Frågor från nybörjaren!

artddicted_bloke
19 januari 2015 · 22 Inlägg

Jag har ett par Dotz fälgar som jag köpte i 15 tum pga liten plånbok. Dock så lider jag lite att det ser ut som ett par j*dra traktor däck på bilen och tror det skulle se bättre ut med lägre profil!  Kan man kanske köpa ett annat par mindre däck? Vad är det lättaste/billigaste sättet? (om det äns finnst nått) Behöver man införskaffa ny fjädring då också?

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
artddicted_bloke
19 januari 2015 · 22 Inlägg

Eftersom däcken (som sitter på just nu) är sprillans nya ish måste det va värt att byta ut dem. Som sagt jag har det knapert på penga fronten..

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
19 januari 2015 · 1 004 Inlägg

Har du bara köpt ett par fälgar lär du köpa ytterligare ett par innan det ens kan se bra ut.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Cupra_
19 januari 2015 ·

Visst kan du byta däck till andra med lägre profil, men då kommer hastighetsmätaren inte att visa detsamma som nu. Ofta så köper man lägre profil på däck desto större fälgar man köper, delvis för att hålla sig så nära originalstorleken på hjulet (rullomkretsen) som möjligt. Detta bl.a. för att hastighetsmätaren ska visa någorlunda rätt och att däcken inte tar i någonstans när man svänger fullt eller fjädrar ned.

Hjulet blir således lika stort om du har 15" eller 17" då du har lägre profil på däcken 17" fälgar.
Så antingen åker du ballongdäck som nu, eller säljer hjulen och köper en ny uppsättning med större fälgar.

Senast redigerat av Deception (19 januari 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
19 januari 2015 · 26 133 Inlägg

En bättre beskrivande topic hade ju inte heller skadat..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
artddicted_bloke
20 januari 2015 · 22 Inlägg

Deception skrev:
Visst kan du byta däck till andra med lägre profil, men då kommer hastighetsmätaren inte att visa detsamma som nu. Ofta så köper man lägre profil på däck desto större fälgar man köper, delvis för att hålla sig så nära originalstorleken på hjulet (rullomkretsen) som möjligt. Detta bl.a. för att hastighetsmätaren ska visa någorlunda rätt och att däcken inte tar i någonstans när man svänger fullt eller fjädrar ned.

Hjulet blir således lika stort om du har 15" eller 17" då du har lägre profil på däcken 17" fälgar.
Så antingen åker du ballongdäck som nu, eller säljer hjulen och köper en ny uppsättning med större fälgar.

Okay, schysst! då kanske det är bäst att spara ihop till ett sätt nya fälgar och göra om och göra rätt istället. Bilen är inte gjord för att gå fort, hon e tamejfan det långsammaste jag åkt i xD Så om jag skaffar säg 18/19tums fälgar behöver jag då ny fjädring eller stämmer inte det påståendet?

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
666_Beast
20 januari 2015 · 1 863 Inlägg

Du behöver inte byta men för utseendets skull så ska du göra det, inte snyggt med lågprofil och mycket luft mellan hjulhus och däcket.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
artddicted_bloke
20 januari 2015 · 22 Inlägg

666_Beast skrev:
Du behöver inte byta men för utseendets skull så ska du göra det, inte snyggt med lågprofil och mycket luft mellan hjulhus och däcket.

haha justdet bra poäng där.. well okay får se det som ett bra svar på min fråga. smile

I'll probably take it sideways;) Lifestyler_on_wheels
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang