum fråga, är Osram night breaker plus samma sak som Unlimited?

Ajdå, så du tycker ja borde byta lyktor? Dom är inte så jättegamla så skulle va drygt om ja skulle behöva byta dom igen för att få bättre ljus.

simlar
18 januari 2015 · 5 516 Inlägg

Night Breaker Unlimited verkar vara ersättare till Plus, Unlimited verkar även vara ännu bättre än Night Breaker Plus smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
andi91
19 januari 2015 · 4 Inlägg

Okej, tusen tack för hjälpen smile

it_mutt Avstängd
19 januari 2015 · 10 388 Inlägg

andi91 skrev:
En dum fråga, är Osram night breaker plus samma sak som Unlimited?

Ajdå, så du tycker ja borde byta lyktor? Dom är inte så jättegamla så skulle va drygt om ja skulle behöva byta dom igen för att få bättre ljus.

Ptja, problemet är, att så länge det inte är original så kommer du (mest troligt och antagligen) ha kvar problemet. Jag vet inte om det är linserna som tillverkarna använder som är dåliga eller vad det är, men det är som sagt ett ganska genomgående drag för eftermarknadsstrålkastare. Tyvärr. Så ja, för optimalt ljus är det det som gäller. Sen vet jag givetvis inte hur dåligt ditt halvljus är.

Min erfarenhet är att skillnaden ligger i hur ljuset sprider ut sig;

Original; du får ett "ljushav". Du kan inte se ex.vis två ljuskäglor på marken, utan allt är jämt upplyst
Eftermarknads; Du ser verkligen på marken att "där lyser höger strålkastare, och där lyser vänster".

Men givetvis Osram NB Unlimited (som då är efterföljaren till "plus") gör ju inget sämre iaf. Speciellt inte om du då samtidigt ser till att det får ordentligt med spänning fram. På min gamla A4 så tyckte jag dock att de inte gjorde någon större skillnad, sen om det låg i "dåliga eftermarknadsstrålkastare" eller inte något annat, låter jag vara osagt.

Senast redigerat av it_mutt (19 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
zzr94092
19 januari 2015 · 4 378 Inlägg

köpte sådana H7 :or till en V70 facelift,men tyckte inte det var värt pengarna,var ju inte precis så man utropade,yiiiipiii,

andi91
19 januari 2015 · 4 Inlägg

Åh typiskt då! Har beställt dom lamporna iaf för sämre kan de definitivt inte bli.
Men om de inte skulle bli så mycke bättre vad kan ja då göra?

it_mutt Avstängd
19 januari 2015 · 10 388 Inlägg

andi91 skrev:
Åh typiskt då! Har beställt dom lamporna iaf för sämre kan de definitivt inte bli.
Men om de inte skulle bli så mycke bättre vad kan ja då göra?

Ja, som påpekat är ju nästa (eller det samtidiga) steg att se till att lamporna får rätt spänning. Har varit med om Audislädar där det varit under 12V framme vid lampan, detta påverkar givetvis också ljuset negativt.

Du kan ju givetvis ge dig på en xenonkonvertering. Det är då olagligt och jag är väl inget större fan av detta. Men -om- så blir fallet; kolla så att höjdinställningen är riktig. Inte mer än 35w och 4300k. Du får dock vara redo på att den inte går igenom besiktningen så (dvs; byta tillbaka till halogen) och att Farbror Blå (inte popgruppen) inte heller gillar det.

Om inte; originallampor (trist men sant)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Netsrac
11 oktober 2017 · 4 Inlägg

Har nyss blivit med A6-a. Helljluset är fullkomligt kass så varför används inte lamporna till ljustutan? Där händer det grejor. Är det programmerbart? Har lusläst istr.boken men inget svar. Ska jag behöva reläa in 100w-lamporna? Verkar helt jävla coco. Är det nån som vet mer än jag??

it_mutt Avstängd
11 oktober 2017 · 10 388 Inlägg

Netsrac skrev:
Har nyss blivit med A6-a. Helljluset är fullkomligt kass så varför används inte lamporna till ljustutan? Där händer det grejor. Är det programmerbart? Har lusläst istr.boken men inget svar. Ska jag behöva reläa in 100w-lamporna? Verkar helt jävla coco. Är det nån som vet mer än jag??

Vilka lampor används inte till ljustutan? O kanske än mer intressant; vilken A6:a är det du har? Den har ju hängt med ett tag som modell...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
11 oktober 2017 · 7 198 Inlägg

Det första du bör göra är att mäta spänningen i kontaktstyckena till strålkastarlamporna.
Spänningen över polerna i ett fulladdat 12 volt bilbatteri bör ligga på cirka 12,6 volt.
Erhåller du mycket lägre spänning i kontaktstyckena har du spänningsfall.
Ljusutbytet står i förhållande till spänningen som kvadraten.
5% lägre spänning leder till 25 % sämre ljusutbyte.
Spänningsförlusten kan bero på långa ledningar, flera skarvar samt underdimensionerade ledningar.

Receptet för bättre/starkare lyse är att eliminera spänningsförlusten.
Kan lämpligen ske genom att mata strålkastarna över relä samt kortare och grövre ledningar.

"30" på relä till + på batteri (ev över säkring).
"85" på relä till jord.
"86" på relä till "tjyv" på respektive hel- eller halvljusledning.
"87" på relä till nytt kopplingsstycke för strålkastarlamporna.

Var även noga med att kolla att jordanslutningen till kopplingsstycket är fullgod.

Biltema har färdiga "ljusförstärkare" = satser med relän och ledningar.

Observera att du väljer själv om du vill ansluta "30" på relät till batteriet över säkring eller ej.
För bästa ljusutbyte utesluter du säkring.

Netsrac
12 oktober 2017 · 4 Inlägg

Dåliga helljuset gällde Audi A6-an. Jag har en A6-a 2010 4F 3.0 T Quattro och undran är om inte alla lampor fram skall lysa vid helljus? Xenonlampan lyser vid helljus med inte dom inre 100wattarna. Dom flashar bara med ljustutan! Om jag "ljustutar" i stället för att koppla om till helljus så lyser det faaan så mycket bättre. Så frågan är, varför är det så? Hoppas jag har kunnat förklara problemet.

simlar
12 oktober 2017 · 5 516 Inlägg

Netsrac skrev:
Dåliga helljuset gällde Audi A6-an. Jag har en A6-a 2010 4F 3.0 T Quattro och undran är om inte alla lampor fram skall lysa vid helljus? Xenonlampan lyser vid helljus med inte dom inre 100wattarna. Dom flashar bara med ljustutan! Om jag "ljustutar" i stället för att koppla om till helljus så lyser det faaan så mycket bättre. Så frågan är, varför är det så? Hoppas jag har kunnat förklara problemet.

En snabb googling så fick jag fram svaret du eftersöker.
Dom inre H7 halogen-lamporna är endast ljustuta, det ska vara så från fabrik.

Varför det gjorts så verkar ingen veta.
Går däremot att koppla om så dom "klickar fast" med helljuset för att inte behöva hålla inne ljustutan hela tiden.
Det man då gör är att koppla bort originalkontakten från lamporna och sedan koppla in dom på samma sätt som exraljus med relä.

https://nordicaudi.com/forum/thread/102 … 884#604884
https://nordicaudi.com/forum/thread/105287
https://nordicaudi.com/forum/thread/104800

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Netsrac
13 oktober 2017 · 4 Inlägg

Tack alla som engagerat sig i dåligt helljus på A6-an! Nu kan jag börja planera för bättre ljus!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang